«ثبات سیاسی» گم‌شده اصلی افغانستان است

رییس‌جمهور افغانستان با شاره به اینکه صلح خواست همه مردم است و تا این مرحله به سختی رسیده است، گفت: هدف دولت او از برقراری صلح، پایان قطعی تمامی خشونت‌های میراثی چهل سال گذشته است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، «اشرف غنی»، رییس جمهور افغانستان، روز دوشنبه، سی‌ویکم شهریور، به مناسبت روز جهانی صلح گفت که هدف دولت او از برقراری صلح، پایان قطعی تمامی خشونت‌های میراثی چهل سال گذشته است.

به گفته محمداشرف غنی، ظهور «القاعده و شبکه‌های مخرب آن» یک تحول بین‌المللی و موج پنجم تروریسم بین المللی است که افغانستان به میدان ناخواسته آن بدل شده است.

غنی افزود که جمع کردن این پدیده‌ها «صلح» است و هدف او از برقراری صلح نیز پایان قطعی خشونت‌های میراثی چهل سال گذشته می‌باشد.

رییس جمهور افغانستان گفت صلح از نظر او این است که از هرات تا کابل، از خوست تا شهر مزارشریف و از ننگرهار تا نیمروز یک زن افغان بتواند با آزادی رفت‌وآمد کند و در هیچ جا مورد آزار قرار نگیرد.

غنی افزود که با تأمین صلح، باید یک کودک افغان امید داشته باشد که آینده دارد.

اشرف غنی در روز جهانی صلح از طالبان خواست که آتش‎بس را بپذیرند تا مشخص شود که حق با چه کسی است.

رییس جمهور افغانستان گفت که از هیأت مذاکره‌کننده دولت حمایت قاطع صورت می‌گیرد.

به گفته او، افغانستان آینده باید قانون‌محور باشد و قانون اساسی این کشور صرف «ورق کاغذ» نیست، بلکه ارزش‌هایی است که باید جامه عمل بپوشد و در عمل ثابت کند.

رییس جمهور افغانستان تأکید کرد که صلح خواست همه مردم است و تا این مرحله به سختی رسیده است و هر موانعی را که طالبان ایجاد کرده بود، دولت برداشته است.

وی از مردم خواست که حوصله خود را از دست ندهد، زیرا طالبان از خدا می‌خواهند که دولت مذاکرات را ترک کند.

اشرف غنی گفت که در این مرحله به حوصله بزرگ و فراخ نیاز است. او این وضعیت را به بازی شطرنج تشبیه کرد که باید در هشت تخته هم‌زمان فکر کرد.

اشرف غنی همچنین گفت که برقراری صلح برای رشد اقتصاد و امحای فقر ضروری است.

غنی گم‌شده اصلی افغانستان را «ثبات سیاسی» عنوان کرد و گفت که از زمان کودتای ثور تا اجلاس بن، ۲۴۰ میلیارد دلار از دست داده است.

رییس جمهور افغانستان همچنین در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی صلح تأکید کرد که جنگ‌ها تغییر شکل داده و به تدبیر بیش‌تر نیاز است.

غنی افزود که برای تأمین صلح حتی حاضر است «خون شهدا» را ببخشد و تأکید کرد که همه در برابر پنج نسل آینده مسوولیت دارند.

به گفته او، هیأت مذاکره‌کننده دولت تلاش می‌کند تا روند صلح را به موفقیت برساند.

رییس جمهور افغانستان افزود: «حداقل باید بین ۶۰ تا ۱۲۰ هزار عضو طالبان را جمع کنیم، ما برای آن طرح ریخته‌ایم و آمادگی داریم. بعد چهار تا شش میلیون مهاجر را در آغوش این کشور جمع کنیم. باید تامین‌کنندگان طالبان را از اقتصاد رسمی و قانونی جمع کنیم.»

غنی در پایان تأکید کرد که توافق سیاسی یگانه راه حل است و همه باید یک‌دیگر را بپذیرند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073009

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =