دستورالعمل بازگشایی سراهای دانشجویی در ایام شیوع کرونا ابلاغ شد

معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دستورالعمل بازگشایی سراهای دانشجویی را باتوجه به شیوع کرونا به کلیه واحدهای دانشگاهی ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، دستور العمل بازگشایی سراهای دانشجویی را باتوجه به شیوع کرونا و لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی به کلیه واحدهای دانشگاهی ابلاغ کرد.

در این دستور العمل آمده است: باتوجه به شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰-۱۳۹۹ و با توجه به این که دانشجویان برخی رشته‌ها مانند علوم پزشکی ملزم به گذراندن واحدهای عملی و حضور در واحد دانشگاهی هستند، به منظور حفظ ایمنی و سلامت دانشجویان و رعایت پروتکل های بهداشتی، لازم است، سرای دانشجویی برای این دسته از دانشجویان، با توجه موارد زیر مورد بهره برداری قرار گیرد:

الف) شرایط بازگشایی/شرایط اسکان:

-اخذ مجوز از معاونت محترم پزشکی استان با توجه به بخشنامه شماره ۲۶۳/۱۱ مورخ ۱۹/۳/۹۹ انجام پذیرد.

-در بدو بازگشایی سراها با هماهنگی ستاد آگاه سازی، کنترل و پیشگیری از شیوع بیماری کرونا مستقر در استان‌ها، جلسات توجیهی برای آموزش دانشجویان به منظور آگاه سازی، توانمندسازی و افزایش مشارکت با هدف پیشگیری از سرایت بیماری برگزار شود.

- در اسرع وقت به منظور آشنایی و آموزش مسئولان سراهای دانشجویی جلسات توجیهی با حضور متخصصان حوزه بهداشت برگزار شود.

ب) نکات بهداشتی:

-مفاد بخشنامه ها به شماره های ۵۳۸۹/۱۱ مورخ ۱۹/۱۲/۹۸، ۱۲۰۷ مورخ ۳۱/۰۱/۹۹ و ۲۶۳/۱۱ مورخ ۱۹/۳/۹۹ دقیقا به مورد اجرا درآید.

-قبل از بازگشایی سراهای دانشجویی تمام بخش های آن گندزدایی شوند و مطابق با دستورات بهداشتی و به طور منظم این اقدام ادامه یابد.

- با توجه به شیوع بیماری کرونا به دانشجویان ساکن در سرای دانشجویی، توصیه شود، حتی الامکان از ترددهای غیر برنامه درسی به داخل شهر خودداری کنند و مسئولان سرای دانشجویی، بایستی با توجه به برنامه درسی این دسته دانشجویان، ورود و خروج آنان را کنترل کنند. به همین منظور لازم است، اقلام غذایی و بهداشتی مورد نیاز دانشجویان در فضایی با رعایت پروتکل های بهداشتی در دسترس دانشجویان قرار گیرد تا آنان بتوانند مایحتاج خود را خریداری کنند.

 -در صورت وجود ظرفیت، اتاق ها در سرای دانشجویی ۱ نفره و حداکثر ۳ نفره در نظر گرفته شود (اسکان موقت یا دائم دانشجویان در اتاق های ۲ نفره براساس بخشنامه شماره ۳۰۹۵/۱۱ مورخ ۱۹/۸/۹۸ ممنوع است.

 -استفاده از تخت‌های دو طبقه در سرای دانشجویی ممنوع است و حداقل فاصله بین تخت ها بایستی ۲ متر رعایت شود.

- فضاهایی که در سرای دانشجویی به صورت مشترک مورد استفاده قرار می گیرند (نظیر حمام، دستشویی و...) و تمام سطوح پر تماس نظیر (کلید، پریز، دستگیره و درب و ...) بایستی به طور روزانه و منظم گندزدایی شوند.

- صابون مایع و دستمال کاغذی به منظور خشک کردن دست‌ها، بایستی به مقدار لازم در سرای دانشجویی موجود باشد.

- محلول ضدعفونی کننده دست، در قسمت ورودی سرای دانشجویی قرار داده شود.

- محل های اقامت و سرویس های بهداشتی در سراهای دانشجویی بایستی دارای تهویه مناسب باشند.

-سرویس های ایاب و ذهاب سراهای دانشجویی باید روزانه ضدعفونی شود و رانندگان آن نیز گواهی عدم ابتلا به ویروس کرونا را ارائه دهند.

- سراهای دانشجویی بایستی حداقل یک اتاق مناسب (متناسب با تعداد دانشجویان و کارکنان)   برای مواجهه با موارد مشکوک به بیماری را داشته باشند تا امکان جداسازی و کنترل عفونت، قبل از انتقال به مراکز درمانی وجود داشته باشد.

ج) غربالگری در محیط سرای دانشجویی:

- کلیه مسئولین سراهای دانشجویی اطلاعات سلامت و علائم تنفسی خود را در سامانه salamat.gov.ir ثبت نام و پرینت آن را پس از امضاء، تحویل معاون فرهنگی دانشجویی واحد دهند.

- دانشجویان متقاضی سرای دانشجویی، بایستی فرم خوداظهاری مبنی بر عدم وجود علائم منفی مرتبط با بیماری کووید ۱۹ یا وجود تماس نزدیک با بیمار را مطابق فرم پیوست تکمیل و فرم مربوطه را پس از امضاء تحویل مسئول سرای دانشجویی واحد دهند.

- دانشجویان و کارکنان سرای دانشجویی از نظر تب و علائم احتمالی بیماری شامل سرفه، عطسه و تنگی نفس هنگام ورود به سرای دانشجویی به طور روزانه و منظم کنترل شوند و موارد مشکوک به مراکز بهداشتی معرفی شوند.

- رعایت اصول بهداشتی در بخش های عمومی سرای دانشجویی (نظیر سالن های مطالعه ورزشی و ...) الزامی است.

- به منظور نظارت بر رعایت پروتکل های بهداشتی توسط دانشجویان ساکن در سرای دانشجویی، لازم است حضور پرسنل سراهای دانشجویی به تعداد کافی پیش بینی شود.

- آموزش کلیه دانشجویان و کارکنان سرای دانشجویی درخصوص اصول حفاظت فردی (استفاده از ماسک، شستن مرتب دست‌ها با آب و صابون و پرهیز از دست دادن با یکدیگر و ...)، علائم بیماری، روش‌های پیشگیری و انتقال بیماری، انجام غربالگری با استفاده از پوسترها با مضمون علائم هشدار دهنده صورت گیرد.

-آن دسته از دانشجویان که مقررات بهداشتی را در سرای دانشجویی رعایت نمی نمایند، بایستی در مرتبه اول تذکر شفاهی و در صورت عدم رعایت موارد اعلامی در مرتبه دوم به مراکز مشاوره معرفی شوند.

بدیهی است، در مواردی که مرکز مشاوره اعلام کند، دانشجو همکاری لازم در زمینه رعایت پروتکل های بهداشتی، ایمنی و سلامت سایر دانشجویان را ندارد با رای کمیته انضباطی، دانشجو از خدمات سرای دانشجویی در آن نیمسال تحصیلی محروم می‌شود.

د) سرای دانشجویی و مرکز مشاوره:

با توجه به موضوع سلامت روان در دوران کرونا، مراکز مشاوره لازم است ساعات و میزان فعالیت برای ارائه خدمات به دانشجویان علی الخصوص دانشجویان ساکن در سرای دانشجویی را افزایش دهند و مشاوران روانشناختی و مذهبی بایستی به طور منظم هفته ای حداقل دو بار در سرای دانشجویی حضور یابند.

ه) اجاره بهای سرای دانشجویی:

میزان اجاره بهای سرای دانشجویی در هر نیمسال تحصیلی براساس بندهای ۴-۹ و ۱۰-۴ ماده ۲ آیین نامه جامع سرای دانشجویی با شماره ۹۴/۱۱ مورخ ۱/۲/۹۷ و با توجه به هزینه های مازاد مرتبط با پروتکل های بهداشتی، تعیین شود.

براساس معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی، این دستورالعمل در مورخ  ۴/۶/۹۹  به تایید ریاست محترم دانشگاه رسیده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072628

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =