دور شدن از فضای صنعت مهم‌ترین ضعف سیستم آموزشی است

دبیر انجمن علمی مهندسی مواد_سرامیک دانشگاه تربیت مدرس گفت: مهم‌ترین ضعف سیستم آموزشی، دور شدن از فضای صنعت است به عبارت دیگر صنعتگران به دلیل اینکه معتقدند دانشجویان از دانش عملی و کاربردی برخوردار نیستند به آنها اعتماد نمی‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، امروزه بسیاری از دانشگاه‌های ایران صرفاً به محیط آموزشی تبدیل شده و دانشجویان فقط برای گذراندن درس‌های خود در این محیط قرار می‌گیرند، این به گونه‌ای است که محیط دانشگاه باید از فضای پویا و با نشاطی برخوردار باشد و علاوه بر مسئله آموزش به اقدامات فرهنگی و خارج از دانشگاه هم پرداخته شود؛ در زمینه ارتباط با سازمان‌های خارج از دانشگاه مانند صنعت محدودیت‌هایی وجود دارد و متأسفانه صنعتگران تمایل چندانی برای همکاری با دانشجویان ندارند.

سجاد میرزایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تأثیر انجمن‌های علمی درک کاربرد رشته‌های دانشگاهی اظهار کرد: متأسفانه یکی از چالش‌هایی که وجود دارد این است که دانشجویان و استادان دانشگاهی نگرش و درک صحیحی از فعالیت‌های این نهاد ندارند.

وی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، استادان نمی‌دانند که انجمن‌های علمی_دانشجویی از چه ظرفیت‌هایی برخوردار است، اما اگر برنامه‌ریزی صحیح و مطلوبی انجام شود، دانشجویان از زمان ورود به دانشگاه با این برنامه‌ریزی و راهنمایی صحیح در زمان تحصیل خود به اهداف مورد نظر خود درکنار این نهاد دست یابد.

دبیر انجمن علمی مهندسی مواد_سرامیک دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه این نهاد دانشجویی تأثیر بسیاری در انتقال مفاهیم دانشگاهی دارند، تشریح کرد: می‌توان کلاس‌های آموزشی و نرم افزارهای جدا از درس‌ها را برگزار و ارائه کرد تا دانشجویان با دنیا و فضای خارج از رشته تخصصی خود آشنا شوند و به گونه‌ای کاربرد رشته‌ها  در حد صنعت و خارج از دانشگاه افزایش یابد.

میرزایی با اشاره به دلایل عدم اعتماد صنعتگران به انجمن‌های علمی_دانشجویی، تصریح کرد: دور شدن از فضای صنعت از مهم‌ترین ضعف‌های سیستم آموزشی بوده و به طور کلی محیط دانشگاهی صرفاً به صورت تئوری و آموزشی تبدیل شده است؛ بنابراین به دلیل اینکه اکثر صنعتگران آشنا به چنین فضایی هستند و مشاهده کرده‌اند که تفاوت بسیاری بین صنعت و دانشگاه وجود دارد به دانشجویان اعتماد نمی‌کنند زیرا معتقدند که از دانش عملی و کاربردی مناسبی برخوردار نیستند.

وی ادامه داد: در زمینه درآمدزایی هم به این گونه نیست که نقدینگی در اختیار انجمن‌های علمی_دانشجویی دانشگاه تربیت مدرس قرار گیرد بلکه تلاش می‌شود بیشتر از ظرفیت‌ها استفاده شود، به طور مثال با سازمان یا مؤسسه‌هایی گفت‌وگوهایی صورت می‌گیرد تا در دانشگاه کلاس یا همایش برگزار کنند و در مقابل برای دانشجویان خود دانشگاه تخفیف گرفته می‌شود و به این صورت هزینه‌ها کاهش پیدا می‌کند.

فعایت‌های گروهی نقطه عطف انجمن‌های علمی_دانشجویی است

دبیر انجمن علمی_دانشجویی مهندسی مواد_سرامیک دانشگاه تربیت مدرس درباره مهم‌ترین فواید فعالیت در این حوزه اظهار کرد: نقطه عطف این نهاد دانشجویی کارهای جمعی وگروهی است، زمانی که دانشجویان وارد این حوزه می‌شوند از فضای تنهایی درس خواندن و فعالیت کردن خارج  و به سمت کارهای علمی، گروهی و با نشاط حرکت می‌کنند.

میرزایی با بیان اینکه اگر تلاش جمعی صورت گیرد شکاف بین جامعه و دانشگاه هم از بین می‌رود، تشریح کرد: به دلیل اینکه رشته مواد_سرامیک صنعتی بوده و بیشتر با جامعه صنعتی در ارتباط هستند، انجمن‌های علمی_دانشجویی  می‌توانند با برگزاری بازدیدهای علمی و همچنین با شناخت نقص، ضعف و چالش‌های صنعت آن را در دانشگاه ارائه دهند و پیگیری و حل این مسائل بسیار تأثیر گذار باشد و  فاصله موجود را از بین ببرد.

وی تأکید کرد: در زمینه تبعیض بین انجمن‌های علمی_دانشجویی و سایر نهادهای دانشجویی نکته مهمی که وجود دارد این بوده که تشکل‌های دانشجویی بین تمام رشته‌ها وجود دارد اما انجمن‌های علمی_دانشجویی به صورت تخصصی مرتبط با یک رشته خاص هستند طبیعتاً به دلیل محدود بودن جامعه دانشجویان و مخاطبان آن کمتر مورد توجه قرار می‌گیرند.

دبیر انجمن علمی_دانشجویی مهندسی مواد_سرامیک دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به راه‌های جبران این مسئله، گفت: برای بهبود و جبران چنین مسئله‌ای اگر این نهاد بتواند از زیر نظر معاونت فرهنگی خارج و فعالیت‌های آنها تحت حمایت معاونت آموزشی یا پژوهشی انجام شوند، مورد توجه بیشتری قرار می‌گیرند. به طور کلی اگر یک کارشناس مرتبط با انجمن‌ها  به صورت تخصصی در دانشگاه‌ها وجود داشته باشد، نتایج بهتری در این حوزه مشاهده خواهد شد.

میرزایی درباره چالش‌ها و مشکلات موجود در مسیر فعالان انجمن‌های علمی، اظهار کرد: در تجربه شخصی یک مسئله‌ای که بسیار دیده می‌شود، عدم آرشیو برنامه‌ها توسط انجمن‌های علمی گذشته بوده تا در اختیار اعضای جدید این نهاد قرار دهند، است. علاوه بر موارد ذکر شده می‌توان به عدم برگزاری جلسه‌های آموزشی توسط کارشناس این نهاد در دانشگاه اشاره کرد که انجمن علمی_ دانشجویی مهندسی مواد_سرامیک هم با این مسئله روبه‌رو شده است و از مشکلات مهم آن محسوب می‌شود.

وی افزود: در زمینه حمایت‌های مالی هم در سال‌های گذشته برای بعضی از اقدامات مانند سخنران و سایر موارد هزینه‌های آن از سوی دانشگاه پرداخت می‌شد اما در حال حاضر مشکلات مالی افزایش یافته و محدودیت‌هایی وجود دارد.  انجمن علمی_دانشجویی مهندسی مواد_سرامیک فقط به این موضوع تکیه نکرده و تلاش کرده است با یافتن موسسه و کارگروهی کم‌ترین هزینه را انجام دهد، اما به طور کلی این انجمن با مسائل مالی جدی روبه رو نیست.

دبیر انجمن علمی_دانشجویی مهندسی مواد_سرامیک دانشگاه تربیت مدرس تأکید کرد: در زمینه حمایت‌های وزارت علوم و دانشگاه می‌توانست حمایت‌های بیشترو مطلوب‌تری انجام شود اما در حال حاظر اگر فردی با روند فعالیت‌های این نهاد آشنا باشد با مشکلات کمتری روبه‌رو می‌شود.

میرزایی درباره تأثیر این نهاد دانشجویی به محیط دانشگاه و جامعه اظهار کرد: فضای دانشگاه تربیت مدرس صرفاً به آموزشی تبدیل شده، اگر انجمن‌های علمی در کنار این فضا، فعالیت‌های پویا و با نشاط انجام دهند و با دانشجویان و صنعتگران خارج از دانشگاه ارتباط برقرار کنند، بسیار مفید و تأثیرگذار خواهد بود.

کد خبر: 1072654

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =