زنان خیابانی در مسئله کرونا هم فراموش شده‌اند

چند سالی است که حضور زنان کارتن خواب و معتاد پررنگ تر از قبل شده است. این روزها که ویروس کرونا امان همه را گرفته امثال «لیلا ارشد» شبانه روز برای حفظ سلامتی این زنان بی پناه تلاش می‌کنند.

به گزارش گروه جامعه باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، الفبای درد، یعنی بی‌سرپناهی یک زن. کنار تیرگی های خیابان نشسته؛ خمیده شده و دود می‌کند معصومیتش را. این حکایت تلخ زنان دچار شده به خیابان که لحظه لحظه زندگیشان درد است و بی‌پناهی. چند سالی است که حضور زنان کارتن خواب و معتاد پررنگ­تر از قبل شده است. این روزها که ویروس کرونا امان همه را گرفته امثال «لیلا ارشد» شبانه روز برای حفظ سلامتی این زنان بی پناه تلاش می‌­کنند. مدیر «خانه زنان خورشید» حضور در دروازه­غار را از دهه ۵۰ به عنوان دانشجوی آسیب­‌های اجتماعی آغاز کرده و بعد از این دوره، در دهه ۷۰ با سری پر از ایده برای زنان آسیب دیده اجتماعی دوباره پا به این محله گذاشته است. خانه زنان خورشید مرکزی برای حمایت از کودکان کار و زنان آسیب دیده اجتماعی بود که در دهه۹۰ فعالیت خود را به حمایت از زنان بهبودیافته تغییر داد. بیش از ۴۰ سال کار و فعالیت در زمینه زنان آسیب دیده اجتماعی، ارشد را به عنوان قدیمی­ترین فعال در این زمینه معرفی می­‌کند. او می­‌گوید: «حتی در بین زنان خیابانی، اگر کسی زباله گردی هم کند شهرداری زباله‌­های تفکیک شده او را نمی­‌خرد و این زن باید مواد بازیافتی خود را با قیمت کمتر به یک زباله گرد مرد بفروشد. زنان خیابانی از روی اجبار تن به هر کاری می‌­دهند و هرچه برای عرضه داشته باشند برای تهیه مواد می­‌فروشند. به همین دلیل مجبور می­‌شوند از زنانگی­شان برای این کار مایه بگذارند. این تنها چیزی است که آنها برای عرضه دارند.»

وضعیت زنان خیابانی در این روزهای کرونایی چگونه است؟ آیا همچنان فعالیت شما ادامه دارد؟

حتی یک لحظه هم نمی‌توانم بدون فکر و فعالیتی برای این زنان زندگی کنم. این افراد مثل اعضای خانواده من هستند و در حد بضاعتم به آنان خدمت می‌کنم. وضعیت زنان خیابان بی‌پناهی است و در وضعیت کرونا هم کار خاصی توسط مراکز دولتی برایشان انجام نشد. حتی درخواست‌های ما مبنی بر رسیدگی و پناه دادن به آنان به جایی نرسید و مجبور شدیم با همیاری مردم لوازم مورد نیازشان را تهیه کنیم و در اختیارشان بگذاریم.

بین افرادی که تحت پوشش دارید و حتی در مراجعات‌تان با فردی روبه رو شده‌اید که به کرونا مبتلا باشد؟

خیر! میان افرادی که ما شناسایی کرده‌ایم و حتی در گشت‌هایی که در مناطق مختلف می زنیم موردی مبنی بر ابتلا به کرونا مواجه نشدیم. تلاش می‌کنیم با تیم پزشکی که همراه داریم معاینه‌های اولیه‌ای را انجام دهیم تا از سلامتی این زنان مطمئن شویم. البته تمام موارد بهداشتی را رعایت می‌کنیم و به آنان آموزش می‌دهیم و توصیه می‌کنیم که موازین بهداشتی را رعایت کنند.

طی سال­های گذشته بیش از قبل شاهد حضور زنان بی­پناه در خیابان­های بودیم. دلیل افزایش حضور زنان خیابانی چیست؟

پایین آمدن سن اعتیاد و تن فروشی و روآوردن به بزه­‌های اجتماعی طی سال‌­های اخیر باعث شده است تا در تهران هم شاهد پدیده وجود زنان و مردان خیابانی باشیم. تهران ۳ میلیون نفر جمعیت حاشیه نشین دارد و شهری مهاجرپذیر است. اغلب این مهاجرت­ها از خارج مرزها یا داخل ایران به تهران، نه برای ارتقای کیفیت زندگی بلکه از روی ناچاری است. افرادی که با فقر روبه رو هستند بدون داشتن تخصص و حرفه به شهر تهران می‌­آیند و اینجا باز هم به دلیل فقر مجبور به زندگی در پارک­‌ها و خیابان­‌ها می‌­شوند. از طرف دیگر با سوءمصرف مواد مخدر در جامعه روبه رو هستیم. مردهایی که درگیر اعتیاد می­‌شوند این شانس را دارند که از طرف خانواده و اطرافیان حمایت شوند و خانواده تمایل به بهبود وضعیت این فرد دارد. اما زن­ها چون معمولاً توسط جنس مخالف درگیر اعتیاد می­‌شوند و خانواده­ها قدرت پذیرش آنها را ندارند از خانواده طرد می‌­شوند. به همین دلیل مجبور به ترک خانه می­‌شوند. این افراد برای تهیه هزینه مواد هر آنچه که داشته باشند عرضه می­کنند. در چنین شرایطی کاری به جز تن فروشی برای این افراد وجود ندارد.

بنابراین به عقیده شما در زمینه آسیب­های اجتماعی و موضوعی مثل اعتیاد، زنان بیشتر به توجه و حمایت نیاز دارند!

بله. زنان در این زمینه آسیب پذیری بیشتری دارند. کسی که در این مسیر قرار می­‌گیرد مجبور به انجام کاری است که نه رضایتی نسبت به آن دارد و نه لذتی از آن می‌­برد. حتی در بین زنان خیابانی، اگر کسی زباله گردی هم کند شهرداری زباله­‌های تفکیک شده او را نمی­‌خرد و این زن باید مواد بازیافتی خود را با قیمت کمتر به یک زباله گرد مرد بفروشد. در حالی که در عمل، حمایت­‌های کمتری از این زنان می­شود. زنانی که دچار سوءمصرف مواد هستند حتی برای شرکت در جلسات ان.ای هم با مشکل روبه رو هستند و به سختی پذیرفته می­‌شوند.

چه رویکردهای حمایتی برای کاهش آسیب­‌های حوزه زنان وجود دارد؟

دستگیری تنها اقدامی است که در این زمینه انجام می‌­شود. ۱۵روز بعد از دستگیری و محرومیت از مصرف، بدون هیچ درمان اصولی، بعد از تجربه تحقیر و آزار، دوباره این فرد آزاد می­‌شود و به همان مکانی برمی گردد که قبلاً در آن مواد مصرف می­کرد.تجربه نشان داده است که این الگوی دستگیری و نگهداری اردوگاهی این زنان، راهکار درستی نبوده.

الگویی که شما با سال­ها فعالیت و تلاش در زمینه زنان آسیب دیده به دست آورده‌­اید و فکر می­‌کنید نتیجه درستی در این زمینه در بر خواهد داشت چیست؟

ما نخستین مرکز دی.آی.سی زنان بودیم که راه اندازی شد. بعد از آغاز به کار ما خوابگاه­‌های مختلفی برای زنان تأسیس شد که یکی از آنها در شهر ری به تعطیلی کشیده شد. یک زن فقط به خوابگاه و سرپناه نیاز ندارد. این زن­ها نیاز دارند وسایل مخصوص خود را داشته باشند. بتوانند آن را جابه جا کنند و مثل همه زن­های دیگر آشیانه­ای برای زندگی خودشان داشته باشند. اگر قرار است از یک زن برای بهبود زندگی و بازگشت به زندگی حمایت شود، این حمایت­ها باید در تمام زمینه‌­های زندگی باشد. در مراکز نگهداری از زنان، قوانین و دستورالعمل­‌هایی وجود دارد از جمله اینکه از ساعت ۸ شب تا ۷ صبح فردا می­‌توانند این زن­ها را بپذیرند. ما در سخن می‌­گوییم قرار است از این زن که به زندگی برگشته حمایت کنیم. اما در قدم اول اگر این زن فرزندی داشته باشد از او دور می‌­کنیم. معلوم است که این زن راضی به رفتن به این خوابگاه‌­ها و مراکز حمایتی نمی­‌شود.

_سال‌­ها حضور فعالانی مثل شما در محله­‌های آسیب خیز و آسیب دیده اجتماعی، تجربه‌­های زیادی را برای شما به همراه داشته است که توانسته‌­اید از دل این تجربه­ها راهکارهایی برای بهبود نسبی اوضاع پیدا کنید. ارگان­‌هایی مثل بهزیستی و نیروی انتظامی و شهرداری تا چه حد از این تجربیات شما کمک و مشورت می­‌گیرند

این ارگان­ها به خصوص شهرداری حمایت­‌های خوبی از ما می­‌کند و لطف زیادی به ما دارند. اما هنگام انجام کارهای ضربتی و در تصمیم­‌گیری­‌ها و سیاست­گذاری‌­ها از این تجربه‌­ها استفاده­ای نمی‌­­شود. ما حتی یک ساعت قبل از رخ دادن یک اقدام هم از آن باخبر نمی‌­شویم و وقتی متوجه می­شویم که اتفاق رخ داده و آثارش باقی مانده. تازه بعد از این اقدام است که ما خودمان به این نهادها مراجعه می­‌کنیم و می­‌گوییم که این اقدام درست نبوده.

آیا تغییرات کالبدی انجام شده در محله هرندی در یکی دو سال گذشته توانسته تأثیری روی بافت آسیبی این محله داشته باشد؟

تا جایی که من با این آسیب­ها روبه رو هستم خیر. تغییرات فیزیکی در محله انجام شده اما تغییرات فرهنگی و اجتماعی مشاهده نمی‌­شود. معتادان و کارتن خواب­ها قبلاً در این پارک­ها جمع می‌شدند و حالا با بسته شدن پارک­ها به کوچه پس‌کوچه­‌ها رفته­اند. اما چیزی در زندگی آنها تغییر نکرده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1072959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =