تعداد زیاد مراکز آموزش عالی، نیاز جامعه را پاسخ نمی‌دهد

کیانی در رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه تعداد مراکز آموزش عالی در کشور زیاد است، گفت: تعداد زیاد مراکز آموزش عالی در حقیقت، جهت دادن منابع کشور به سمت مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی بوده است.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع آیا رشته‌های دانشگاهی منطبق با نیاز جامعه هستند یا خیر؟ با حضور غلامرضا کیانی عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به روی آنتن رفت.

غلامرضا کیانی به رویکردهای جذب دانشجو اشاره و اظهار کرد: آموزش عالی می‌تواند با سه رویکرد مستقل و تلفیقی از آنها به گسترش، اصلاح و آمایش خود بپردازد. رویکرد نخست تقاضا محور است و پس از انقلاب اسلامی، بر این اساس یعنی تقاضای اجتماعی پیش رفته‌ایم. رویکرد دیگر عرضه محور است و آموزش عالی به تناسب توانایی که در بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی وجود دارد، فارغ از نیاز و تقاضا، خود را عرضه می‌کند.

وی افزود: رویکرد سوم این است که کشورها بر اساس آمایش نیازهای آتی خود و بر مبنای نیازهای دانش و ایجاد اشتغال، اقدام به گسترش آموزش عالی می‌کنند. البته همه این موارد را می‌توان به صورت تلفیقی انجام داد و در حقیقت می‌توان هر سه رویکرد را در یک سیستم آموزش عالی پیاده سازی کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با اشاره به اینکه آموزش عالی پس از انقلاب احساس کرد یک تقاضای اجتماعی برای ورود به دانشگاه وجود دارد، عنوان کرد: در کنار این تقاضا، نیازهای کشور نیز ایجاب می‌کرد، آموزش عالی را گسترش دهیم.

وی اظهار کرد: در این راستا منابع کشور را هم در بخش دولتی و هم در بخش غیر دولتی وابسته به دانشگاه آزاد توسعه دادیم به گونه‌ای که تا مرز بیش از سه هزار مرکز آموزش عالی در زیرنظام‌های مختلف حرکت کردیم. امروز بر اساس آمار رسمی کشور، دو هزار و۳۳۰ مرکز آموزش عالی در بخش‌های مختلف دولتی و غیر دولتی داریم.

معاون آموزشی دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با تصریح بر این موضوع که کشور نیازمند این تعداد مراکز آموزش عالی نبوده است، عنوان کرد: تعداد زیاد مراکز آموزش عالی در حقیقت، جهت دادن منابع کشور به سمت مراکز آموزش عالی دولتی و غیر دولتی بوده است و نتیجه مورد نظر را نیز به دست نیاورده‌ایم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072810

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =