پکن: سفر مقام آمریکایی به تایوان غیرقانونی است؛ حتما به آن پاسخ می‌دهیم

وزارت خارجه چین در واکنش به سفر غیرقانونی یک مقام آمریکایی به تایوان تاکید کرد که حتما به این اقدام آمریکا پاسخ خواهد داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، به دنبال سفر یک مقام ارشد وزارت خارجه آمریکا به تایوان، وزارت خارجه چین ضمن اعتراض شدید تاکید کرد که پکن اقدامات مقابله جویانه را در پاسخ به این اقدام اتخاذ خواهد کرد.

براساس گزارش شینهوا، «وانگ ون بین» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به این اقدام واشنگتن از آمریکا خواست هر نوع از تبادل و سفر رسمی با جزیره تایوان را متوقف کند. 

براساس گزارش رسانه ها، «کیث کرَچ»معاون وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته به تایوان رفته و با «تسای اینگ ون» رئیس جمهور این کشور دیدار و رایزنی کرده است. 

وانگ افزود: چین با هر شکل از روابط رسمی میان آمریکا و منطقه تایوان مخالف است و سفر اخیر مقام آمریکا اصل چین واحد، که توسط آمریکا مورد پذیرش است، را عمیقا نقض کرده است. 

این، رفتاری تحریک آمیز و در راستای تقویت استقلال‌طلبان تایوان است که موجب تضعیف روابط پکن و واشنگتن و همچنین تضعیف صلح و ثبات تنگه تایوان خواهد شد. 

سخنگوی وزارت خارجه چین از آمریکا خواست که اشتباهاتش را اصلاح کند و به تعهدات خود کاملا متعهد باشد و از هرگونه تبادل رسمی و نظامی با تایوان دوری کند و مداخله در امور داخلی چین را هم متوقف کند. 

طی ماههای گذشته تنش میان چین و تایوان با مداخله آمریکا افزایش یافته است. روز جمعه گذشته وزارت دفاع چین از آغاز رزمایش نظامی در نزدیکی تنگه تایوان با هدف دفاع از حاکمیت خود خبر داد.

این رزمایش در واکنش به عبور غیرقانونی یک ناو آمریکایی از تنگه تایوان و با هدف برقراری صلح و ثبات و جلوگیری از مداخله خارجی در این منطقه انجام شده است. 

دولت چین طبق اصل چین واحد، تایوان را بخشی از سرزمین واحد چین  و مواضع آمریکایی‌ها در قبال روابط با تایوان و فروش تسلیحات را مغایر با این اصل می‌داند.

دولت‌های آمریکایی از سال ۱۹۷۹ روابط خود با تایوان را قطع کردند و اعلام کردند که به اصل چین واحد پایبند هستند اما طی سال‌های اخیر به اقداماتی از قبیل فروش تسلیحات به تایوان دست زده‌اند.

منبع: فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =