اعتماد روحانی کار دست کشور داده است

معطل گذاشتن تمام امور کشور در راستای اعتماد به نهادهای بین‌المللی که از نظر جریان دانشجویی استقلال آنها مخدوش است، ایده درستی برای حل مسائل کشور نیست.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ آمریکا با خروج از برجام تلاش کرد تا این معاهده را فاقد ارزش جلوه دهد؛ اما باوجود ادامه برجام توسط ایران و کشورهای اروپایی، طرح فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به سازمان ملل متحد ارائه داد. حال باید دید مجلس شورای اسلامی و دولت در مقابل فعال‌سازی مکانیسم ماشه عملکرد منفعلانه در پیش خواهند گرفت یا با تصمیم صحیحی صنعت انرژی هسته‌ای کشور را به اوج شکوفایی باز خواهد گرداند.

سید ایمان احمدی با انتقاد  از امید واهی دولت‌مردان به برجام اروپایی و مذاکرات گفت: همان‌گونه که به آمریکا اعتماد نداریم به چهره‌ دلسوزانه کشورهای اروپایی نیز اعتماد نخواهیم کرد.

احمدی با اشاره به احتمال اجرای مکانیسم ماشه در روزهای آتی بیان کرد: ایران مکانیسم ماشه را قبول ندارد چرا که اعتقاد دارد به تمام تعهدات خود در معاهده برجام پایبند بوده است.

وی ادامه داد: مکانیسم ماشه ساز و کاری است که در معاهده برجام با هدف حل فصل اختلافات بین اعضای این معاهده طراحی و تدوین شده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل عنوان کرد: آمریکا با بهانه اینکه ایران تعهدات خود در برجام را رعایت نکرده از این معاهده خارج شد و در نتیجه به دنبال اجرایی کردن مکانیسم ماشه است.

وی گفت: آمریکا با استناد به قطعنامه حقوقی 2231 که سندی مستقل از برجام بوده قصد فعال‌سازی مکانیسم ماشه را دارد چرا که در این قطعنامه ذکر شده نه تنها دولت‌های عضو برجام که دولت‌های مشارکت کننده نیز حق فعال‌سازی این مکانیسم را دارند.

احمدی با بیان اینکه آمریکا 31 مرداد سال جاری به سازمان ملل متحدد طرح فعال‌سازی مکانیسم ماشه را داده است، گفت:  سازمان ملل متحدد در یک ماه گذشته هیچ قطعنامه‌ای را در رد اجرای مکانیسم ماشه صادر نکرده است و با توجه به اینکه دبیر این سازمان 30روز برای فعال سازی این مکانیسم زمان دارد، احتمال فعال سازی ماشه در روزهای آینده وجود دارد.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه دولت و مجلس شورای اسلامی نباید در برابر فعال‌سازی مکانیسم ماشه واکنش منفعلانه داشته باشد؛ گفت: متاسفانه شاهد حضور مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای در ایران بوده‌ایم و اینکه دولت اجازه دسترسی به 2 مرکز هسته‌ای کشور در تهران و شهررضا استان اصفهان را داده است یعنی دولت باز به دنبال اجرای سیاست‌های منفعلانه در مقابل سازمان‌های بین‌المللی است.

وی عنوان کرد: معطل گذاشتن تمام امور کشور در راستای اعتماد به نهادهای بین‌المللی که از نظر جریان دانشجویی استقلال آنها مخدوش است، ایده درستی برای حل مسائل کشور نیست.

احمدی با بیان اینکه دولت یازدهم و دوازدهم از همان ابتدا حل تمام مسائل کشور را در همگرایی با غرب خلاصه کرد، گفت: روحانی پس از مذاکرات بسیار به خروجی برجام رسید که اصلا در تحقق اهداف خود موفق نبوده است و در حال حاضر هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل درباره اقدام مجلس در مقابل مکانیسم ماشه بیان کرد: قوه مقننه باید برنامه جامع برای احیای دوباره و پیشرفت پر سرعت صنعت هسته‌ای کشور را مصوب کند.

وی ادامه داد: مجلس باید طرحی را تنظیم و تصویب کند که از روزی که مکانیسم ماشه فعال بشود؛ صنعت هسته‌ای به جایگاه اولیه خود قبل از امضای برجام برگردد.

احمدی در تکمیل سخنان خود گفت: ایران همچنین باید از برجام نه در مراحل متععد بلکه به صورت کامل از برجام خارج شود. ایران 50 بند از 81 بند برجام را اجرایی کرده که باید جلوی این تعهدات یک طرفه نیز گرفته و  خروج از پروتکل‌های الحاقی نیز باید بررسی شود.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: کمیته ویژه بررسی برجام که در مجلس دهم فعالیت می‌کرد و نتوانست نقش خود را به درستی ایفا کند، مجددا بازتعریف شود و راه‌هایی موجود که در مقابل مکانیسم ماشه وجود دارد را اجرایی کند.

وی با اشاره به اینکه نقش مجلس در صنعت هسته‌ای در پسا موت برجام حیاتی است، گفت: دولت باید مکلف و مجبور شود تا راه غرب ‌گرایانه خود را تغییر داده و صنعت هسته‌ای کشور را به اوج شکوفایی و قدرت برگرداند.

احمدی با انتقاد از نگاه ساده لوحی دولت و برخی کارشناسان داخلی از اعتماد به کشورهای اروپایی یادآور شد: اروپا فعال سازی مکانیسم ماشه را محکوم کرده  و همچنین مخالف خروج آمریکا از برجام نیز بود. اروپا با این اقدامات از خود چهره‌ دلسوز و منطقی برای  دولت ترسیم کرده است.

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل خاطرنشان کرد: همانگونه که ما به آمریکا اعتماد نداریم به کشورهای اروپایی نیز اعتماد نخواهیم کرد چرا که چهره دلسوزانه غرب تنها در حد حرف باقی مانده و در عمل برای حل مشکلات هسته‌ای ایران گامی بر نداشته‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برخی جریانات داخلی هنوز به برجام اروپایی یا سیاست‌های مذاکره امید دارند؛ اما باید بدانند که مسائل و منافع کشور از طریق مذاکره خیال باطلی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072547

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =