نقش گفت‌وگوهای بنیادین در توسعه روابط فرهنگی بسیار مهم است

کالانجیس در دیدار با رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن گفت: نقش گفت‌وگوهای بنیادین و همکاری رهبران دینی دو کشور در توسعه روابط فرهنگی بسیار مهم است.

به گزارش خبرنگار گروه اندیشه و علوم‌انسانی (ایسکانیوز)، کالانجیس، دبیرکل امور ادیان در وزارت آموزش، تحقیق و ادیان یونان با مهدی نیکخواه‌قمی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آتن دیدار و گفت‌وگو کرد.

کالانجیس در سخنانی، گفت‌وگوهای بنیادین دو کشور را مهم و حائز اهمیت قلمداد کرد و گفت: نقش گفت‌وگوهای بنیادین و همکاری رهبران دینی دو کشور در توسعه روابط فرهنگی بسیار مهم است. خوشبختانه امسال توانستیم علی‌رغم شرایط شیوع ویروس کرونا گفت‌وگوها را از طریق وبینار برگزار کرده و امیدوارم با رفع این مشکل دور بعدی گفت‌وگوها را در تهران برگزار کنیم.

دبیرکل امور ادیان در وزارت آموزش، تحقیق و ادیان یونان افزود: تلاش‌های صورت گرفته برای استمرار این گفت‌وگوها بسیار قابل تحسین و ارزشمند بوده و ما خواستار ادامه و تقویت این روند هستیم.

وی همچنین، اضافه کرد: سال گذشته با نظر مثبت وزیر و اسقف اعظم کلیسای ارتدکس یونان محتوای توافقنامه همکاری‌های مشترک پیگیری و پیش نویس آن نهایی شد، اما با توجه به تغییر دولت، باید تلاش کنیم تا ضمن صحبت با وزیر جدید و موافقت وی در خصوص امضای موافقتنامه اقدامات لازم را انجام دهیم.

دبیرکل امور ادیان در وزارت آموزش، تحقیق و ادیان یونان افزود: توسعه همکاری‌های هنری و مذهبی بین هنرمندان دو کشور بسیار حائز اهمیت است.

کالانجیس در خصوص اقدام موهن نشریه فرانسوی تأکید کرد: در مورد اهانت به مقدسات دیگران ما کاملاً مخالف هستیم و این روش را در جهت نزدیکی ملت‌ها نمی‌دانیم و اگر چنین مسأله‌ای در مورد مسیحیت و یا هر مذهب دیگری در خاک یونان صورت گیرد، مراجع قانونی با آن برخورد خواهند کرد و مطمئناً نکوهش خواهد شد.

توسعه مناسبات فرهنگی بین ایران و یونان

نیکخواه‌قمی ضمن تشکر از حمایت‌های دبیرکل و همکارانشان در شکل گیری گفت‌وگوهای دینی و تشکر از مسئولان آکادمی مطالعات ادیان ولوس و دانشکده الهیات ارسطو در همکاری خوب و مؤثر با رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در یونان، خواستار توسعه این مناسبات شد.

رایزن فرهنگی کشورمان در آتن اظهار کرد: همکاری شایسته تقدیری در خصوص گفت‌وگوهای دینی شکل گرفته است؛ اما می‌توان این همکاری را به ابعاد دیگر گسترش داد.

وی مطرح کرد: اعطای بورس‌های مطالعاتی در حوزه اسلام شناسی و ایرانشناسی، برگزاری دوره‌های آنلاین مطالعات دینی، برگزاری نمایشگاه‌های هنر دینی و یا هنر قدسی، همنوایی در موسیقی‌های آیینی و ... از دیگر وجوهی است که می‌تواند دامنه همکاری رایزنی فرهنگی ایران را با این وزارت خانه گسترش دهد.

رایزن فرهنگی کشورمان در آتن ادامه داد: در حال حاضر نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا این همکاری‌ها در قالب ارتباطات شبکه‌ای قابل انجام است و مرکز فرهنگی ایران آمادگی کامل دارد تا هماهنگی لازم را در این خصوص به عمل آورد.

وی با تأکید بر ضرورت امضای موافقتنامه همکاری علمی و گفت‌وگوهای بنیادینی، خواستار تلاش دبیرکل امور ادیان یونان برای آماده سازی نهایی این موافقتنامه شد.

نیکخواه‌قمی با اشاره به اقدام موهن نشریه فرانسوی و ضمن تشریح پیام راهبردی رهبر معظم انقلاب اظهار کرد: ما از جانب ایران هرگونه اقدام برای توهین به رهبران الهی و مقدسات ادیان ابراهیمی را محکوم می‌کنیم و شایسته است همه فعالان در عرصه‌های دینی نسبت به این اقدامات واکنش مناسب داشته باشند.

در پایان، دو طرف با ابراز خرسندی از این دیدار، آمادگی و عزم خود را برای توسعه هرچه بیشتر روابط فرهنگی، علمی و مذهبی را اعلام کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072613

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =