مکانیسم ماشه حاصل‌ بی‌تدبیری دولت روحانی است

تیم مذاکره کننده هسته‌ای کشور اگر بر تمام بندهای برجام اشراف داشته هیچ زمانی آمریکا نمی‌توانست به واسطه مکانیسم ماشه ایران را تهدید به بازگشت تحریم‌ها کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ آمریکا با خروج از برجام تلاش کرد تا این معاهده را فاقد ارزش جلوه دهد؛ اما باوجود ادامه برجام توسط ایران و کشورهای اروپایی، طرح فعال‌سازی مکانیسم ماشه را به سازمان ملل متحد ارائه داد. برخی از کارشناسان به علمکرد تیم مذاکره کننده هسته‌ای  نقد دارند که اگر برجام را با دقت پذیرفته بودند، مکانیسم ماشه ابزاری برای تهدید ایران توسط  آمریکا نبود. حال باید دید مجلس شورای اسلامی و دولت در مقابل فعال‌سازی مکانیسم ماشه عملکرد منفعلانه در پیش خواهند گرفت یا با تصمیم صحیحی صنعت انرژی هسته‌ای کشور را به اوج شکوفایی باز خواهد گرداند.

توحید تقی‌زاده دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی بیان کرد که از زمان تهدید آمریکا به فعال سازی مکانیسم ماشه حدود یک ماه گذشته است اما متاسفانه مجلس هیچ طرحی و راهکاری را برای مقابله با این مکانیسم ارئه نکرده است.

 تقی‌زاده درباره فعال‌سازی مکانیسم ماشه از سوی آمریکا و سازمان ملل متحد بیان کرد: حدود یک ماهی است که فعال‌سازی مکانیسم ماشه در کشور مطرح شده  که اگر برای مقابله با آن راهکار درستی از سمت دولت و مجلس شورای اسلامی در نظر گرفته نشود احتمالا  کشور با چالش‌های متعددی مواجه خواهد شد.

وی مکانیسم ماشه را حاصل بی‌تدبیری دولت و تیم مذاکره کننده دانست و گفت:  محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه به عنوان سرپرست تیم  مذاکره کننده هسته‌ای اگر در هنگام امضا و پذیرش برجام تمامی بندها و تفصره‌ها را به دقت مورد مطالعه قرار داده بود، در حال حاضر آمریکا با فعال‌سازی مکانیسم ماشه ایران را تهدید نمی‌کرد.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با اشاره به قطعنامه 2231 عنوان کرد: اگر تیم مذاکره کننده هسته‌ای برجام را با خلاهای فراوان امضا نمی‌کردند، آمریکا نمی‌توانست بر اساس این قطعنامه تحریم‌ها یکجانبه علیه کشور را دوباره فعال کند.

وی با تاکید بر اینکه مجلس شورای اسلامی و دولت باید در برابر فعال‌سازی مکانیسم ماشه عملکرد غیر منفعلانه‌ای داشته باشند، گفت: مجلس و دولت باید طرح و برنامه‌هایی را برای مقابله با فعال سازی این مکانیسم آماده کنند تا غافلگیر نشوند و حوزه اقتصادی کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

تقی‌زاده درباره اهداف آمریکا از فعال‌سازی مکانیسم ماشه یادآور شد: آمریکا بیشتر به دنبال ایجاد جنگ روانی در جامعه ایران بوده تا با ایجاد فضای ترس و هراس نابسامانی اقتصادی را افزایش دهد. همچنین آمریکا به دنبال این است تا  به جهان ثابت کند که علی‌رغم مخالفت اروپا نیز می‌توانند تحریم‌هایی را علیه یک کشور اجرایی کند.

این فعال دانشجویی با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در ماه‌های آینده اظهار کرد: ترامپ برای کسب رای از مردم آمریکا نیازمند ترمیم وجه قدرت خود در کشور و جهان است. در همین راستا قصد دارد با فعال‌سازی مکانیسم ماشه علیه ایران، قدرت آمریکا را در جهان افزایش دهد.

وی با انتقاد از عملکرد مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آمریکا طرح فعال‌سازی مکانیسم ماشه را حدود  یک ماه پیش مطرح کرد؛ اما متاسفانه مجلس هیچ گونه راهکار برای مقابله با این مکانیسم را ارائه نداده است.

تقی‌زاده ادامه داد: جریان دانشجویی از مجلس شورای اسلامی که لقب انقلابی را حمل می‌کند،  انتظار دارد به جای کنش‌گری‌های منفعلانه؛ بر اساس طرحی اگر مکانیسم ماشه فعال شد ایران نیز ضمن خروج  کامل از برجام، صنعت هسته‌ای را به زمان قبل از برجام برگرداند.

دبیر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان خاطرنشان کرد:  اگر مکانیسم ماشه فعال شد، دولت باید نظارت خود را بر حوزه اقتصادی به ویژه مسکن، خودرو و ارز بیشتر از قبل کند چراکه اصولا این بازارها تحت مسائل سیاسی به شدت ملتهب می‌شوند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072619

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =