عناوین روزنامه‌های دانشگاهی؛ ۳۱ شهریور ۱۳۹۹

روزنامه‌های دانشگاهی در مهمترین مطالب امروز خود به بررسی وضعیت رتبه‌های برتر کنکور، تکریم شهدای دانشجوی جنگ تحمیلی، طرح پایش سلامت روان دانشجویان و پوشش وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آیین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان پرداخته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، مهم‌ترین عناوین امروز (۳۱شهریور) روزنامه‌های دانشگاهی، فرهیختگان و آفرینش به شرح زیر است:

۶۷درصد رتبه‌های برتر کنکور سمپادی هستند

فرهیختگان در گزارشی به بررسی وضعیت رتبه‌های برتر کنکور پرداخته است. در این گزارش آمده است: پرونده جنجالی‌ترین کنکور قرن بالاخره روز گذشته با اعلام نتایج نهایی و مشخص شدن نفرات برتر پنج گروه آموزشی بسته شد تا داوطلبان آزمون سراسری ۹۹ بالاخره بتوانند بعد از چند ماه پراسترس نفسی تازه کرده و از الان به فکر انتخاب‌رشته و دانشگاه موردنظرشان البته با توجه به رتبه اعلامی توسط سازمان سنجش باشند.

نکته جالب اعلام نتایج نهایی این بود که نفرات برتر گروه آزمایشی علوم تجربی و ریاضی آقا بودند و تنها یک خانم توانسته بود رتبه هفت گروه علوم تجربی را کسب کند، وضعیت اما در گروه علوم انسانی متفاوت بود و از میان ۱۰ نفر برگزیده،  چهار داوطلب زن و مابقی مرد بوده‌اند. در این میان همچنین داوطلبان تهرانی با ۱۱ برگزیده جزء صدرنشین‌های جدول برترین‌های کنکور قرار دارند، اما آنچه بعد از انتشار اسامی برترین‌ها خودنمایی کرد، حضور داوطلبی از استان محروم سیستان‌وبلوچستان آن هم در رتبه نهم گروه آزمایشی علوم ریاضی بود، مساله‌ای که می‌تواند یکی‌دیگر از شگفتی‌های این دوره از کنکور سراسری کشور باشد.

با نگاهی به آمار شرکت‌کنندگان و البته تعداد داوطلبان مجاز به انتخاب رشته در گروه‌های آزمایشی مختلف باید گفت بخش اعظمی از داوطلبان مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و تنها کمتر از ۳۰ درصد در هریک از زیرگروه‌های آزمایشی نتوانسته‌اند از سد کنکور عبور کنند. البته این مساله در گروه علوم‌تجربی کاملا متفاوت است چراکه از میان ۵۹۴ هزار و ۲۵۹ نفر تنها  ۳۵۲ هزار و ۹۲۳ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و عملا ۴۰ درصد پشت سد کنکور ماندند.

نکته قابل‌تامل درباره نفرات برتر کنکور امسال برخلاف داوطلبان سال گذشته، مدارس محل تحصیل آنهاست؛ چراکه سال گذشته تقریبا اکثر داوطلبانی که توانسته بودند در زمره ۱۰ یا ۵ نفر برتر گروه‌های مختلف آزمایشی قرار بگیرند، افرادی بودند که زمانی در مدارس غیرانتفاعی تحصیل می‌کردند، اما به‌نظر می‌رسد امسال دانش‌آموزان سمپادی و تیزهوشان در میدان رقابت با غیرانتفاعی‌ها، برگ‌برنده را در دست گرفته‌اند و توانسته‌اند شاخ غول کنکور را بشکنند.

در آغاز هفته دفاع مقدس به مقام شامخ شهیدان دانشجوی هشت سال دفاع مقدس ادای احترام می‌کنیم

رفیق شهیدم سلام!

فرهیختگان در گزارش دیگری به مناسبت آغاز هفته گرامیداشت دفاع مقدس به شهدای دانشجوی جنگ تحمیلی پرداخته است. در این گزارش آمده است: امروز، چهلمین سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق است، رویارویی ناجوانمردانه ارتش رژیم بعث که هشت سال به طول انجامید تا یک دفاع مقدس را به جهانیان نشان دهد. روزهای آغازین جنگ، بیش از همه خوزستان درگیر کارزار شد اما رفته‌رفته، جوانان ایرانی از هر رشته و پیشه و قومی به‌سمت مرزهای درگیر با دشمن شتافتند. دانشجویان هم از این قاعده مستثنی نبودند.

 واحد بسیج دفتر تحکیم وحدت نیز با انتشار بیانیه‌ای در دوازدهم مهر ۱۳۵۹ ضمن تاکید بر تداوم جنگ تا آخر با سردمداران کفر از کلیه اعضا و هواداران انجمن‌های اسلامی و سازمان‌های دانشجویان مسلمان در دانشگاه‌ها و مراکز آموزش‌عالی خواست علیه «شیطان بزرگ و مزدور فاسدش صدام» بسیج شوند. این‌گونه دفاتر این تشکل دانشجویی به یکی از مراکز اصلی ثبت‌نام حضور در جبهه‌ها تبدیل شد. حضور دانشجویان در جبهه ثمرات گوناگونی هم به‌همراه داشت.

 بسیاری از دانشجویان برتر رشته‌های مهندسی در میان رزمندگان حضور داشتند و در عملیات‌های مختلف جنگ خوش درخشیدند. نمونه آن را در ساخت و نصب پل شناور و متحرک «بعثت» در عملیات «والفجر۸» روی رودخانه خروشان اروند می‌توان به وضوح دید. به گواه آمار، از هر ۶۳ دانشجوی زمان جنگ، یک نفر به شهادت رسیده است. شمار شهدای دانشجو به بیش از دو هزار و ۶۰۰ نفر می‌رسد.

سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌های کشور پایش می‌شود

آفرینش در خبری طرح پایش سلامت روان دانشجویان دانشگاه‌های کشور، که توسط مرکز مشاوره دانشگاه تهران و با همکاری دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار می‌شود، پرداخته است.

حمید پیروی، رئیس مرکز مشاوره دانشگاه تهران، در رابطه با اجرای این طرح گفت: دانشگاه تهران، هم راستا با سیاست‌های یکپارچه‌ای که تمامی دانشگاه‌های تراز اول جهان طی می‌کنند، برنامه پایش سلامت روان را آغاز کرده است. در این برنامه، دانشجویان با انجام آزمون‌های سلامت روان که برای آنها در نظر گرفته شده، به یک سطحی از شناخت نسبت به سلامت خود دست یافته و برای ارتقای شاخص‌های آن می‌توانند از خدمات یکپارچه مرکز مشاوره دانشگاه بهره بگیرند.

وی افزود: خدمات مرکز مشاوره به دانشجویان کمک می‌کند تا عملکرد دانشگاهی خود را افزایش داده و از فرصت‌های آموزشی خود بهترین بهره‌گیری را به‌عمل آورند.

ساعات تدریس در مدارس کوتاه شد 

آفرینش در مطلبی دیگر به پوشش بخشی از صحبت های حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه آیین بازگشایی دانشگاه شهید رجایی و فرهنگیان پرداخته است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در دو هفته گذشته مدارس فعال بوده و در برخی مدارس از ۲۰ تا ۸۰ درصد دانش آموزان در کلاس ها حضور پیدا کرده اند، گروه بندی شده اند و در روزهای مختلف به مدرسه می آیند، گفت: ساعات تدریس کوتاه شده و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در اختیار مدارس قرار داده شده است.

حاجی میرزایی با بیان اینکه بیش از دو هفته از آغاز سال تحصیلی گذشت، اظهار کرد: لازم است از همکاران عزیزم در سراسر کشور، مدیران مدارس، دانش آموزان و خانواده ها که همراهی کردند وبا حضورشان در مدرسه و پیگیری امر آموزش مسیر آینده تحصیلی فرزندشان را روشن کردند، قدردانی کنم.

وی افزود: وقتی کرونا شیوع پیدا کرد با مسائل متنوعی روبرو شدیم که یکی از این مسائل بسیار پر اهمیت، آموزش در کشور بود و باید راه حلی برای تداوم آموزش پیدا می کردیم؛ اما در کنار آن باید از سلامت فرزندان عزیزمان و همکاران فرهنگی اطمینان پیدا می‌کردیم.

حاجی میرزایی با بیان اینکه ما به جای آنکه دانش آموزان و خانواده ها را ملزم کنیم؛ مجموعه خودمان را ملزم کردیم که آموزش را در دسترس همه دانش آموزان قرار دهند، گفت: هم آموزش حضوری و هم غیرحضوری پیش بینی کردیم. به تشخیص خانواده ها احترام گذاشتیم و اعلام کردیم اگر خانواده ای علی‌رغم همه مراقبت‌های ما و مدرسه باز هم نگران هستند، حضور فرزندشان در مدرسه الزامی نیست و می‌توانند از دیگر روش‌های آموزش استفاده کنند.

وی افزود: همچنین اعلام کردیم که آموزش حضوری را ترجیح می‌دهیم؛ زیرا کارکردهای مدرسه متفاوت است و همچنان که کرونا سلامت بچه ها را تهدید می‌کند، دوری از گروه همسالان و روابط اجتماعی در محیط آموزشی به سلامت جسمی، روحی، روانی و اجتماعی شان آسیب می زند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه در دو هفته گذشته مدارس فعال بوده و در برخی مدارس از ۲۰ تا ۸۰ درصد دانش آموزان در کلاس ها حضور پیدا کرده اند، گروه بندی شده‌اند و در روزهای مختلف به مدرسه می‌آیند، گفت: ساعات تدریس کوتاه شده و پروتکل‌های ابلاغی وزارت بهداشت در اختیار مدارس قرار داده شده است.

وی افزود:وزارت بهداشت در هفته اول از بیش از ۱۵ هزار مدرسه بازدید کرد که بیش از ۷۵ درصد، پروتکل‌ها را به صورت کامل رعایت کرده بودند.برخی مناطق که رعایت نکردند اخطار گرفتند و روند اصلاح شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =