جذب دانشجوی غیر ایرانی یک کار فرهنگی است/ راه‌اندازی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی در شهر نجف

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: جذب دانشجوی غیر ایرانی یک کار فرهنگی است. برای بُعد فرهنگی باید برنامه ای مدون و در بحث جذب دانشجوی غیر ایرانی باید دارای پیوست فرهنگی باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، علاءالدین بروجردی معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی استان خراسان رضوی و واحد مشهد گفت: باید سیستمی به منظور رصد میزان رضایتمندی دانشجویان خارجی داشته باشیم و مشکلات آنها را حل کنیم، چرا که این دانشجویان میهمان جمهوری اسلامی ایران هستند.

وی ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی برای پذیرش دانشجوی خارجی را بیش از میزان فعلی دانست و افزود: باید تعداد واحدهای برون مرزی را افزایش دهیم و در آمریکای لاتین و کشورهای نظیر ونزوئلا و برزیل حضور یابیم.

 بروجردی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی ظرفیت بی نظیری برای حضور ایران در جهان است، گفت: شاکله این دانشگاه غیر سیاسی بوده و علمی است، لذا توجه و تقویت این ظرفیت در دستور کار معاونت امور بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی بر ضرورت معرفی دانشگاه آزاد اسلامی در جهان اسلام و ملل مختلف تأکید کرد و گفت: جذب دانشجوی غیر ایرانی یک کار فرهنگی است. برای بُعد فرهنگی باید حتماً برنامه ای مدون داشته باشیم. در بحث جذب دانشجوی غیر ایرانی باید دارای پیوست فرهنگی باشیم.

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی از مشهد به عنوان پایتخت مذهبی ایران و عمود خیمه جمهوری اسلامی ایران یاد کرد و افزود: باید برای جذب دانشجوی خارجی گام های بلندی برداریم. مرکز آموزش زبان فارسی همزمان در تهران باید در بیشتر دانشگاه های شاخص دارای شعبه باشد. به لحاظ کمی و کیفی باید وضعیت جذب دانشجوی خارجی را بهبود ببخشیم.

وی اظهار داشت: آمریکا سالیانه از عراق و افغانستان جوانانی را انتخاب، بورس و آنها را با تفکر خودشان برای ضدیت با اسلام و مخالفت با جمهوری اسلامی ایران تربیت می کند، این موضوع در دو دهه آینده امنیت ملی ما را دچار چالش جدی می کند.

 بروجردی با اشاره به سیاست های انگلیس برای حذف زبان فارسی در شبه قاره هند گفت: در شبه قاره هند، حداقل 5 قرن زبان حاکم، فارسی بود، انگلستان در دوره حضورش در شبه قاره مانع تداوم رسمی بودن زبان فارسی در این منطقه شد. این تجربه را باید جدی گرفت. باید با ارتباطات به دنبال جذب دانشجوی خارجی باشیم. به تعبیر مقام معظم رهبری دیپلماسی شکار فرصت هاست، باید از فرصت ها برای جذب دانشجوی خارجی بهره ببریم.

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی با تأکید بر اتخاذ تدبیر جدی در جذب دانشجوی خارجی، خاطرنشان کرد: باید به سمت جذب نخبگان کشورها باشیم، در افغانستان شاهدیم که برخی از شخصیت های سیاسی در زمان تبلیغات برای انتخابات با افتخار از تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی ایران به عنوان یک امتیاز تبلیغاتی یاد می کنند. برخی از مسئولان مطرح افغانستان دانش آموخته واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی هستند.

وی از واحد کابل پایتخت افغانستان به عنوان فعالترین و موفقترین واحد برون مرزی یاد کرد و افزود: در 23 کشور مصوبه هیأت امنا دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد واحد برون مرزی وجود دارد، اما فقط در 4 کشور افغانستان، آکسفورد، لبنان و امارات حضور داریم. این در حالی است که شاهد حضور نخبگان ایرانی در نقاط مختلف جهان هستیم و وجود آنان برای گسترش واحدهای برون مرزی مؤثر است.

 بروجردی از تصویب تأسیس دانشگاه آزاد اسلامی علوم پزشکی در نجف خبر داد و گفت: 57 کشور اسلامی داریم. عربستان، امارات، قطر و ... سرمایه گذاری های هنگفتی برای جذب دانشجو کرده اند. ایران از دوران مرحوم آیت الله بروجردی دارالتقریبی بوده است، ما نیز باید در این عرصه فعالتر عمل کنیم.

معاون بین الملل و امور دانشجویان غیرایرانی دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: به لحاظ امنیت ملی نیازمند ارتباطات هستیم. باید با هنر دیپلماسی مشکلات خود را با کشورهای فارسی زبان و همسایه حل کنیم تا جذب دانشجو داشته باشیم.

وی با تقدیر از تدبیر مقام معظم رهبری در انتصاب دکتر ولایتی به عنوان رئیس هیأت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی، تصریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی، بزرگترین دانشگاه غیر دولتی است که با حضور دکتر ولایتی و دکتر طهرانچی شاهد اعتلای دانشگاه در درون و برون مرزهای ایران اسلامی هستیم. باید با قدرت بیشتر در عرصه علمی کشور ظاهر شویم و پاسخگوی نقدها باشیم. در حال حاضر در خیلی از زمینه ها شاهد ارتقا و درخشش دانشگاه آزاد اسلامی در سطح کشور هستیم.

بروجردی دانشگاه آزاد اسلامی را نهادی علمی در راستای تحقق اهداف انقلاب اسلامی و نیل به آرمان های جمهوری اسلامی دانست و گفت: باید پاسدار خون شهدا باشیم و با اقتدا به معمار کبیر انقلاب و با راهبری رهبر فرزانه انقلاب در تعالی هر چه بیشتر دانشگاه در همه حوزه ها بکوشیم. همه شاهد حساسیت های مقام معظم رهبری به دانشگاه آزاد اسلامی هستیم. بیشتر افرادی که در این دانشگاه تحصیل می کنند از طبقه متوسط هستند به همین جهت مسئولیت دانشگاه آزاد اسلامی در تربیت نیروی انسانی بسیار زیاد است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072569

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =