برخورد با عرضه‌کنندگان برندهای محرز سیگار قاچاق

یک مقام مسئول از اجرای قریب الوقوع طرح برخورد با عرضه کنندگان سیگارهای برند محرز قاچاق خبر داد و گفت: این طرح همزمان باپیشرفت طرح رهگیری سیگار و به منظور حمایت از تولید داخلی اجرا خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) امیرمحمد پرهام‌فر، مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اجرای طرح رهگیری سیگار از ابتدای شهریورماه گفت: با اجرای این طرح، زنجیره تولید و توزیع سیگار شفافیت می‌یابد و بررسی و استعلام اصالت سیگارهای تولید شده و قانونی توسط مصرف‌کنندگان امکان‌پذیر می‌شود.

وی افزود: علاوه بر این، امکان نظارت سیستمی بر مراحل گوناگون زنجیره تولید و توزیع سیگار تا آخرین مرحله به وجود می‌آید به طوری که نهادهای نظارتی می‌توانند هرگونه احتکار و گرانفروشی را به سرعت شناسایی کرده و از وقوع هرگونه فعالیت غیر مجاز و مخرب در بازار دخانیات جلوگیری کنند.

برخورد با برندهای محرز سیگار قاچاق آغاز می‌شود

این مقام مسئول با بیان اینکه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز آمادگی لازم برای برخورد با برندهای محرز قاچاق سیگار را دارد، اظهار داشت: برندهای محرز قاچاق در گروه کالایی دخانیات به هیچ وجه در کشور تولید نمی‌شوند و در گذشته نیز به صورت رسمی وارد کشور نشدند.

وی افزود: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز همزمان با پیشرفت طرح رهگیری سیگارت به صورت جدی طرح برخورد با برندهای محرز قاچاق را در دستور کار قرار داده و به زودی این طرح در کل کشور و با هماهنگی نهادهای نظارتی اجرا خواهد شد.

تأثیر مثبت مبارزه با قاچاق بر صنعت دخانیات کشور

پرهام‌فر با اشاره به اهمیت جمع‌آوری سیگارهای قاچاق از بازار دخانیات گفت: بر اساس پیش‌‎بینی کارشناسان ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، اجرای طرح برخورد با برندهای محرز سیگار قاچاق تأثیر به سزایی بر رشد صنعت دخانیات کشور خواهد داشت.

مدیرکل دفتر پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه خرده‌فروشان و توزیع‌کنندگان سیگار نباید نگران اجرای طرح رهگیری سیگار باشند، گفت: مهلت کافی برای فروش سیگارهای از پیش موجود در نظر گرفته شده و فعالان بازار دخانیات نباید نگران سیگارهایی باشند که از گذشته در انبارها بوده و دارای کد رهگیری نیستند؛ چرا که طرح برخورد با سیگارهای قاچاق در حال حاضر تنها شامل برندهای محرز و غیرقانونی می‌شود.

افزایش عرضه سیگار قاچاق به علت کاهش تولید داخلی

وی با اشاره به آمار قاچاق سیگار در سال ۹۹ گفت: تاکنون آمار دقیقی از میزان قاچاق دخانیات گزارش نشده است اما با توجه به این مسئله که در سال جاری با کاهش تولید سیگار مواجه بودیم، متأسفانه پیش‌بینی‌ها حاکی از آن است که قاچاق این محصول افزایش یافته است، چرا که در حال‌حاضر واردات قانونی سیگار انجام نمی‌شود و با توجه به کاهش عرضه سیگارهای قانونی، بخشی از نیاز بازار توسط قاچاقچیان تأمین می‌شود.

اکثر صنایع تولیدی کشور از ماه‌های ابتدایی سال ۹۹ تاکنون با مشکلات ارزی و عدم تأمین مواد اولیه دست و پنجه نرم می‌کنند. صنعت دخانیات ایران نیز به دلیل وابستگی واردات مواد اولیه و عدم تخصیص منابع ارزی لازم با کاهش ظرفیت تولیدی خود مواجه شده است که این مسئله افزایش قاچاق این کالا را در پی داشت.

آزاده نظری، عضو کارگروه آموزش کنترل دخانیات در این باره می‌گوید: طبق آمار منتشر شده برآورد میزان سیگار قاچاق امسال ۶ میلیارد و ۲۴۰ میلیون نخ است که نسبت به برآورد سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون نخ سیگار قاچاق در بهار سال قبل ۷۸.۳ درصد افزایش داشته است، که در صورت عدم اقدام مناسب تا پایان سال جاری حداقل به ۱۰ میلیارد نخ می‌رسد.

طرح رهگیری سیگار که از اول شهریورماه برای اولین بار در دنیا اجرا شده است می‌تواند نقش مهمی در ایجاد شفافیت زنجیره کالایی سیگار و همچنین مبارزه با توزیع دخانیات قاچاق داشته باشد. انتظار می‌رود با اجرای کامل این طرح، تشخیص و جمع‌آوری سیگارهای تقلبی و قاچاق در سطح عرضه با سرعت بیشتری انجام شود و دیگر بهانه‌ای برای عدم برخورد با عرضه سیگار قاچاق باقی نماند.
منبع:مهر
انتهای پیام

کد خبر: 1072484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =