هیچ راهی جز استفاده از ماسک در اجتماعات نیست

بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران معتقد است، تغییر در ژنوم ویروس ایجاد شده که می‌تواند باعث شود انتقال بیماری بیشتر باشد.

به گزارش گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، علیرضا بیگلری، رییس انستیتو پاستور ایران در مصاحبه تلفنی با برنامه " صبح و گفتگو" رادیو گفتگو در خصوص تشدید پیک سوم کرونا و راه‌های پیشگیری از آن اظهار داشت: در کرونای جدید با پیچیده ترین مشکل پزشکی و علوم سلامت در سطح دنیا در یک صد سال گذشته مواجه هستیم. معلومات ما در برابر مجهولات بسیار کم است. با این توضیح باید گفت در مبارزه و کنترل بیماری‌ها معمولا سه راه داریم.

وی افزود: یک راه این است که بگذاریم مرم بگیرند و ایمنی جمعی ایجاد شود که البته درباره این ویروس صادق نیست. برای اینکه این ویروس مرگ و میر دارد و نمی‌توان به امید ایمنی جمعی پیش رفت و گفت که جامعه می‌تواند ایمنی را به دست بیاورد. راه دوم دارو است که متاسفانه درباره کووید ۱۹ هیچ داروی اختصاصی تا به امروز در سطح دنیا ثبت نشده و وجود ندارد. راه سوم مبارزه با بیماری‌ها از طریق واکسن است. نشان داده شده که واکسن می‌تواند از مرگ و میر پیشگیری کند. ولی درباره این بیماری اولا ساخت واکسن سخت است و مشخص نیست که روی تمام گروه‌های سنی ایمنی پایدار می‌تواند ایجاد کند یا خیر. اگر هم ساخته شود، بهترین پیش بینی این است که حداقل یک تا دو سال طول می‌کشد که بتواند جمعیت ۸ میلیاردی دنیا را با واکسن پوشش داد.

رییس انستیتو پاستور ایران خاطرنشان کرد: به همین دلیل در این روزها تنها اسلحه و امید این است که مردم خودشان در سطح جامعه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی با فاصله گذاری اجتماعی و مهم تر از همه استفاده از ماسک تنها راه نجات مشترک همه در تمام کشورهای دنیا باشند و با توجه به اینکه ما دوره اول را در فروردین تجربه کردیم و در سیزدهم فروردین ماه، اوج همبستگی ملی را دیدیم. همه در خانه ماندند و سعی کردیم رعایت کنیم و بیماری هم فروکش کرد. این داستان در تمام کشورهای دنیا مصداق دارد. هر جا که رعایت شده، انتقال ویروس کاهش پیدا کرده است. اما اگر به ماه‌های قبل برگردیم که گردهمایی‌ها و مراسم آغاز شد، همه اینها باعث می‌شود که نتوانیم پروتکل‌ها را رعایت کنیم و می‌رویم به سمت انتقال بیشتر بیماری.

بیگلری ضمن اشاره به جهش این ویروس تاکید کرد: تغییر در ژنوم ویروس ایجاد شده که می‌تواند باعث شود انتقال بیماری بیشتر باشد. البته این کاملا ثابت نشده اما این حدس و گمان ایجاد می‌شود که این تغییر می‌تواند انتقال ویروس را بیشتر کند. پس ما با ویروسی مواجه هستیم که ممکن است انتقالش از فرد به فرد دیگر شدیدتر شده و در این شرایط اگر افراد رعایت نکنند، تعداد درگیری‌های‌مان در جامعه بالاتر می‌رود. همانطور که می‌بینید، این مشکل در کشورهای اروپایی هم در حال افزایش است و به سمت موج‌های بعدی می‌رویم و دولت‌ها مجبور می‌شوند که یک سری محدودیت‌ها را اعمال کنند.

رییس انستیتو پاستور ایران در پایان عنوان کرد: به همین خاطر در این شرایط مخصوصا در کشور با وجود تمام تحریم‌ها کادر درمان سعی کردند و تمام تلاش‌شان را کردند که آمار مرگ و میر پایین بیاید. واقعا از نظر واقعیت‌هایی که داریم، نسبت به بسیاری از کشورهایی که در امکانات بسیار بالاتری از ما قرار داشتند، پایین است. شرایط فرهنگی و اجتماعی هر جامعه با جامعه دیگر فرق دارد. مثلا در آلمان و سوئد می‌بینیم که تماس اجتماعی کمتری نسبت به ایتالیا دیده می‌شود. نحوه زندگی و ژنتیک هم در این امر تاثیر دارد. در یک جامعه هم نگاه به ویروس متفاوت است. پس یک الگوی مشخص در یک جامعه هم نمی‌تواند وجود داشته باشد. اما استفاده از ماسک در همه جوامع می‌تواند تنها راه پیشگیری از انتقال ویروس باشد و جواب مشترکی هم می‌تواند داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072811

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =