فعالیت ۱۹۰۰ کسب‌وکار اینترنتی در کشور

مسئول اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی از ارائه سرویس‌های آفلاین به اصناف خبر داد و گفت: در حال حاضر هزار و ۹۰۰ کسب‌وکار اینترنتی به صورت رسمی در کشور فعالیت می‌کنند.

رضا الفت‌نسب مسئول اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری(ایسکانیوز)، درباره وضعیت کسب وکارهای اینترنتی در شرایط بحران ویروس کرونا اظهار کرد: اکثر کسب‌وکارهای اینترنتی با شیوع بیماری کووید ۱۹ دچار مشکلاتی شدند تا جایی که این شرکت‌ها به دلیل عدم فعالیت برخی شرکت‌های تولید و اصناف نتوانستند کالاهای مورد نیاز خودشان را تامین کنند. از سوی دیگر مردم تمام فکر و ذکرشان پشت سر گذاشتن این شرایط است؛  تقریبا خرید اینترنتی برای افراد در اولویت پایین قرار گرفته و بیشتر به فکر معیشت و تهیه اقلام بهداشتی هستند، بنابراین اقتصاد کوچک‌تر شده و نهایتا مردم نگران این هستند که مبادا بیکار شوند.

وی تصریح کرد: دولت برای حمایت از این کسب وکارها بسته‌هایی را در نظر گرفته است؛ اما در حال حاضر آماری در زمینه تعداد شرکت‌های آسیب‌دیده در دست نیست، البته وزارت ارتباطات در این عرصه اقدامات چشمگیری انجام داده است.  همچنین لازم است دولت هر نوع حمایتی را برای اصناف در نظر بگیرد که به طور یقین مشمول کسب وکارهای مجازی و اینترنتی نیز خواهد شد.

الفت‌نسب تأکید کرد: موضوع مهم‌تر اینکه اگر به شرایط پایدار برگردیم و حاکمیت بتواند فضایی را ایجاد کند که مردم خرید اینترنتی را بیش از پیش تجربه کنند، این امر مهم سبب توسعه بازار کسب‌وکارهای اینترنتی در آینده خواهد شد.

مسئول اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی با بیان اینکه در حال حاضر هزار و ۹۰۰ کسب و کار اینترنتی به صورت رسمی در کشور فعالیت می‌کنند، اظهار کرد: تعداد کسب‌وکارها در این زمینه بیشتر است؛همچنین در این عرصه تقریبا ۱۵۰ هزار نفر شاغل هستند.

وی ادامه داد: ما به عنوان تشکل بخش خصوصی واسطه بین اعضای کسب وکار و حاکمیت هستیم تا بتوانیم مشکلات و موانع آنها را برطرف سازیم. البته طرح‌هایی را در دست داریم که بحث ورود اصناف آفلاین است که مباحث آموزش و تسهیلات فرایند ورود به کسب‌وکار را توسعه می‌دهد تا با این روش برای آفلاین‌ها فرصت جدیدی ایجاد شود و این امر مستلزم این است که خود شرکت‌ها تمایل داشته باشند تا ورود جدی به بازار داشته باشند. اینکه ما فقط با ارائه آموزش آنها را به بازار سوق دهیم کفایت نمی‌کند بلکه خودشان باید به این سمت و سو هدایت شوند.

الفت‌نسب در باره شعار سال تحت عنوان جهش تولید گفت: اولا دولت و حاکمیت باید یک جهشی را در خود ایجاد کرده تا سریع‌تر خودش را از حوزه مربوط به کسب وکارها و بخش خصوصی کنار بکشد در این صورت در این بخش جهش ایجاد خواهد شد. هم‌اکنون ۱۶ نهاد به حوزه کسب وکارهای آنلاین ورود کرده‌اند و هرکدام دستورالعمل و آیین‌نامه‌های متعددی را تدوین می‌کنند این خود مانع برای کسب‌وکارها ایجاد می‌کند و الان این کسب‌وکارها نگران این هستند که پس از کرونا با مشکل مواجه شوند زیرا بسیاری از اذهان مردم به این سمت رفته که اقتصاد دیجیتال می‌تواند به این بخش کمک کند.

وی ادامه داد: اکنون نگران این هستیم که آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل جدید وضع کنند و به نفع این شرکت‌ها نباشد. به نظرم دولت باید متولی‌گری و رگولاتوری این بخش به یک سازمان واگذار کند در این صورت است که کسب وکارهای آنلاین رونق می‌گیرد.

مسئول اتحادیه کسب وکارهای اینترنتی اضافه کرد: طرح‌های فناورانه ایده‌های دانش‌بنیان قطعا به تولیدکننده‌ها کمک می‌کند این در حالی است که صرفا ما بتوانیم شرایط را برای آنها تسهیل کنیم که به راحتی فعالیت کنند.

الفت‌نسب خاطرنشان کرد: بخش عظیمی از اعتماد مردم به فرهنگ‌سازی برمی‌گردد. هر فرد یا کاربری که خریدی انجام دهد و در هنگام خرید با مشکل مواجه شود اتحادیه کسب‌وکارهای اینترنتی در صورت مشاهده تخلف با آن کسب‌وکار به شدت برخورد خواهد کرد؛ چرا که در این زمینه ابزارهای قانونی تعریف شده است و خود این امر نیز ایجاد اعتماد بین مشتریان است؛ ولی کامل نیست، نیاز است که شرکت‌های بیمه در این زمینه ورود جدی داشته باشند تا فرایند فروش محصولات را بیمه کنند و ریسک خرید اینترنتی را برای مردم کاهش دهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =