طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا لغو نمی‌شود

عضو شورای شهر تهران با اشاره به اینکه لایحه بسته محرک اقتصادی در شهرداری با هدف افزایش ساخت و ساز در پایتخت فعلا کارایی خود را از دست داده است، گفت:طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا لغو نمی‌شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، شهر تهران در حال حاضر با موضوعات و چالش‌های مختلفی مواجه است و مدیران شهری در شرایط کرونایی با چالش‌های جدیدی به غیر از دو موضوع همیشگی ترافیک و آلودگی هوا همراه‌اند. آزمون استخدامی پرحاشیه در شهرداری، مخالفت با توافق شهرداری با ارتش و ناکارآمد شدن بسته محرک اقتصادی جهت کنترل بازار مسکن از جمله موضوعاتی است که اخیرا در صدر اخبار شهری قرار گرفته است. درباره موضوعات مختلف شهری با حسن خلیل‌آبادی، عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

برگزاری آزمون استخدامی شهرداری تحت عنوان آزمون دستیاری مدیران با حاشیه‌های فراوانی همراه شده و بسیاری با آن مخالف هستند، چرا که معتقدند نیروهای قبلی نیز مازاد بوده و شهرداری توان پرداخت حقوق آنها را در آینده نخواهد داشت، نظر شما در این زمینه چیست؟

آزمون استخدامی به صورتی است که درصد کمی از طریق آن جذب شهرداری می‌شوند و همین تعداد تقریباً به میزان کسانی است که از سیستم شهرداری به دلیل بازنشستگی و موضوعات مختلف جدا می‌شوند. مجموعه شهرداری باید به صورت مداوم به روز شود و استفاده و بهره‌مندی از فارغ‌التحصیلان در بدنه شهرداری راهکار مناسبی برای پویایی این سیستم است.

جذب نیروهای جدید به صورتی است که مشکلی با تعداد نیروهای موجود نیست و در واقع می‌توان گفت به نوعی جایگزینی برخی از بازنشستگان است. البته حسن رسولی خزانه‌دار شورای شهر تهران اخیراً مطرح کرده بود که برخی از نیروهای شهرداری ناکارآمد هستند و شائبه‌هایی در این زمینه به وجود آمده بود که ایشان شب گذشته بابت طرح این مسئله، از کارکنان شهرداری عذرخواهی کرد و بیان داشت که قصد اهانت نداشته است. 

ساختار شهرداری پویایی ندارد

به طورکلی مجموعه شهرداری دارای مشکلاتی در حوزه نیروی انسانی است و این قضیه ارتباطی به ناکارآمدی کارمندان و کارکنان ندارد، چرا که پرسنل شهرداری جزو مردم شریف کشور هستند و اقدامات زیادی در شهرداری انجام می‌دهند، ولی مجموعه شهرداری در حوزه نیروی انسانی نیاز به ارتقاء دارد. از طرفی، پست‌های مختلف در شهرداری وجود دارد و ضوابط به کارگیری نیروهای انسانی نیز با مشکل مواجه است. همچنین بسیاری از کارکنان شهرداری امنیت شغلی ندارند و زمانی که با مدیری در مجموعه به مشکل می‌خورند، به راحتی از بخشی که فعالیت دارند جابجا می‌شوند. همچنین فاصله درآمدی مدیر و کارشناس رقم قابل‌توجهی است و همه کارکنان سعی می‌کنند که تابع مدیر باشند، لذا ساختار شهرداری مناسب برای بهینه شدن فعالیت و تلاش کارکنان نیست و همین تابع نظر مدیران ارشد بودن، ساختار شهرداری از پویایی می‌اندازد. 

بازپس‌گیری املاک شهرداری به کجا رسید؟

شورای شهر تهران از همان آغاز فعالیت دنبال احقاق حق مردم و شهروندان بوده است. برخی از ابنیه، امکانات و املاک شهرداری به ناحق به دست افرادی رسیده بود که ما بخشی از آن را پس گرفتیم و بخشی هنوز محقق نشده است. امیدوارم افرادی که ابنیه، املاک و امکانات را گرفته‌اند و استفاده شخصی دارند، خودشان هر چه سریع‌تر اقدامات لازم را جهت برگرداندن این امکانات  انجام دهند. همچنین از قوه قضائیه درخواست داریم که اقدامات لازم را جهت کمک به بازگشت اموال شهرداری انجام دهد. 

بیش از ۸۰۰ ملک شهرداری در اختیار سازمان‌های مختلف

محمدزاده، مدیرکل املاک شهرداری جزئیات دقیقی در مورد املاک واگذار شده اعلام کرده و بیش از 800 ملک شهرداری به ارگان‌ها و نهادهای مختلف مانند آموزش و پرورش، پلیس راهور، مساجد، تکایا و یا سازمان‌های مردم‌نهاد است و بیش از 300 مورد از املاک به دست اشخاصی است که هیچ ارتباطی با شهرداری ندارند و تنها استفاده از ملک توسط آنها جنبه شخصی دارد و ما به دنبال بازپس‌گیری همین املاک هستیم. 

لایحه بسته محرک اقتصادی شهرداری تهران که در شورای شهر به تصویب رسید، سرانجام آن چه نتیجه‌ای داشت؟

بسته محرک اقتصادی، در واقع امتیاز مدیریت شهری و شورا به کسانی بود که در حوزه ساخت و ساز فعال بوده‌اند تا از این طریق این بسته، ‌فعالیت‌های ساختمانی که گاهی با مشکل مواجه بود، سرعت گیرد، ولی متأسفانه این بسته تأثیر چندان را به همراه نداشت و آمار صدور پروانه‌ها نشان می‌دهد که ساخت و ساز در تهران افزایش نیافته است.

بسته محرک اقتصادی فعلا شهرداری ناکارآمد است

به طورکلی جامعه دارای مشکلات اقتصادی است و باید مشوق‌های قوی‌تری از سوی مدیریت شهری و یا دولت تصویب شود. ساخت و ساز در سال 99 تقریباً مشابه سال 98 بوده  و افزایش قیمت مصالح ساختمانی بر زمین سبب شد که بسته محرک اقتصادی شهرداری کارایی لازم را نداشته باشد. نرخ مصالح ساختمانی ثبات ندارد و تا برنامه‌ریزی در این زمینه انجام نشود، ساخت و ساز هم رونق نمی‌گیرد و سازنده رغبتی برای فعالیت ساختمانی نخواهد داشت.

آیا لایحه بسته محرک اقتصادی مدیریت شهری با شکست مواجه شده است؟

خیر، منظور ما شکست لایحه نیست، بلکه ما قصد داشتیم این بسته یک محرکی برای بازار ساخت و ساز باشد و موانعی را از سر راه سازندگان بردارد، ولی چون اصل کارکرد دچار مشکل است و رونق اقتصادی در بازار نیست، محرک جوابگو نبود و به نوعی در حال حاضر به بن بست رسیده و نمی‌تواند، بازار را تحت‌تأثیر قرار دهد. به نظرم این بسته زمانی کارایی دارد که شرایط اقتصادی، عادی باشد و ما آن وقت می‌توانیم بازار ساخت و ساز را از طریق آن فعال کنیم. در حال حاضر بازار مسکن دچار تورم است و ساخت و ساز در برخی از مناطق نیز اشباع شده، بنابراین به نوعی لایحه بسته محرک اقتصادی کارایی خود را از دست داده است. 

آیا لایحه بسته 2 محرک اقتصادی در دستورکار قرار گرفته است؟

من این موضوع را نشنیده‌ام، شاید حوزه شهرسازی در شورای شهر و حوزه برنامه و بودجه این موضوع را در دستورکار قرار داده باشد، ولی به ما تاکنون اطلاعی در این زمینه داده نشده است. 

حناچی پاسخگوی افکار عمومی نبوده است

نظر شما در مورد بی‌پاسخ ماندن تذکرهای اعضای شورای شهر توسط پیروز حناچی شهردار تهران چیست؟

بسیاری از تذکرها که از ابتدای فعالیت شورای پنجم به مدیریت شهری و شخص حناچی داده است، بدون پاسخ مانده و این روند تاکنون طبیعی نبوده است. توقع داریم که حناچی هر چه سریع‌تر به تذکرها پاسخ دهد، البته پاسخ‌ها باید مبتنی بر ادله قابل قبول باشد تا هم اعضای شورای شهر و هم افکارعمومی را قانع کند. در حال حاضر همه اعضای شورا نسبت به بی‌تفاوتی حناچی در مورد تذکر اعضا گله‌مند هستند و باید اقدامات لازم صورت گیرد.

بازسازی میدان حسن‌آباد منوط به طراحی تیم دانشگاهی

سرانجام بازسازی میدان حسن‌آباد به کجا رسید و چرا اقدامات لازم مورد نظر شهرداری قرار نگرفته است؟

اقدام بازآفرینی و ترمیم حسن‌آباد به گروهی از دانشگاه تهران واگذار شده است و قرار است تیمی طراحی و اقدامات نرم‌افزاری این میدان تاریخی را انجام دهد و پس از آن، مالکین با همکاری شهرداری و میراث فرهنگی، اقدامات لازم را انجام دهند که فعلاً منتظر آماده شدن طرح هستیم که درباره تأخیر در آماده شدن طرح به شهرداری تذکر داده‌ایم و منتظر پاسخ هستیم. 

آیا مشکلات مالی و کمبود بودجه سبب تأخیر در بازسازی میدان حسن‌آباد شده است؟

خیر، بعید می‌دانم مشکل بودجه در میان باشد. هنوز در طراحی دچار چالشیم که برنامه‌ها به ما اعلام نشده است. 


مشکل تامین وثیقه برای خرید اتوبوس

سرانجام خرید اتوبوس و قطارهای مترو برای پایتخت به کجا رسید؟

دولت اقداماتی که جهت همکاری با شهرداری در این راستا انجام داده است ولی متأسفانه شهرداری در موضوع وثیقه با مشکل مواجه است و تا زمانی که مجموعه شهرداری وثیقه را تأمین نکند، بانک رفاه پولی برای خرید اتوبوس و مترو دراختیار شهرداری قرار نمی‌دهد. اعضای شورای شهر تذکری را در این زمینه به شهردار اعلام کرده‌اند و این موضوع مطرح شده که چرا علی‌رغم نیاز تهران و پیگیری و هماهنگی‌های انجام شده، همچنین آغاز همکاری دولت، شهرداری هنوز در تعبیه وثیقه موفق نبوده است. 


موج سوم کرونا در پایتخت آغاز شده و برخی از کارشناسان و شهروندان معتقدند لغو طرح ترافیک در کاهش مبتلایان مؤثر است، آیا شورای شهر اقدامی در جهت این مطالبه مردم انجام می‌دهد؟

در اوایل بروز و شیوع کرونا، بسیاری از اعضای شورای شهر از جمله خودم معتقد بودم که لغو طرح و تعطیلی مترو و اتوبوس باید انجام گیرد تا از ابتلا به کرونا پیشگیری شود، ولی اکنون تا حدودی نظرم تغییر کرده است. 

لغو طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا نداریم 

اخیراً گزارشی از سوی شهرداری و ستاد مقابله با کرونا ارائه شده که نشان می‌دهد براساس تحقیقات، لغو یا اجرای طرح ترافیک در کاهش یا افزایش بیماران مبتلا به کرونا تأثیری نداشته است. بررسی‌های انجام گرفته براساس تحقیقات میدانی است و همه اعداد و ارقام دقیقاً مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند، بنابراین علی‌رغم اینکه در موج سوم کرونا قرار داریم، معتقدم که لغو طرح ترافیک تأثیری در کاهش مبتلا به کرونا ندارد و حتی این مسئله افزایش ترددها در بخش‌های مرکزی شهر و انجام سفرهای غیرضروری را به همراه خواهد داشت و می‌تواند این موضوع در شیوع کرونا تأثیر بگذارد، همچنین ترافیک ناشی از لغو طرح ترافیک، دغدغه بسیاری از شهروندان است و نارضایتی آنها را در دوره‌های طرح لغو شده بود به همراه داشت. بنابراین رویکرد مثبتی برای لغو طرح ترافیک در موج‌های جدید کرونا نیست.

سرانجام اختلاف شورای شهر با شهرداری بر سر پادگان 06 به کجا رسید؟

نظر اعضای شورای شهر مخالف با نظر مدیران شهرداری در این زمینه بود، چرا که بسیاری از اعضای شورا معتقدند توافق انجام گرفته با ارتش به سود مردم شهر نیست، ولی به نوعی توافق سودمند برای مدیریت شهری و مردم تهران محسوب نمی‌شود، در این زمینه تذکراتی به حناچی ارائه شده است، ولی تاکنون همه این تذکرها بدون پاسخ مانده است. 

ساخت‌و ساز در پادگان ۰۶ به صلاح مردم شهر نیست

بخشی از پادگان 06 قرار است براساس توافق با شهرداری بارگزاری مسکونی در آن انجام گیرد و احتمالاً ارتش قصد دارد این املاک را دراختیار کارکنانش بگذارد که ما معتقدیم این قضیه به دلیل اینکه در حال حاضر منطقه مربوطه که پادگان 06 در آن قرار دارد، متراکم است و اگر بارگزاری‌های جدید انجام گیرد، تراکم پیچیده‌تر در منطقه ایجاد می‌شود که به هیچ عنوان به صلاح نیست، لذا امیدواریم حناچی هر چه زودتر پاسخ تذکرهای ما را در شهرداری بدهد و اقدامی مناسب و کارساز صورت گیرد.

بیش از چند ماه از حادثه کلینیک سینا مهر می‌گذرد و هنوز نتیجه این پرونده توسط هیچ دستگاهی مشخص اعلام نشده است، نظر شما در مورد سهم قصور شهرداری تهران از حادثه کلینیک سینامهر به کجا رسید؟

دستگاه‌های مربوطه در حال بررسی ابعاد این حادثه هستند و من در مورد اینکه سهم قصور شهرداری چقدر بوده است اطلاع دقیقی ندارم، اجازه دهید این موضوع به صورت جامع توسط دستگاه ذیربط به صورت نهایی اعلام شود.

بهره‌برداری از خط ۶ مترو تا حرم حضرت عبدالعظیم تا دهه فجر

بهره‌برداری از خط 6 متروی تهران به سمت حرم حضرت عبدالعظیم مورد پیگیری شما بوده است، این موضوع در حال حاضر چه نتیجه‌ای به همراه داشته است؟ 

طی روزهای گذشته، مناف هاشمی معاون شهردار تهران جلسه‌ای را با حضور مسئولان مترو و شهردار منطقه 20 برگزار کرد و در این جلسه مطرح شد که تکمیل تونل جنوب خط 6 مترو با افزایش حفاری روزانه بین 15 تا 20 متر اجرایی شود و ساماندهی اتوبوسرانی منطقه و مطالعات ترافیکی آن نیز در دستورکار قرار گیرد.

در جلسه اخیر، اجرای ادامه خط 6 مترو به سمت ضلع شرقی حرم حضرت عبدالعظیم مطرح شد و مناف هاشمی معاون شهردار اعلام کرد احداث تونل و تکمیل آن تا بهمن امسال و دهه فجر انجام می‌گیرد و تا اردیبهشت 1400 حداقل دو ایستگاه تأسیس و ادامه ساخت خط نیز مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت.

یکی از دغدغه‌های شما که اخیراً اعلام شده، موضوع گردشگری در پایتخت و تبدیل تهران به قطب گردشگری است، چه اقداماتی می‌توان در شرایط کرونایی در این زمینه انجام داد؟

شورای شهر تهران می‌تواند از مراکز فرهنگی حمایت کند، بر همین اساس از شهرداری درخواست کرده‌ایم از مراکز فرهنگی که تحت‌نظر شهرداری است، قراردادهایشان تمدید و یا در پرداخت اجاره به آنها کمک شود.

همچنین مساعدت‌هایی صورت گیرد تا مشاغل مربوط به گردشگری و موضوعات فرهنگی در شرایط کرونا آسیب بیشتر نبینند و در مدت تعطیلی از آنها اجازه‌ای دریافت نشود. البته بیشترین کمک‌ها را به نظرم دولت باید انجام دهد و از صندوق توسعه ملی در این زمینه پرداخت‌هایی صورت گیرد. همچنین دولت بودجه‌های سنواتی برای حوادث غیرمترقبه دارد که می‌تواند از آن استفاده کند، ولی بودجه شهرداری به اندازه کافی نیست، البته با این وجود اقدامات لازم جهت حمایت از این مراکز در شرایط سخت کرونایی در دستورکار قرار گرفته است.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1072921

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =