رهبر معترضان بلاروس: اتحادیه اروپا در تصمیماتش شجاعانه‌تر عمل کند

به دنبال شکست اتحادیه اروپا در تحریم بلاروس در نشست روز دوشنبه، رهبر معترضان بلاروس از کشورهای اروپایی خواست در تصمیمات خود شجاعانه‌تر عمل کنند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «سوتلانا تیخانوفسکایا»رهبر مخالفان بلاروس که به خارج از کشور گریخته است از اتحادیه اروپا خواست اقدام جدی علیه مقاماتی که به گفته او در انتخابات جعلی و سرکوب معترضان دست دارند اتخاذ کند و آنها را تحت فشار قرار دهد.

وی به خبرنگاران گفت: تحریم‌ها در نبرد ما خیلی مهم و بخشی از فشاری است که می‌تواند مقامات بلاروس را به گفت‌وگو با شورای مخالفان بکشاند.

وی با اشاره به اینکه مقامات اتحادیه اروپا تمایل زیادی به تحریم ندارند از آنها خواست در تصمیماتشان شجاعانه‌تر عمل کنند.

این اظهارات در حالی مطرح شده است که اعضای اتحادیه اروپا در نشست روز دوشنبه خود نتوانستند به اجماعی برای اعمال تحریم علیه بلاروس به دلیل انتخابات اخیر در این کشور برسند.

«جوزپ بورل»مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی گفت: «ما این انتخابات را باطل می‌دانیم و نتیجه آن را به رسمیت نمی‌شناسیم و در نتیجه مشروعیت لوکاشنکو را قبول نداریم.»

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اضافه کرد: «اگر چه خواسته شفافی برای اعمال تحریم‌ها علیه بلاروس وجود داشت اما این موضوع به دلیل عدم اجماع مورد نیاز در میان اعضای اتحادیه اروپا امکان پذیر نشد.»

تیخانوفسکایا در ادامه از کشورهای اتحادیه اروپا خواست الکساندر لوکاشنکو را به رسمیت نشناسند و از مخالفان برای برگزاری یک انتخابات جدید حمایت کنند. 

به دنبال برگزاری انتخابات ماه گذشته در بلاروس که به پیروزی الکساندر لوکاشنکو با کسب هشتاد درصد آرا منجر شد موجی از اعتراضات در این کشور در اعتراض به نتیجه انتخابات به راه افتاده است که همچنان ادامه دارد.

سوتلانا تیخانوفسکایا تنها ۱۰.۱۲ درصد آراء انتخاباتی را به دست آورد اما تاکنون نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری بلاروس را به رسمیت نشناخته است.

لوکاشنکو اخیراً با اشاره به اعتراضات در بلاروس تاکید کرده که منشا این اعتراضات از خارج از کشور است و به منظور ایجاد یک منطقه حائل بین روسیه و دیگر نقاط اروپا انجام می‌گیرد.

لوکاشنکو از زمان استقلال بلاروس از شوروی 5 دوره متوالی به عنوان رئیس جمهوری این کشور انتخاب شده است.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073166

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =