بومی‌سازی پرکاربردترین ماده برای تصفیه فاضلاب در کشور

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان کشورمان موفق به بومی‌سازی یکی از پرکاربردترین مواد مورد استفاده در تصفیه فاضلاب و حفظ سلامت آب شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمد علی شریعت مدیر عامل این شرکت دانش بنیان گفت: کلسیم هیپوکلریت (تولید شده به روش ترکیبی) یکی از پر کاربردترین مواد برای بلیچینگ (سفید کنندگی)، ضدعفونی و تصفیه منابع آبی و فاضلاب در دنیا شناخته شده است. این ماده در آب بسیار محلول است و از هیپوکلریت کلسیم علاوه بر تصفیه آب، در مراکز مختلف، برای ضدعفونی کردن سطوح و تجهیزات استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت تصفیه منابع آب کشور و فاضلاب، محصول کلسیم هیپوکلریت یک محصول مهم و استراتژیک است که ارتباط مستقیم با سلامت جامعه دارد. تولید این محصول در کشور، مقدمات قطع وابستگی ایران به واردات این محصول از خارج از کشور را فراهم کرد.

شریعت همچنین گفت: کشورمان در حال حاضر نیز از کشورهایی مانند چین، هند و ژاپن کلسیم هیپوکلریت وارد می‌کند. افزایش تولید در این شرکت و توسعه خطوط تولید می‌تواند به کاهش و حتی قطع این وابستگی کمک کند. در صورت حمایت دستگاه‌های زیربط، می‌توان تمام نیاز کشور را به همت متخصصان جوان ایرانی، در داخل کشور تولید کرد.

شریعت با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای تولید داخلی محصول، گفت: برخی از مسائلی که مانع از افزایش تولید این محصول در داخل می‌شود، برخی مشکلات زیست محیطی است. برای حل این چالش، با به کارگیری فرایندهای ابداعی، خط تولید کلسیم هیپوکلریت ترکیبی در حجم بالا بدون مشکلات زیست محیطی در شرکت تولیدی شیمیایی کلران به بهره برداری رسیده است که با تولید انبوه و حجم بالای این محصول، از واردات آن بی نیاز شده و به صادر کننده مطرح آن در منطقه تبدیل می شویم.

وی افزود: در فرایندهای جدید علاوه بر رفع مشکلات زیست محیطی، با بومی‌سازی تولید این محصول، هزینه تولید کاهش چشمگیری داشته است که شرایط را برای رقابت با نمونه‌های محصولات خارجی فراهم کرده است. شرکت موفق به صادرات این محصول شده است و در آینده نزدیک، در نظر داریم تا حجم صادرات را به شکل قابل ملاحظه‌ای افزایش دهیم.

شریعت در توضیح مزیت‌های محصول ایران ساخت نسبت به محصولات وارداتی گفت: با توجه به اینکه این محصول بومی‌سازی شده و تولید آن با شرایط و امکانات کشورمان هماهنگ شده است، قیمت بسیار پایین‌تری نسبت به نمونه‌های خارجی دارد. صنایع آب و فاضلاب، صنایع شوینده، استخر ها و پارک‌های آبی و تمام ارگان‌هایی که نیاز به ضدعفونی کردن محیط دارند، از جمله مشتری‌های این محصول محسوب می‌شوند.

شریعت در پایان بیان کرد: این شرکت دانش‌بنیان طرح‌های مختلفی را برای توسعه علمی و پژوهش در حوزه تجاری‌سازی محصولات مختلف، در نظر گرفته است. در برخی طرح‌های پژوهشی در هماهنگی با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مشغول به فعالیت هستیم و امیدواریم با کمک این معاونت، حمایت‌های لازم را برای توسعه خطوط تولید و محصولات جدید دانش‌بنیان دریافت کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072681

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =