جزئیات فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی جزئیات فعالیت دانشکده مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی را تشریح کرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز)، احمد حیدری معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی و سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، با بیان اینکه مهم­ترین کارکرد موسسات و مراکز علمی نوین در دنیا، مهارت­ افزایی دانشجویان در جهت کارآفرینی است، گفت: بر این اساس، دانشجویان بعد از فارغ­ التحصیلی باید بتوانند بدون دغدغه وارد فضای کسب و کار شوند.

وی افزود: دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی کشور و بر پایه مشارکت مردمی و پیشرو در حل مسائل جامعه، قدم­ های مفیدی در مهارت­ محور کردن آموزش عالی برداشته است.

 حیدری خاطرنشان کرد: دانشکده ­های فنی و حرفه‌­ای دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد نوین مبتنی بر سند توسعه دانشگاه با ترسیم چشم‌­انداز و تنظیم برنامه ­های کوتاه مدت، میان ­مدت و بلندمدت در جهت تحقق کارآفرینی و مهارت­ افزایی دانشجویان کشور در حوزه ­های مختلف فنی و حرفه­ ای گام های مهم و مؤثری برداشته اند.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه نظام جامع آموزش و فنی حرفه‌ای در سال 1396 در مجلس شورای اسلامی تصویب و برای اجرا به دولت ابلاغ شده، گفت: در این نظام، سطوح هشت‌گانه آموزش و پرورش تا مقطع دکتری تدوین و از دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان یکی از مراکز آموزشی برای پیاده‌­سازی مأموریت‌های آن یاد شده که با استفاده از ظرفیت‌های خود می‌تواند نقش تأثیرگذاری را ایفا کند.

مهندس حیدری ادامه داد: بر این اساس، دانشگاه آزاد اسلامی پشتوانه قانونی و راهبردی برای پیاده‌سازی و استقرار نظام جامع آموزش و فنی حرفه‌ای را دارد و می‌تواند رویکرد جدیدی را برای توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی در دستور کار قرار دهد و براساس ساحت دانشگاه کارآفرین، یکپارچه سازی و انسجام بخشی آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در پیش بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: با مصوبه شورای گسترش و تأکید هیأت رئیسه دانشگاه آزاد اسلامی، مقرر شد که در مرحله اول، آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای سما که تاکنون زیر نظر سازمان سما فعالیت داشتند، با عنوان «دانشکده مهارت و کارآفرینی» به واحدهای تابعه واگذار شود. در واقع مسئولیت دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی به عهده واحد مادر آن دانشکده خواهد بود و به عنوان یکی از دانشکده‌های آن واحد فعالیت خواهد داشت.

حیدری با بیان اینکه مسئولان واحدها در گام اول باید از منابع انسانی، زیرساخت‌های فیزیکی و ماموریت‌های آموزشکده‌های فنی و حرفه‌ای حداکثر استفاده را ببرند، گفت: بنای دانشگاه بر حذف آموزشکده‌ها و ساخت یک دانشکده جدید نیست؛ بلکه باید بیشترین استفاده را از ظرفیت آموزشکده‌های سما که به دانشکده مهارت و کارآفرینی تغییر نام می‌دهند داشته باشیم.

سخنگوی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی در هر واحد دانشگاهی براساس فرآیند زمان بندی شده شکل خواهد گرفت و مجموع مهارت آموزانی که در قالب آموزش‌های رسمی در واحدها مشغول به تحصیل بوده‌اند، در این دانشکده‌ها مستقر خواهند شد.

وی افزود: در واقع مهارت آموزان به گونه‌ای فرآیند تحصیل خود را طی خواهند کرد که شایستگی و شاخص کارآمدی آن‌ها از لحاظ استانداردهای دانشگاه آزاد اسلامی و صنعت قابل تایید باشد و با دغدغه کمتری به عنوان یک کارآفرین ایفای نقش کنند، در سال تحصیلی جدید به هرکدام از واحدهای دانشگاهی، یک تا دو عنوان موضوع یا سرفصل را براساس نظام موضوعات صنعتی و نیازهای منطقه مانند طرح پایش ارائه خواهد شد تا با همکاری مراکز صنعتی پیرامون خود، یا رشته‌های جدید را تاسیس و یا عناوین و سرفصل‌های رشته‌های موجود را براساس نیاز منطقه به روز رسانی کنند.

معاون امور مجلس و ارتباطات اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: در سال تحصیلی جاری به تمام واحدهای دانشگاهی ابلاغ خواهد شد که مبتنی بر بسترهای دانشگاه آزاد اسلامی، حوزه آموزش فنی و حرفه‌ای را در مقاطع کاردانی پیوسته و ناپیوسته و کارشناسی ناپیوسته را در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی متمرکز کنند. همچنین نظام ارتقا و ترفیع اعضای هیات علمی در دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی با دانشکده‌های دیگر متفاوت خواهد بود زیرا امکان دارد فردی به عنوان استادکار در این دانشکده‌ها تدریس کند که لزوماً مدارک رسمی دانشگاهی را نداشته باشد اما به عنوان یک فرد ماهر در صنعت مشغول به کار است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1073151

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =