مسئولان قوانین مالیاتی که به ضررشان باشد را تصویب نمی‌کنند

سال‌هاست موضوع نبود شفافیت در بیشتر امور و رویه‌های کشور مطرح شده است. حوزه خود اظهاری مالیاتی نیز از این اصل خارج نبوده و از نبود شفافیت در اطلاعات فردی یا سازمانی رنج می‌برد. مسئولان کشور قوانین مالیاتی که به ضرر خودشان باشد را تصویب نمی‌کنند و همچنین ضمانت اجرایی نیز برای این قوانین وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مردم به ازای دریافت خدمات اجتماعی باید بخشی از درآمدهای خود را تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت کنند تا ‌ بتواند با این درآمدها خدمات بهتری را ارائه دهد. نظام پرداخت مالیات در ایران با چالش‌های متعددی مواجه است که فرار مالیاتی یا معافیت برخی از مشاغل از پرداخت مالیات از جمله این چالش‌هاست. همچنین نبود شفافیت در رویه تعیین مقدار مالیات و روش‌های اخذ مالیات باعث بروز فساد شده است. در نهایت باید بازنگری در قوانین مرتبط با مالیات در کشور رخ دهد تا چالش‌های این حوزه برطرف شود.

در سال‌های اخیر دولت یازدهم و دوازدهم به علت تحریم‌های یکجانبه نفتی آمریکا علیه ایران موفق به فروش تعداد بشکه‌های نفتی در روز و با قیمت مشخص شده در بودجه نشد، در چنین شرایط دولت مرتبا با کسری بودجه مواجه شده و اولین و آسان‌ترین گزینه برای جبران این کسری، اصلاح قانون مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی برخی اقشار ثروتمند و مشاغل پردرآمد است.

نشست «بررسی چالش‌های نظام مالیاتی کشور» با حضور سید هادی موسوی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، سید امیرحسین موسوی مسئول بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران و رضا حسن‌زاده مسئول بسیج دانشجویی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

حسن‌زاده در این نشست با انتقاد از اینکه قوانین مرتبط با اخذ مالیات ضمانت اجرایی ندارند، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی قوانین مالیاتی که به ضرر خودشان باشد را تصویب نمی‌کنند و همچنین ضمانت اجرایی نیز برای این قوانین وجود ندارد.

مالیات یکی از منابع درآمدهای دولت است، دولت معمولا مالیات را در چه حوزه‌های صرف می‌کند؟

دولت وظیفه دارد یکسری کالاهای عمومی و خدمات را در اختیار مردم قرار دهد و برای انجام این وظیفه به بهترین نحوه باید بودجه کافی در اختیار داشته باشد. مردم با پرداخت مالیات در واقع به دولت برای انجام امور کشور کمک می‌کنند.

مالیات در حقیقت بخشی از درآمدهای افراد جامعه یا سود فعالیت‌های اقتصادی است که به‌صورت اجباری و بلاعوض در اختیار دولت قرار می‌گیرد. همچنین دولت نیز موظف است این درآمدهای مالیاتی را برای بهره‌وری بهتر از منابع موجود کشور و ایجاد بستری مناسب برای بهبود امکانات و خدمات رفاهی به مردم، در فعالیت‌های مختلف اقتصادی نظیر تولید، صنایع و اصناف مختلف صرف کند.

برخی از مشاغل از پرداخت مالیات به دولت معاف هستند، اعداد و ارقام این معافیت مالیاتی تا چه میزان بر بودجه دولت اثرگذار است؟

برخی از کارشناسان بیان می‌کنند که رقم معافیت مالیاتی وکلا بسیار ناچیز بوده و در سطح کلان تاثیر چندانی در درآمدهای دولت ندارد اما در واقیت این موضوع کاملا رد می‌شود و تمام اقشار باید در پرداخت مالیات مشارکت  و همیاری داشته باشند.

یکی از چالش‌های مالیاتی حال حاضر کشور این است که برخی وکلا نه تنها مالیات پرداخت نمی‌کنند بلکه دولت را نیز تهدید می‌کنند که  اگر پرداخت مالیات بر آنها واجب شود اقدام به تحصن خواهند کرد.

برخی از اقشار مانند وکلا با رانت‌ها و لابی‌های قوی که در مجلس شورای اسلامی یا سایر نهادهای قانون‌گذار دارند، بر تصویب قوانین اثر گذاشته و اجازه تصویب و اجرای قانون مالیاتی را نمی‌دهند.

بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی(ره) سال گذشته تحقیقات و بررسی‌هایی را درباره درآمد 2 برند سیگار و نوشابه وارداتی در کشور انجام داد و به این نتیجه رسید که درآمد این دو برند صادراتی می‌تواند بودجه یک سال کشور را تامین ‌کند.

شفافیت در رویه‌ها و امورات کشور یکی از اصولی جلوگیری از فساد است، به عقیده شما شفافیت در سیستم اخذ مالیات تا چه میزان اجرایی می‌شود؟

سال‌هاست موضوع نبود شفافیت در بیشتر امور و رویه‌های کشور مطرح شده است. حوزه خود اظهاری مالیاتی نیز از این اصل خارج نبوده و از نبود شفافیت در اطلاعات فردی یا سازمانی رنج می‌برد. متاسفانه شفافیت در نظام مالیاتی ایران حتی از کشوری نیز افغانستان نیز رتبه پایین‌تری در جهان دارد.

زمانیکه مسئولان کشور اموال و دارایی‌های خود را به صورت شفاف ثبت نمی‌کنند بسیار طبیعی است که مردم عادی جامعه و حتی دلال‌های بازار نیز ممکن است تمایلی به ثبت دقیق اطلاعات و دارایی‌های خود نداشته باشند.

قوانین تعیین میزان مالیات در کشور نیازمند بازنگری است چراکه هنوز منشخص نیست چرا برخی از شغل‌ها مانند پزشکان، وکلا و هنرمندان از پر داخت مالیات معاف هستند. همچنین برخی از صنایع مانند خودرو سازی به جای دریافت مالیات مناسب، دولت به آنها یارانه و سوپسیت نیز پرداخت می‌کند.

دولت باید بداند که گرفتن مالیات از اصناف و صنایع گوناگون  باعث ایجاد رقابت بین آنها شده و به  رونق بخشی بازار کمک قابل توجهی می‌کند.

آیا مالیات باعث سرخودگی تولید و صنایع  داخلی و بومی می‌شود؟

 در حال حاضر حدود 98 یا 99 درصد کشورهای صنعتی جهان، گردش اقتصادی آنها بر اساس سیستم مالیاتی اداره می‌شود. پس تصور اینکه مالیات باعث سرخوردگی بخش‌های تولیدی‌ خواهد شد، کاملا اشتباه است.

نخست باید بررسی شود کشور در دوران رکود اقتصادی یا دوران شکوفایی تولید قرار دارد، اگر در دوران رونق اقتصادی قرار دارد مالیات گرفتن از صنایع و کارخانه‌ها بسیار امر طبیعی است اما اگر در دوران رکود اقتصادی به سر می‌بریم مجلس باید ورود کرده و برخی از صنایع و اصناف را برای مدت معینی از پرداخت مالیات معاف کند.

در حال حاضر کشور در دوران رکود اقتصادی به سر می‌برد چراکه رونق در بخش تولید بسیار رقم ناچیزی بوده و نقدینگی رو به افزایش است، پس گرفتن مالیات در این دوران باعث به وجود آوردن مشکلاتی برای بخش‌های مختلف بازار می‌شود.

مجلس باید یا سطح دریافت مالیات‌ها را از تولیدکنندگان کاهش دهند یا به صورت کامل  مالیات را حذف کند تا تولید کنندگان انگیزه کافی پیدا کرده و به سمت تولید بروند. نقدینگی نزد مردم باید به سمت تولید و پروژه‌های عمرانی برود تا رونق به بازارها بازگردد.

براساس آمارهای موجود  نظام مالیاتی در ایران نسبت به سایر کشورها دارای نقاط ضعف است، علل ناکارآمدی نظام مالیاتی را در چه می‌دانید؟

در حال حاضر سه نوع مشکل در حوزه مالیات وجود دارد، ساختار مالیاتی کشور نادرست است و در مرحله نخست باید این ساختار مالیاتی تصحیح شود. دوم قطع دست افرادی ذی‌نفع، اجرای قانون زمانی که دولت‌مردان قانون را اجرا نکنند طبیعتا مردم، تولید کنندگان دلالان  قانون را دور می‌زنند.

به عنوان مثال برخی از نمانیدگان مجلس شورای اسلامی خو دشان منازل خالی دارند پس قانون مالیات از خانه‌های خالی را اجرایی نمی‌کنند.

سوم؛ نظارت بر اجرای قانون نیز باید به درستی در کشور اجرا شود. دیوان محاسبات مجلس و قوه قضائیه باید بر اجرای قوانین توسط دولت را باید بیشتر نظارت داشته باشند.

در حال حاضر دولت  تا چه میزان در حوزه اخذ مالیات از اقشار مختلف؛‌ عدالت را رعایت کرده است؟

قوه مقننه قانونی را درباره مالیات تصویب می‌کند ولی ضمانت اجرایی ندارد. قوه مجریه کشور در گام نخست باید مردمی باشد ولی در حال حاضر این قوه یا دولت  تاجر بوده یعنی بسیار سودجو است. دولتی که سودجو باشد اول به خود فکر می‌کند و در مراحل بعدی به مردم نیم نگاهی دارد.

دولتی که تاجر باشد حاضر نیست منافع خود را به خطر بندازد و در نتیجه هر کاری خواهد کرد تا سود خود را حفظ کند.  ضمانت اجرایی برای قوانین مرتبط با مالیات زمانی وجود دارد که دولت کاملا مردمی و خواستار منفعت مردم در راس امور قرار بگیرد.

کشور را باید به صورت یک آکواریوم در نظر بگیریم تا جلوی فرارهای مالیاتی اشخاص و سازمان‌ها گرفته شود. استقرار و گسترش دولت الکترونیک در این آکواریوم شفاف به کاهش فرارها و تخلفات مالیاتی  کمک بسیاری می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073028

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =