اروپا در برابر سیاست آمریکا مقاومت میکند/گام های بعدی دولت ترامپ علیه ایران

کارشناس مسائل آمریکا گفت: هرچند اروپا تعهدات اقتصادیش در برجام را انجام نداده اما بیش از آمریکا از بهم ریختن وضعیت موجود احساس نگرانی می کند و به همین دلیل در برابر سیاست آمریکا نسبت به ایران مقاومت می کند.

امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص علل شکست های دیپلماتیک متعدد آمریکا علیه ایران، اظهار داشت: از یک سو نفوذ آمریکا جهت تاثیرگذاری بر تحولات بین المللی در بعضی از امور رو به کاهش است که این هم دلایل خاص خود را دارد، به خصوص زمانی که منافع آمریکا با منافع بازیگران بزرگ جهانی در تعارض قرار بگیرد.

وی گفت: علی رغم آنکه در دهه های قبل ایالات متحده رویکرد چندجانبه‌گرایی را پیش می گرفت، امروز رویکرد یکجانبه‌گرایی را پیش گرفته و شعار اول آمریکا باعث ایجاد اصطکاک بین روابط قدرت‌های بزرگ شده است و حتی شاهدیم که متحدین آمریکا با این کشور همراهی نکرده و مقاومت هایی را از خود بروز می دهند.

ابوالفتح تصریح کرد: یکی از مصادیق آن هم موضوع ایران است که کشورهای مذاکره کننده در برجام رویکردهای آمریکا نسبت به ایران را نپذیرفتند و همچنان در برابر تفسیری که آمریکا در برابر ایران ارائه می دهد مقاومت می کنند.

این کارشناس مسائل آمریکا اظهار داشت: در برخی از حوزه‌ها شاهد کاهش نفوذ و تاثیرگذاری آمریکا بر تحولات جهانی هستیم در عین حال دیدگاه، مواضع و اولویت‌های خاص اروپا هم باعث می شود که علیرغم تبادلات و روابط تجاری گسترده اروپا و آمریکا، اروپایی ها همچنان مصر به ادامه همکاری خود با ایران در قالب برجام باشد.

وی ادامه داد: دلایل متعددی برای این موضوع عنوان می‌شود از جمله آنکه برجام اولین و تنهاترین دستاورد اروپایی ها در صحنه بین الملل است. نکته بعدی اینکه اروپا بیش از آمریکا از بهم خوردن اوضاع احساس خطر می کند.  

این کارشناس مسائل آمریکا بیان کرد: از طرف دیگر اروپا نسبت به امریکا به لحاظ جغرافیایی نزدیکتر به ایران است و از خطر گریز هسته‌ای ایران، بیش از آمریکایی ها احساس نگرانی می کند و این نگرانی آنها مبنی بر این است که اگر ایران بیش از اندازه تحت فشار قرار بگیرد ممکن است از توافق هسته‌ای خارج شود و به سمت سلاح اتمی به زعم آنها حرکت کند.

ابوالفتح با بیان اینکه اروپا همچنان در برابر سیاست آمریکا در قبال ایران مقاومت و از برجام محافظت میکند، تصریح کرد: ما این موضوع را به خوبی متوجه هستیم که اروپا در مقام عمل در حوزه اقتصادی و تعهداتش نسبت به برجام، اقدامی انجام نداده چرا که نقض تحریم های آمریکا برای اروپا بسیار پرهزینه است؟ اما آنها در حد اعلام مواضع سیاسی که تا آن اندازه برایشان هزینه ساز نیست مقاومت هایی را در مقابل آمریکا داشته اند.

وی در خصوص طرح و اقدامات بعدی دولت ترامپ علیه ایران تا آغاز انتخابات ان کشور، گفت: به نظر می رسد امریکا طی هفته های آینده دو مسیر متفاوت را در پیش خواهد گرفت، یکی آن که مدعی هستند تحریم های سازمان ملل علیه ایران بازگشته، بنابراین به کشورهای مختلف فشار می آورند تا تحریم ها را به شکل کامل اجرایی کنند، حتی اگر این کشورها مشروعیت تحریم‌ها را قبول نداشته باشند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: تحریم‌هایی که ذیل قطعنامه شورای امنیت وجود دارد از نظر آمریکایی ها باید با قدرت بیشتری اجرایی شود. اما موضوع دیگری هم در آمریکا شروع شده و تعدادی از سناتور های جمهوریخواه آمریکا با محوریت سناتور تام کاتن طرحی را برای تصویب به کنگره آمریکا می فرستند تا بر اساس آن از دولت آمریکا بخواهند تمام بخش‌های اقتصادی ایران را تحت تحریم قرار دهند.

ابوالفتح گفت: از نظر این تعداد از سناتورها با وجود همه تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده همچنان منافذی وجود دارد. آنها معتقدند که حداقل ۱۴ بانک ایران به سوئیفت دسترسی دارند، بنابراین باید کل اقتصاد و دولت ایران تحریم شود تا به فشار حداکثری مطلوب خود علیه ایران برسند و تمام دسترسی های ایران به نظام مالی و بانکی جهان از بین برود.  

وی گفت: گام بعدی آنها این است که کشورهایی که با آمریکا در شورای امنیت در خصوص بازگشت تحریم های شورای امنیت و اعمال تحریم های تسلیحاتی علیه ایران با آمریکا همراهی نکردند را مورد مجازات قرار دهند و این به دلیل آن است که شاید در آینده مقاومت آن کشورها شکسته شود و بتوانند با کمک این کشورها تحریم‌ها را علیه ایران بازگردانند.

این کارشناس مسائل آمریکا تصریح کرد: به نظر می رسد که اگر دولت آمریکا به این نتیجه برسد که تحریم‌های سازمان ملل نسبت به ایران اعمال نشده و ایران همچنان می‌تواند مقاومت کند، موج جدیدی از تحریم‌ها علیه ایران را به کار می‌گیرد و به خصوص اگر آقای ترامپ در انتخابات پیروز شود، چرا که این گروه معتقد هستند که برای رسیدن به توافق بهتر با ایران باید فشارها علیه ایران اضافه شود. حتی توسل پیدا کردن به راه‌هایی چون توقف کشتی های ایران که این موضوع را ما در خصوص چهار نفتکش ایرانی که حامل سوخت از ایران به سمت ونزوئلا بودند شاهد بودیم.

ابوالفتح در پایان خاطرنشان کرد: ماه‌های آینده شاهد تشدید اقدامات عملیاتی آمریکا در ابعاد مختلف در حوزه تحریمی علیه ایران خواهیم بود.

کد خبر: 1072795

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =