روش ارزیابی توانایی متقاضیان کارشناسی ارشد و دکتری درست نیست

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره سیاستگذاری‌های پذیرش دانشجو گفت: ارزیابی توانایی متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری بر مبنای کنکور روش درستی نیست و پذیرش دانشجو در این مقاطع باید بر مبنای بررسی پرونده انجام شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، سیاستگذاری پذیرش دانشجو از مهم‌ترین ارکان سیاستگذاری در آموزش عالی است که باید براساس ظرفیت‌ها و نیازهای کشور انجام شود. تنها پیامد سیاستگذاری نادرست در زمینه پذیرش دانشجو محرومیت افراد توانمند از تحصیل نیست، بلکه ورود افراد با توانایی کمتر به دانشگاه‌ها آینده کشور را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها در آینده وارد سمت‌های علمی و مدیریتی شده و سکان کشور را به دست می‌گیرند. به همین دلیل مدیران آموزشی معتقدند در زمینه پذیرش دانشجو باید به دانشگاه‌ها اعتماد کرد و ارزیابی متقاضیان بر اساس پرونده و با تشخیص دانشگاه‌ها انجام شود.

محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره سیاستگذاری پذیرش دانشجو گفت: تعداد درخواست‌کننده‌ها در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بیش از ظرفیت دانشگاه‌هاست. به همین دلیل برای پذیرش دانشجو باید روش مناسبی اتخاذ کرد.

وی با بیان این که برنامه‌ریزی برای حذف کنکور در هر مقطعی نیازمند داشتن جایگزین است، گفت: بنابراین باید روشی برای بررسی متقاضیان در نظر گرفته شود که این گزینش را به نحو بهتری انجام دهد.

فتوحی با اشاره به این که در مقطع کارشناسی به دلیل تعداد زیاد متقاضیان جایگزینی بهتر از کنکور وجود ندارد، ادامه داد: چرا که نمی‌توان بر مبنای نمرات دبیرستان متقاضیان را ارزیابی کرد و به ترتیب توانایی‌ها انتخاب کرد.   

رئیس دانشگاه صنعتی شریف نتایج کنکور کارشناسی را قابل اعتماد دانست و گفت: ارزیابی توانایی متقاضیان کنکور کارشناسی ارشد و دکتری بر مبنای رتبه روش درستی نیست. به همین دلیل برای حذف کنکور ابتدا باید کنکور دکتری حذف شود، سپس کارشناسی ارشد و نهایتا کارشناسی.

 وی با تاکید بر این که پذیرش دانشجو می‌تواند بر اساس بررسی پرونده انجام شود، گفت: در این روش متقاضی بر اساس فعالیت‌های علمی و پژوهشی دوران کارشناسی و کارشناسی ارشد ارزیابی می‌شود.

فتوحی اعتماد به دانشگاه‌ها در پذیرش دانشجویان ارشد و دکتری را ضروری دانست و گفت: بهتر است پذیرش دانشجو در این مقاطع بر مبنای بررسی پرونده انجام شود اما در سطح کارشناسی باید کار تخصصی بیشتری انجام شود.     

انتهای پیام/

کد خبر: 1072564

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =