"جشنواره فصل همدلی" و "پویش ایران همدل" دو روی سکه همنوع دوستی ایرانیان است

یک مدرس ادبیات دانشگاه با اشاره به اهمیت برگزاری همزمان پویش ایران همدل و جشنواره فصل همدلی، گفت: ظرفیت‌های بالقوه هنری می تواند زمینه ساز انتقال فرهنگ ایثار و فداکاری حوزه سلامت به نسل‌های بعدی باشد.

غلامرضا کافی، شاعر و مدرس ادبیات دانشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، با تاکید بر اینکه ویروس کرونا با تمام بلایا و آسیب‌های مخرب، منجر به همدلی، وحدت و ارتقای احساس همنوع‌دوستی میان مردم با یکدیگر و به خصوص نمایان شدن تلاش‌های مسئولان حوزه سلامت و اقدامات ارزنده کادر درمان شد،‌ گفت: یقینا زحمات و اقدامات کادر درمان در انجام وظایف محوله‌شان تا قبل از پیدایش کرونا برای عموم جامعه ملموس نبود و یا حداقل مردم به جایگاه و اهمیت وظایف مسوولان حوزه سلامت پی نبره بودند؛ لذا امروز بیش از هر زمان دیگر بزرگی و خطیر بودن رسالت کادر درمان برای مردم ما نمایان شده است.

وی با بیان اینکه بسیاری از مردم از بدو ظهور و پیداش این بیماری تا کنون همکاری و تعامل حداکثری‌شان با کادر درمان در راستای شکست کرونا در قالب رعایت تمام نکات بهداشتی و پروتکل‌های بهداشتی به منصه ظهور رسانده‌اند، اظهار کرد: مردم با اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی در خانه مشغول استراحت و سپری کردن روزها هستند، اما برخی از هموطنان ما در قامت پزشکان و پرستاران در خط مقدم مقابله با کرونا حضور دارند. این عزیزان علاوه ‌بر نگرانی برای بیماران مبتلا به کرونا، نگران و دلتنگ خانواده خود نیز هستند؛ لذا به پاس قدردانی از زحمات این قشر ازجامعه همکاری و تعامل با آنها در مسیر نابودی این ویروس امری ضروری است. کافی با بیان اینکه نکته ویروس کرونا مطمئنا وحشتناک است و موجب شده سبک زندگی مردم جهان تغییر کند و روزهای زیادی را در خانه قرنطینه شوند تا از گزند این ویروس در امان بمانند.

کافی افزود: در واقع مقالات و پژوهش‌های صورت گرفته در این زمینه به ما نشان می‌دهد که این ویروس به سادگی ما را ترک نمی‌کند و تا مهیا شدن واکسن قطعی، در میان ما خواهد بود. وی ادامه داد: بر این اساس با توجه به بحرانی بودن شرایط موجود ضرورت دارد که تمام مسئولان و مردم دوشادوش متولیان حوزه سلامت و کادر درمان در جهت شکست کرونا یکپارچه باشند؛ نقش مردم در مهار کرونا از سوی کادر درمان به شدت بی بدیل و غیرقابل انکار است. 

این استاد دانشگاه با بیان اینکه عدم همراهی مردم با کادر درمان مجاهدت‌های کادر بهداشتی و درمانی را دچار اختلال خواهد کرد،‌ تصریح کرد: با تمام کم و کاستی‌ها کادر درمان ایثارگر ما همچنان در خط مقدم مبارزه با این بیماری است.

کافی ادامه داد: در حقیقت حال و هوای این روزهای بیمارستان‌های کشور، حال و هوایی آشنا دارد؛ به مانند روزهایی که سربازان این خاک و بوم جانشان را برای حفظ اسلام و ایران تقدیم کردند، حالا کادر بهداشتی و درمانی نیز در حال پیروی از همین الگوی درخشان هستند.

وی با بیان اینکه همدلی و همیاری یکی از مهم‌ترین ویژگی و صفات برجسته ایرانیان در طول تاریخ بوده است،‌ گفت: تاریخ نشان داده که هر کجا مردم ایران با سختی و دشواری‌هایی مواجه شدند،‌ احساس همدلی،‌ خیرخواهی و همنوع‌دوستی میان آنها به میزان قابل توجهی افزایش داشته است.

این شاعر کشورمان ادامه داد: به عنوان مثال در دوران دفاع مقدس (جانم فدای همنوع) شعاری میان رزمندگان بود که به آن جامه عمل پوشاندند و از هیچ کاری برای نجات جان همنوعانشان دریغ نمی‌کردند؛ امروز هم همین صفات نیک را در کادر درمان مشاهده می‌کنیم؛ مطمئنا این روزها خواهد گذشت و تاریخ این مشارکت مردمی و مجاهدت کادر بهداشتی و درمانی را ثبت خواهد کرد و خوب است از این رخدادهای مثبت برای مدیریت وقایع احتمالی در آینده درس بگیریم.

کافی با اشاره به جشنواره فصل همدلی که توسط فرهنگسرای اندیشه به منظور تجلیل و تقدیر از زحمات کادر درمان راه اندازی شده است، گفت: امروز جامعه هنری ما بیش از هر دستگاه، نهاد و مسئولان دیگر در انتقال فرهنگ ایثار و فداکاری مسئولان حوزه سلامت به نسل‌های بعدی اثر گذار هستند و می‌توانند به بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌های بالقوه هنری در این مسیر موفق و قدرتمند عمل کنند.

این شاعر و مدرس ادبیات دانشگاه تصریح کرد: شاعران با آثار و قصده‌هایشان،‌ نویسندگان، عکاسان،‌ فیلم‌نامه نویسان، تهیه کنندگان و کارگردانان و همه و همه در هر رشته‌هایی که هستند جا دارد که نسبت به ثبت،‌ ضبط و ماندگار کردن اقدامات کادر درمان کار کنند؛ عرصه هنر به قدری وسیع است که اگر در این زمینه به خوبی و به دور از غفلت عمل شود، مطمئنا آیندگان در جریان تمام وقایع امروز و به خصوص مجاهدت‌های کادر درمان ما قرار خواهند گرفت. وی با توجه به

برگزاری همزمان پویش «ایران همدل» و «جشنواره فصل همدلی»،‌ گفت: در حقیقت ویروس کرونا نقطه اشتراک این دو مولفه مهم و ارزشمند است؛‌ چراکه در «ایران همدل» تلاش بر این است که از نظر اقتصادی و معیشتی مردمانی که به واسطه کرونا متحمل آسیب مالی شده‌اند،‌ یاری و حمایت شوند و در «جشنواره فصل همدلی» کادر درمان که از نظر پزشکی مبتلایان به کرونا را تحت درمان قرار می‌دهند، مورد تجلیل و تقدیر قرار گیرند؛ هر دو مولفه مکمل یکدیگر است که به لطف خداوند متولیان در هر دو زمینه موفق عمل کرده‌اند.

کد خبر: 1072540

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =