بازخوانی هشدارهای ارزی رییس بانک مرکزی در خصوص کالای ملوانی

کالای ملوانی یا ته لنجی یکی از رویه‌هایی است که در سنوات اخیر ابهامات جدی در خصوص جزئیات پیاده سازی آن در گمرکات مختلف استانهای جنوبی کشور مطرح شده است. تا کنون ضوابط مشخصی از نحوه و میزان ترخیص کالاهای گروه چهار از طریق رویه ته لنجی عنوان نشده است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، واردات ته لنجی و  توزیع کالای وارد شده از یک بندر، در سراسر کشور همواره یکی از گلوگاههای مهم واردات غیر رسمی کالاست که تاکنون توجه جدی به آن نشده است. در همین راستا اخیرا  سرپرست گمرک نخل تقی (از زیر مجموعه‌های استان بوشهر) به تعاونی لنج داران اعلام کرده است، حداکثر کالای مجاز به گمرک نخل تقی به تعداد ٣ وانت بار می‌باشد.

بر این اساس هر لنج دار می‌تواند محموله‌ای معادل ۳۰ وانت را به عنوان ته لنجی یا کالای ملوانی بدون اعمال تشریفات رایج ترخص کالاهای رسمی از گمرک خارج کند.

گفتنی است، برای ترخیص محموله‌های ته لنجی اولا هیچ نوع ثبت سفارشی دریافت نمی‌شود و به همین دلیل بحث ممنوعیت واردات کالای گروه ۴ در آن لحاظ نمی‌شود. از سوی دیگر در ترخیص کالای ته لنجی حقوق و عوارض دولتی نیز وصول نمی‌شود.

به گزارش ایسکا نیوز، ترخیص ۳۰ وانت بار ته لنجی با گنجایش و وزن تقریبی هر وانت  ۲.۵ تن الی ۳ تن به این معنی است که امکان ترخیص محموله یک لنج شامل ۹۰ تا ۱۰۰ تن کالا از گمرک مربوطه بدون طی شدن تشریفات عمومی (از جمله چک و بررسی ثبت سفارش و غیره) وجود خواهد داشت. عمده کالاهایی که از رویه ته لنجی یا ملوانی خارج میشوند درگروه ۴ کالایی قرار دارند. بر این اساس تنها میزان  حقوق ورودی وصول نشده‌ای که از این مسیر از دسترس  دولت خارج میشود جالب توجه خواهد بود.

گذشته از این نکته، هشدارهای چندی قبل رئیس کل بانک مرکزی در خصوص ترخیص کالاهای ملوانی  و ته لنجی نیز نباید فراموش شود.

گفتنی است، با توجه به فیلمی که در ادامه مشاهده خواهید کرد، چندی قبل مدیرگمرک بوشهر گفته بود، اگر قرار باشد محموله‌ای که به صورت ته لنجی از گمرک خارج شده به استانهای دیگر برود، بایستی محموله مذکور به گمرک بازگردد و حقوق و عوارض نیز پرداخت شود.

این درحالی است که اگر هدف واردکنندگان ترخیص کالایی باشد که  به دلیل ممنوعیت واردات امکان ترخیص ندارد به هیچ عنوان احتمال بازگشت محموله به گمرک وجود ندارد.

لازم به ذکر است، در اردیبهشت ماه انتشار یک کلیپ ویدئویی از تخلیه انواع لوازم خانگی و سایر اقلام مصرفی، در یکی از گمرکات جنوبی کشور خبرساز شد،

 بعد از پیگیریهای انجام‌شده از سوی رسانه ها و تشکلهای مردم نهاد رئیس مرکز جرائم سازمان‌یافته گمرک ایران در مکاتبه‌ای با ناظر گمرکات استان خوزستان خواستار رسیدگی به ابهامات تخلیه حجم وسیعی از این کالاهای ته‌لنجی در گمرک شادگان شده است.

در مکاتبه رئیس مرکز جرائم سازمان‌یافته با  ناظر گمرکات استان خوزستان آمده، حسب اطلاع واصله ظرف سال جاری مقادیری کالا شامل لوازم خانگی، آرایشی و بهداشتی، پوشاک، پارچه، تجهیزات بیت‌کوین، تلویزیون و... تحت ۱۰ فروند دوبه از گمرک شادگان وارد و در اردیبهشت ماه محموله دو فروند دوبه ترخیص و وارد کشور شده است. خواهشمند است با توجه به نوع کالاها و ضوابط ترخیص کالا از دفاتر گمرکی با قید فوریت ضمن بررسی نحوه و چگونگی اقدامات به‌عمل‌آمده از سوی آن گمرک و همچنین مکاتبات و اقدامات آن حوزه نظارت را در خصوص موضوع همراه با آخرین وضعیت محموله‌ها به این دفتر منعکس نمایید.

منبع: تسنیم
انتهای پیام

کد خبر: 1072449

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =