نشریات دانشجویی هم مورد حمایت وزارت ارشاد قرار بگیرند

نشریات دانشجویی برای پیشرفت و حمایت بیشتر علاوه بر وزارت علوم باید تحت حمایت وزارت ارشاد نیز قرار بگیرند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،گلایه از نبود بودجه و حمایت نکردن مسئولان دانشگاهی و وزارت علوم تقریبا جزء ثابت تمام گلایه‌های دانشجویان فعال در حوزه نشریات است. از زمان شیوع ویروس کرونا، نشریات دانشگاهی تنها به صورت الکترونیکی منتشر شده و از پرداخت هزینه‌های چاپ و کاغذ معاف شده‌اند. البته این موضوع نیز دستمایه معاونت فرهنگی دانشگاه‌ها شده تا همین بودجه اندک نشریات را نیز پرداخت نکنند. از سوی دیگر برخی فعالان دانشجویی خواستار گسترش توزیع نشریات دانشجویی به خارج از دانشگاه‌ها هستند و برای این کار وزارت ارشاد باید مجوزهای لازم را صادر کند.

مهدی خطیب دماوندی در گفت‌وگو با ایسکانیوز با اشاره به بودجه نشریات دانشجویی بیان کرد: هزینه‌های نشریات دانشجویی معمولا در 2 حوزه کاغذ و چاپ و صفحه‌آرایی صرف می‌شود.

وی ادامه داد: نشریات  دانشجویی با مجوز معاونت فرهنگی معمولا در انتشارات خود دانشگاه‌ها چاپ می‌شوند.

عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینکه هزینه‌ اصلی نشریات دانشجویی برای صفحه‌آرایی و طراحی نشریات است، گفت: دانشجویان معمولا تولید محتوا در نشریات را به صورت انگیزشی انجام می‌دهند؛ اما فردی که صفحه آرایی را انجام ‌می‌دهد الزاما دانشجو  نیست و توقع دریافت دستمزد را دارد.

وی با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور بیان کرد: در حال حاضر ارتباط  دانشجویان با دانشگاه در ایام کرونا به حداقل رسیده در نتیجه همان اندک کمک‌های مالی دانشگاه برای تامین کاغذ و چاپ نیز از بین رفته است.

به گفته دماوندی؛ معاون فرهنگی دانشگاه شهید بهشتی قبل از کرونا نیز بودجه نشریات را به درستی پرداخت نمی‌کرد و اکنون به بهانه الکترونیکی بودن انتشار نشریات، هزینه‌ای برای صفحه آرایی و طراحی نشریات را پرداخت نمی‌کند.

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی با تاکید بر اینکه تامین بودجه نشریات دانشجویی باید ریشه‌ای حل شود، گفت: بین وزارت علوم، تحقیات و فناوری و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید تفاهم نامه‌ای منعقد شود تا حمایت از نشریات دانشجویی بیشتر شود.

وی ادامه داد: نشریات دانشجویی نمونه کوچکی از رسانه‌های مکتوب در کشور و با جامعه مخاطب دانشگاهی هستند.

دماوندی با بیان اینکه نشریات دانشجویی کارکردی مانند روزنامه و نشریات علمی دارند؛ گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید نشریات دانشجویی  را ذیل مطبوعات قرار دهد و نشریات دانشگاهی مورد حمایت وزارت علوم و وزارت ارشاد قرار بگیرند.

 عضو کمیته ناظر بر نشریات دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: نشریات دانشجویی همانند سایر مطبوعات باید رایانه یا سهمیه‌ای برای کاغذ و چاپ از وزارت ارشاد دریافت کنند.

وی  مطرح کرد: شورای سیاستگذاری ائمه جمعه نیز می‌توانند حمایت معنوی از نشریات دانشجویی داشته باشند. به عنوان مثال به نشریات دانشجویی اجازه توزیع بین نمازگزاران در روزهای جمعه یا مساجد داده شود.

به گفته دماوندی؛ توزیع هر گونه روزنامه و نشریه در مکان‌های عمومی مشروط به کسب اجازه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. این وزارتخانه باید مجوز توزیع نشریات دانشجویی را صادر کند تا دیگر محل توزیع  این نشریات صرفا دانشگاه نباشد.

این فعال دانشجویی حوزه نشریات یادآور شد: اگر گستره  توزیع نشریات دانشجویی وسعت یابد و تنها به دانشگاه محدود نشود، فعالان دانشجویی حوزه نشریات ترغیب خواهند شد تا محتوای بیشتر و بهتری  تولید کنند. همچنین جریان‌سازی و تاثیرگذاری نشریات دانشجویی را چند برابر می‌کند.

وی با بیان اینکه چاپ و توزیع کاغذی نشریات دانشجویی هم سود و هم زیان دارد، گفت: چاپ نشریات به صورت کاغذی هزینه‌هایی را به همراه دارد و گاهی به دلیل خوانده نشدن اصراف صورت می‌گیرد؛ اما در نهایت مکتوب بودن نشریات حس کتاب خوانی را بین دانشجویان ایجاد می‌کند.

دماوندی در تکمیل سخنان خود گفت: توزیع نشریات دانشگاهی به صورت الکترونیکی کم هزینه‌تر است و برای تمامی دانشجویان در دسترس خواهد بود.

این دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: کاهش میزان استقبال جامعه دانشگاهی از نشریات دانشجویی به ایام کرونا مرتبط نبوده و کاهش کیفیت محتوایی و ظاهری نشریات در چند سال اخیر یکی از عوال تاثیر گذار در کاهش این استقبال بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073022

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =