مکانیسم ماشه فعال شود ایران دیگر به تعهدات هسته‌ای خود عمل نمی‌کند

کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در صورتی که آمریکا مکانیسم ماشه را فعال کند و 1+4 نتواند مانع از اقدامات آمریکا شود و یا ضررهای آنها را جبران کند ایران می‌تواند به صورت مرحله‌ای تعهدات خود در برجام را کاهش دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)،حسین کنعانی‌مقدم کارشناس مسائل سیاست خارجی درباره احتمال فعال شدن مکانیسم ماشه از سوی آمریکا اظهار داشت: تفسیری که آمریکایی‌ها از مکانیسم ماشه دارند بر اساس قطعنامه 2231 و توافقنامه برجام است و آنها فکر می‌کنند می‌توانند کلیه قطعنامه‌هایی که علیه ایران بوده است را برگردانند و مجددا ایران ذیل بند هفتم قرار بگیرد.

وی افزود: مکانیسم ماشه مجوزی برای  آمریکا است تا تحریم‌های ایران را افزایش دهد و حتی علیه جمهوری اسلامی اقدام نظامی یکجانبه صورت دهد. البته ایران و اعضای ۴ + ۱ معتقد به استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه نیستند چون آمریکا از برجام خارج شده است بنابر این حق استفاده از این مکانیسم را ندارد و تاکنون اعضای شورای امنیت به دنبال این هستند که این موضوع اصلا در شورای امنیت مطرح نشود.

کارشناس مسائل سیاست خارجی خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند که به ایران در ابعاد سیاسی، نظامی و اقتصادی فشار حداکثری وارد کنند به همین دلیل فردا و پس فردا (شنبه و یکشنبه) آمریکایی‌ها در بوق و کُرنا خواهند کرد که قطعنامه‌ها علیه ایران باید برگردد.

کنعانی‌مقدم وی با بیان اینکه آمریکایی ها چگونه می‌خواهند مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کند در ابهام قرار دارد، تاکید کرد:  آمریکایی‌ها به دنبال این هستند در آستانه انتخابات ریاست جهموری آمریکا با فشار و اقدامات یکجانبه‌گرایانه در خصوص مکانیسم ماشه شانس پیروزی ترامپ را در انتخابات بالا ببرند.

وی در پاسخ به این پرسش که به نظر شما اگر ایالات متحده آمریکا مکانیسم ماشه را علیه ایران فعال کرد دولت ایران باید چه واکنشی داشته باشد؟ گفت:  فعال شدن مکانیسم ماشه نیازمند اجماع جهانی است و تاکنون ما از طرف‌های اروپایی، چین و روسیه استقبالی از فعال شدن این مکانیسم ندیده‌ایم اما به هر حال این امکان وجود دارد.

کارشناس مسائل سیاست خارجی تأکید کرد: اگر آمریکایی‌ها مکانیسم ماشه را فعال کنند دولت ایران باید بر روی گروه 1+4 ایجاد فشار کرده و مانع از اقدامات یکجانبه‌گرایانه آمریکا علیه کشورمان شود.

وی تأکید کرد: خروج ما از برجام به صلاح نیست چرا که خواسته جدی و پنهان آمریکا این است که ما از برجام و NPT خارج شویم تا ما را به عنوان یک ناقض قوانین بین‌المللی و کنوانسیون‌های موجود در این زمینه معرفی کند و بهانه‌ای به آمریکا خواهیم داد تا از ابزار قدرت علیه جمهوری اسلامی استفاده کند.

کنعانی‌مقدم بر این باور است حتی تهدید ما برای خروج از NPT هم به معنی توقف فعالیت هسته‌ای ماست و شرایط به این صورت است که اگر ما می‌خواهیم فعالیت هسته‌ای‌مان را ادامه دهیم چاره‌ای جز این نداریم در قالب NPT کارمان را دنبال کنیم.

این کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: در صورتی که آمریکا مکانیسم ماشه را فعال کند و 1+4 نتواند مانع از اقدامات آمریکا شود و یا ضررهای آنها را جبران کند ایران می‌تواند به صورت مرحله‌ای تعهدات خود در برجام را کاهش دهد؛ من معتقدم خروج ما از برجام خودزنی است.

منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1072520

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =