دردسرهای نفت ۴۵ دلاری برای قزاقستان

پیش‌بینی آژانس بین‌المللی «فیچ رایتینگ» در مورد این که میانگین قیمت یک بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۵ دلار و در سال ۲۰۲۲ می‌تواند تا ۵۳ دلار افزایش یابد، کاملاً واقع‌بینانه است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «دانیار  آرازبایف» یک تحلیلگر مسائل اقتصادی در مطلبی به بررسی تاثیر قیمت نفت بر اقتصاد قزاقستان پرداخت.

وی در این مطلب پیش‌بینی آژانس بین‌المللی «فیچ رایتینگ»را در مورد این که میانگین قیمت یک بشکه نفت در سال ۲۰۲۱ میلادی ۴۵ دلار و در سال ۲۰۲۲ می‌تواند تا ۵۳ دلار افزایش یابد کاملا واقع‌بینانه عنوان کرد و گفت: رشد شدید قیمت نفت در آینده نزدیک با توجه به حجم بسیار ذخیره و کاهش تقاضا بر اثر ویروس همه گیر کرونا بعید است.

این تحلیلگر قزاق گفت: قیمت ۴۵ دلاری یک بشکه نفت برای میادین بزرگ قزاقستان زیاد ناخوشایند نیست زیرا در این کشور هزینه تولید نفت(lifting costs) بسیار کم است به طور مثال میدان «تنگیزشورآیل» این شاخص تا ۵ دلار برای یک بشکه و برای میدان «کاشاگان» تا ۱۰ دلار را تشکیل می‌دهد.

به اعتقاد آرازبایف چنین قیمتی برای بودجه قزاقستان مطلوب نیست، زیرا با کاهش قیمت نفت درآمد حاصل از مالیات برای استخراج مواد معدنی، نرخ مالیات اجاره و عوارض گمرکی برای عرضه آن کاهش نیز می‌یابد.

وی افزود: همچنین باید کاهش مالیات بر درآمد و سود عمومی در شرکت‌هایی که «قاز مونای گاز» در آن سهم دارد و همچنین کاهش تولید نفت در چارچوب اوپک+ را در نظر گرفت که نیز تا حدی درآمدها  بودجه را کاهش می‌دهد.

آرازبایف افزود: تولید ماهانه نفت در ژوئن سال جاری ۱۰.۶ درصد و از نظر سالانه ۱۷.۴ درصد افت کرده است.

وی گفت: در سال جاری میلادی پس از تغییر اخیر قیمت نفت بودجه قزاقستان با کسری بیشتری مواجه شد زیرا درآمدهای پیش بینی شده که از افزایش انتقالات از صندوق ملی جبران می‌شوند به ۱.۷ تریلیون تنگه کاهش یافتند.

بنابر سخنان وی، در صورت تمرکز بر روی پویایی فعلی بازار دامنه پیش‌بینی نرخ دلار در سال ۲۰۲۰ میلادی ۴۰۰-۴۳۰ تنگه خواهد بود، اما نباید فراموش کرد که عوامل مختلفی وجود دارد که توان تاثیرگذاری بر نرخ دلار را دارند.

این تحلیلگر معتقد است رشد تولید ناخالص داخلی قزاقستان در سال جاری میلادی بر اثر وضع محدودیت‌های قرنطینه از ۲ تا ۰ درصد پیش بینی شده است. در حالی که در وضعیت عادی و قیمت ۴۵ دلاری یک بشکه نفت رشد تولید ناخالص داخلی در سطح ۲-۳ درصد تخمین زده می‌شود.

این تحلیلگر تورم در سال ۲۰۲۰ میلادی در قزاقستان عمدتا به دلیل تعضیف تنگه در سال جاری میلادی در سطح ۸-۸.۵ درصد پیش‌بینی می‌کند.

وی گفت: بعید است که سطح زندگی مردم  چندان تغییر کند زیرا صندوق ملی توسعه این کشور، امکان  حفظ سطح درآمد مردم در دوره کسری بودجه را فراهم می کند.

اما به گفته آرزبایف، شرکت‌های خدمات نفتی، استخراج کننده نفت و وارد کننده با چنین قیمتی ضرر می‌بینند.

منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1072599

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =