شکست های دیپلماتیک آمریکا و تغییر زمین بازی به سمت کشورهای منطقه

دستگاه دیپلماسی کشور باید ضمن تلاش جدی تر جهت به شکست کشاندن اهداف آمریکا، به تغییر میدان بازی به سمت کشورهای منطقه از سوی طرف مقابل هم متمرکز شود تا واکنش و برخوردی قاطع و مناسب جهت تامین حداکثری منافع و امنیت ملی کشورمان داشته باشد.

گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز): در نیمه های سال ۱۳۹۷ بود که کاخ سفید تلاش کرد سیاست فشار حداکثری علیه ایران را در جلسه سران اعضای شورای امنیت سازمان ملل و با حضور ترامپ، وارد فاز جدی تری کند.

اما اتفاقی که افتاد این بود که «اولین شکست» جدی سیاسی آمریکا در شورای امنیت رقم خورد و نه تنها هیچ یک از سران ۱۴ عضو شورا در حمایت از سیاست آمریکا صحبتی نشد؛ بلکه در حضور رئیس جمهور آمریکا در مخالفت با رویکرد دولت وی در قبال ایران و برجام موضع گیری کردند.

در مرداد سال ۱۳۹۹، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا با به کاربستن همه توان دیپلماتیک و تبلیغاتی دولت متبوعش، تلاش کرد تا خواست آمریکا مبنی بر تمدید تحریم تسلیحاتی ایران به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ را  به کشورهای عضو شورای امنیت تحمیل کند.

اما باردیگر چنین اتفاقی نیافتاد و این موضوع با ۲ رای مخالف چین و روسیه، ۲ رای موافق آمریکا و دومینکن و از آنها مهمتر؛ ۱۱ رای ممتنع دیگر اعضای شورای امنیت مواجه شد.

بدین ترتیب بود که «دومین شکست» سیاسی آمریکا و دولت ترامپ در شورای امنیت حاصل شد و اما در واپسین روزهای مرداد سال جاری؛ باردیگر دولت ترامپ در جهت افزایش فشارها بر ایران موضوع فعال کردن مکانیسم ماشه را به استناد قطعنامه ۲۲۳۱ مطرح کرد.

اما این بار هم، بلافاصله پس از ارسال نامه وزیر خارجه آمریکا به رئیس شورای امنیت در خصوص آنچه که کاخ سفید آن را عدم پایبندی ایران به تعهداتش در قبال برجام تلقی کرد، کشورهای باقیمانده در برجام در بیانیه هایی با رویکرد و خواست آمریکا مخالفت کردند.

روسیه، چین و سه کشور اروپایی و البته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هریک به صورت جداگانه ضمن مخالفت با خواست آمریکا، به لحاظ حقوقی دولت ترامپ را فاقد حق قانونی مطرح کردن چنین خواسته ای (فعال کردن مکانیسم ماشه) دانستند.

استدلال طرف های فوق همان چیزی بود که مقامات تهران بارها اعلام کردند، دولت آمریکا با خروج از برجام دیگر حقی جهت «فعال سازی مکانیسم ماشه» و طرح خودکار «بازگرداندن تحریم ها» ی سازمان ملل علیه ایران را ندارد.

 چندی پیش بود که دولت آمریکا مدعی شد تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از نیمه شب ۲۰ س‌پتامبر احیاء خواهند شد اما، سه کشور اروپایی انگلیس، آلمان و فرانسه در نامه‌ای به شورای امنیت گفتند که به توافق هسته‌ای با ایران پایبند هستند و «تعلیق تحریم‌ها» علیه ایران، بعد از تاریخ ۲۰ سپتامبر ادامه خواهد یافت.

باتوجه به محق نبودن آمریکا از نظر حقوقی در جهت فعال سازی مکانیسم ماشه، این اقدام آنها به نوعی مانور تبلیغاتی پسر سروصدای دیگری از سوی کاخ سفید به حساب می آید تا شاید به واسطه آن، افکار عمومی جهان و مردم آمریکا را از مشکلات فراوان داخلی خود منحرف کرده و البته درراستای ادامه سیاست فشار حداکثری علیه ایران، مشکلاتی هرچند مقطعی برای تهران ایجاد کرده باشند.

ازسوی دیگر، امروز ما در کوران حوادث منطقه ای هم قرار داریم و هر روز شاهد تحولات مختلفی در کشورهای منطقه غرب آسیا هستیم.

عادی سازی روابط برخی کشورهای عرب منطقه با رژیم نامشروع صهیونیستی که با هدایت و فشار آمریکا و متحدین منطقه ای آن در حال پیگری است و اخیرا در واشنگتن شاهد امضای توافقنامه عادی سازی این روابط میان امارات، بحرین و رژیم صهیونیستی بودیم، یکی از جدی ترین و پر بحث ترین موضوعات منطقه است.

سیاست مقامات بحرین و امارات در این خصوص، یک خیانت آشکار به جهان اسلام و آرمان آزادسازی قدس شریف به حساب می آید و آنطور که تهران اعلام کرد، از این پس هر اتفاقی در منطقه خلیج فارس بیافتاد آن از چشم آنهایی خواهیم دید که پای رژیم صهیونیستی را به منطقه باز کرده اند.

در پایان آنکه، امیدواریم مسئولان سیاست خارجی کشورمان با هوشمندی بیشتر و با رصد شرایط و تحولات بسیار پرشتاب این روزهای منطقه وعرصه بین المللی و با لحاظ کردن دیپلماسی چندجانبه گرایانه و متوازن، ضمن تلاش جدی تر جهت به شکست کشاندن اهداف آمریکا علیه ایران، حواسشان هم به تغییر میدان بازی به سمت کشورهای منطقه از سوی طرف مقابل باشد تا برخوردی قاطع و مناسب جهت تامین حداکثری منافع و امنیت ملی کشورمان داشته باشند.

کد خبر: 1072673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =