به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دستورالعمل اجرایی برنامه ملی «نماد» در سال تحصیلی 1400-1399 شامل بخش آموزش، غربالگری، مداخله مدرسهای، تشخیص و درمان، مددکاری اجتماعی، اورژانس(فوریتهای روانی–اجتماعی )، پیگیری و مراقبت است. در ادامه مداخله مدرسه ای و تشخیص و درمان شرح داده خواهد شد.
مداخلات مدرسهای «نماد»، در چارچوب مداخله/راهنمایی مختصر توسط معلم، مداخله مشاور، مداخلات آموزشهای ارتقایی و مددکاری اجتماعی صورت میگیرد. مداخله/راهنمایی مختصر توسط معلم بر اساس راهنمای « ارتقاء سلامت روان در مدرسه » و نیز بسته راهنمای مداخله مختصر که در سامانه «نماد» بارگذاری شده صورت می گیرد. مداخله مشاور شامل دو بخش (1) تشخیص و (2) مشاوره است. در بخش تشخیص، مشاور بر اساس استاندارهای فنی (بویژه راهنمای مصاحبه) گزارش خود در مورد سطحبندی وضعیت دانش آموز را تهیه میکند. این گزارش، شامل مداخلات مختصر مدرسهای و یا ارجاع به هسته/مرکز مشاوره در سطح منطقه میباشد.
مداخلات آموزشهای ارتقایی، نوع دیگری از مداخله است که به تناسب سطحبندی وضعیت دانش آموز، به صورت (1) آموزش مهارت های اساسی خودمراقبتی : این نوع آموزش برای دانش آموزانی که وضعیت عادی دارند، در قالب آموزش های ارتقایی عمومی و سراسری «نماد» یا (2) آموزش مهارت های اختصاصی : این دسته از مهارت ها برای دانش آموزانی که درمعرض خطر تشخیص داده شدهاند یا(3) آموزش مهارت های تاب آوری : این دسته از مهارت ها ، برای دانش آموزان درمعرض خطر ، پرخطر و دارای فوریت های روانی اجتماعی اجرا می شود.
در مرحله مددکاری اجتماعی پس از ارزیابی و تعیین وضعیت مشکلات و نیازهای دانش آموز در حیطه های مختلف، خدمات مددکاری اجتماعی در مدرسه ، شامل دو دسته است. (1) سطح پایه که شامل کمک های ضروری و حمایت های اولیه بر حسب نیاز برای به حداقل رساندن وضعیت خطرپذیری دانش آموز ، صورت می گیرد.(2) تخصصی که در این سطح ، حمایت یابی وتسهیلات ویژه مالی برای درمان وکاهش آسیب دانش آموز با هماهنگی منطقه انجام میگیرد و برای ارائه معاضدتهای قضایی و انتظامی نیز به کمیته نماد منطقه معرفی میشود.
تشخیص و درمان
سازوکار تشخیص و درمان در سطح مدرسه در این سطح ، مشاور مدرسه، با استفاده از ابزارهای تشخیصی ( از جمله ؛ راهنمای استاندارد مصاحبه ، همچنین ارتباط تعامل با دانش آموزان و اولیاء نتایج غربالگری ها و گزارش دانشآموزان اقدام به تشخیص مشکل یا اختلال می نماید. وضعیت دانش آموز را بررسی و نتیجه را در سامانه «نماد» ، ثبت می کند و سپس هرگونه درمان پس از تشخیص مدرسه ای ، در سطح مدرسه و در صورت نیاز، با ارجاع دانشآموزان در در سطح هسته / مرکز مشاوره صورت می گیرد. بنابراین ، پس از تشخیص ، در صورتی که دانش آموز ، در معرض خطر باشد ، و مدرسه به او خدمت ارائه نماید به منطقه ارجاع نمی شود. دانش آموزان در معرض خطری که درمدرسه خدماتی دریافت ننمودهاند و نیز دانش آموزان پرخطر به منطقه ارجاع می شوند. دانش آموزان موارد اورژانس، بدون طی کردن مرحله تشخیص ، به منطقه ارجاع می شوند.( در مواردی که امنیت جانی دانش آموز در معرض خطر قرار دارد ، مدرسه با هماهنگی منطقه می تواند سریعا اقدام نماید .)
در سطح منطقه هم مداخلات تشخیص و درمان در منطقه شامل تشخیص این خدمت (درباره دانشآموزانی که بخشی از خدمات را در مدرسه دریافت نمودهاند و نیز برای موارد پرخطر و غیراورژانس صورت می گیرد. دانش آموزانی که در وضعیت اورژانس روانی اجتماعی هستند توسط واحد « مددکاری اجتماعی » جهت پیگیری برای درمان و مددکاری، پس از اخذ رضایت کتبی از ولی یا سرپرست قانونی و انجام هماهنگی های لازم به مراکز ارائه دهنده خدمت درون سازمانی یا برون سازمانی، ارجاع میشوند. ( به جز مواردی که بیم تهدید جانی و خطر برای حیات دانش آموز وجود دارد که در این صورت ، با هماهنگی سازمان بهزیستی و یا بطور مستقیم با هماهنگی مقام قضائی ، اقدامات بعدی ، صورت می گیرد. ) و درمان (این خدمت ، در هستهها و مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی منطقه به تمامی دانشآموزان نیازمند خدمات ارجاعی ارائه میشود و شامل جلسات مشاوره و مداخلات روانشناختی میباشد). در پایان هر جلسه، گزارش مراجعه دانش آموز و نیز خدمت ارائه شده به وی در سامانه «نماد» ، ثبت میشود.
منبع: روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش
انتهای پیام/
نظر شما