طرح جدید مجلس؛ آزادسازی مشروط واردات خودرو

دبیر انجمن وارد کنندگان خودرو گفت: ما پیشنهادی را مبنی بر واردات خودرو در ازای صادرات کالاهای غیر نفتی ارائه داده بودیم. اما اینکه بگوییم ماشین یا قطعه صادر کنیم تا در ازای آن اجازه واردات داشته باشیم، این بنظر شدنی نیست.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مهدی دادفردر مورد طرح برخی از نمایندگان و احتمال آزادسازی مشروط واردات خودرو اظهار داشت: این طرح مبنی بر آزاد کردن واردات خودرو نیست و به صورت واردات خودرو در ازای صادرات خودرو یا قطعات است. باید توجه داشت که ماشین‌های موجود در کشور صادر شدنی نیست در غیر این صورت تاکنون صادر شده بودند. همچنین صادرات قطعات به چه شکل خواهد بود؟ مثلا قطعه سمند را به آلمان صادرات می‌کنیم؟ یا آنکه قطعه ۲۰۶ را به فرانسه صادر کنیم؟ اصلا امکان‌پذیر است؟ در صورتی که این قطعات مورد تایید بود خط تولید رنو و ۲۰۶ در ایران افتتاح شده بود.

وی ادامه داد: می‌خواهیم این قطعات را کجا صادر کنیم و یا کجای از خودروی ۴۰۵ استفاده می‌کنند که بخواهیم قطعات آن را صادر کنیم. ماده ۱۸ این طرح (هر فرد حقیقی یا حقوقی می‌تواند به شرط صادرات خودرو، قطعات خودرو، نسبت به واردات خودرو تمام برقی و هیبریدی یا واردات خودروی بنزینی یا گازسوز با برچسب انرژی ث (C) و بالاتر و شاخص ایمنی سه ستاره و بالاتر براساس گواهی‌های استاندارد معتبر، معادل ارزش مالی صادرات خود اقدام کند.) باید منطق و استدلال داشته باشد.

دبیر انجمن واردکنندگان خودرو افزود: بنابراین این طرح باید در مرحله نخست پشتوانه علمی داشته باشد در صورتی که اینطور نیست. در واقع این موضوع به نوعی ممنوعیت واردات خودرو به کشور را اعلام کرده است.

دادفر با اشاره به پیشنهاد واردات خودرو در مقابل صادرات غیر نفتی در این زمینه توضیح داد: ما مخالف  سنگ اندازی و این نوع از صادرات و واردات خودرو هستیم، وگرنه ما پیشنهادی را مبنی بر واردات خودرو در ازای صادرات کالاهای غیر نفتی ارائه داده بودیم و کشور ما آنقدر منابع غنی دارد که همه این‌ها را می‌توان با کار و تلاش صادر کرد. اما اینکه بگوییم ماشین صادر کنید تا در ازای آن اجازه واردات داشته باشید، این بنظر شدنی نیست.

وی افزود: بنابراین صادرات انواع کالاهای غیرنفتی به ازای خودرو به نظر پیشنهاد مطلوبی می‌رسید. ضمن آنکه واردات خودروی برقی و یا هایتک باید آزاد باشد تا مردم از این نعمت بهره‌مند شوند.

براساس طرح جدیدی که مجلس ارائه کرده است، احتمالا واردات خودرو به ازای صادرات قطعات خودرو به دیگر کشورها امکان‌پذیر شود. «طرح تحویل بازار و صنعت خودروی سبک» با امضای ۴۴ نماینده مجلس تقدیم هیات رئیسه مجلس هم شده است.
منبع:ایلنا
انتهای پیام

کد خبر: 1072856

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =