نبود نظام جامع فرهنگیِ منسجم، اصلی‌ترین چالش فرهنگی کشور است

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال گفت: نبود نظام جامع فرهنگی منسجم در آموزش عالی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات فرهنگی کشور محسوب می‌شود که واحد تهران شمال نیز از این خلأ متاثر شده است.

امان الله پیشوا معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره آخرین فعالیت‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی در فضای مجازی اظهار کرد: ما برنامه‌های فرهنگی در واحد تهران شمال را از مدت‌ها قبل و بر اساس شرایط فعلی کشور تدوین کرده‌ایم؛ به طوری که نزدیک به 80‌درصد برنامه‌های فرهنگی این دانشگاه در فضای مجازی و با هم‌افزایی با دانشجویان انجام می‌شود.

وی افزود: جامعه مخاطب برنامه‌های فرهنگی واحد تهران شمال علاوه بر دانشجویان، برای کارکنان، استادان و حتی والدین دانشجویان نیز هست و ما برای هرکدام از این عزیزان، برنامه ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم؛ همچنین یک سری برنامه حضوری ویژه کارکنان، استادان و مدیران با رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی درحال برگزاری است.

پیشوا ادامه داد: فعالیت مرکز مشاوره واحد تهران شمال طی این مدت که دانشجویان و خانواده‌ها به مشاوره حضوری و غیر حضوری نیازمند هستند، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های کاری ما بوده است. این مرکز با توجه به شیوع کرونا، فعالیت‌های خود را از طریق فضای مجازی و ارتباط تلفنی انجام می‌دهد. همچنین نرم ‌افزاری برای تست و غربالگری بیماران کرونایی طراحی کرده‌اند تا دانشجویان و خانواده‌ها به طور روزانه از لحاظ پایش سلامت، سنجیده شوند.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران شمال تصریح کرد: علاوه بر فعالیت مرکز مشاوره، مجموعه‌ای از کارگاه‌های توانمندسازی در حوزه روانشناسی درحال برگزاری است که بیش از 2 هزار و 600 نفر در آن ثبت نام کرده‌اند. استادان حاضر در مرکز مشاوره مطالب را به صورت آنلاین در سایت دانشگاه مطرح می‌کنند و شرکت کنندگان با اتصال به سایت می‌توانند در کارگاه شرکت داشته باشند.

وی اضافه کرد: این کارگاه‌های توانمندسازی در قالب 8 موضوع روانشناسی از جمله خود مراقبتی، سبک زندگی و... در حال برگزاری است که تاکنون 2 هزار و 600 نفر در آن ثبت نام کرده‌اند. این کارگاه‌ها با استقبال دانشجویان و خانواده‌ها همراه شده است؛ چرا که می‌تواند مجموعه وسیعی از موضوعات روانشناختی و تربیتی را پوشش دهد.

پیشوا با اشاره به فعالیت‌های فرهنگی و هنری در واحد تهران شمال گفت: این فعالیت‌ها از طریق ارتباط با دانشجویان در گروه‌های مجازی و کانون‌های دانشجویی، در قالب مسابقات مجازی از جمله مسابقات قرآنی و کتابخوانی انجام می‌شود. دانشجویان می‌توانند برای شرکت در این مسابقات، آثار خود را در فضای مجازی برای ما ارسال کنند تا پس از بررسی و ارزیابی، جوایزی را به نفرات برتر اهدا کنیم.

خلأ نظام جامع فرهنگیِ منسجم در آموزش عالی

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد تهران شمال با اشاره به دغدغه‌های فرهنگی این واحد دانشگاهی عنوان کرد: همان طور که مستحضر هستید، جامعه ما در حوزه فرهنگ با مشکلات اساسی زیادی مواجه است؛ به همین دلیل ما باید خودمان را با وضعیت و شرایط موجود وفق دهیم و باوجود تمامی مشکلات، برنامه ریزی و راهبردهای مناسب را تدوین کنیم. نبود یک نظام جامع فرهنگی منسجم در نظام آموزش عالی، یکی از اصلی‌ترین مشکلات فرهنگی کشور محسوب می‌شود که واحد تهران شمال نیز از این خلأ متاثر شده است.

وی افزود: واحد تهران شمال باید به عنوان اولین اقدام در حوزه مسائل فرهنگی، ساماندهی فضای مجازی را باتوجه به شرایط فعلی کشور در دستور کار قرار دهد؛ درواقع باید زیرساخت‌های مجازی را طوری به روز رسانی کنیم که بتواند پاسخگوی کلیه فعالیت‌های فرهنگی و هنری دانشگاه باشد. درواقع ما باید بتوانیم تمامی مسائل ریز و درشت فرهنگی را با شرایط موجود تطبیق دهیم.

پیشوا در پایان خاطرنشان کرد: مشکلات دیگری از جمله برخی مسائل اداری و محدودیت‌های بودجه‌ای نیز همچنان در واحد تهران شمال وجود دارد که طی جلسه‌ اخیری که با معاونت فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی داشتیم، به طور تفصیلی این موضوعات را مطرح کردیم. نامتناسب بودن چارت فرهنگی دانشگاه و لزوم جذب نیروهای جوان و با انگیزه در حوزه فرهنگ با تدوین ساختاری مناسب، از جمله موضوعاتی بود که در این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072767

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =