عناوین روزنامه‌های دانشگاهی؛ ۲ مهر ۱۳۹۹

روزنامه‌های دانشگاهی در مهمترین مطالب امروز خود به تامین نیازهای تحقیقاتی جنگ در دانشگاه، وضعیت پژوهش های دانشگاهی با محوریت جنگ تحمیلی، آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری و پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور پرداخته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی ایران (ایسکانیوز) مهم‌ترین عناوین امروز (۲ مهر) روزنامه‌های دانشگاهی، فرهیختگان و آفرینش به شرح زیر است:

وقتی دانشگاه از جهاد عقب نماند

فرهیختگان در گزارشی به قلم زهرا فریدزادگان، از تامین نیازهای تحقیقاتی جنگ در دانشگاه‌ها پرداخته است. در این گزارش آمده است:

 جهاددانشگاهی را باید پیشتاز حرکت علمی در دوران هشت سال دفاع مقدس دانست. در بحبوحه پایان حکومت شاهنشاهی و آغازین روزهای پیروزی انقلاب اسلامی که ایران هنوز به ثبات کامل نرسیده بود و دشمنان و منافقان از هرسو ضربه‌ای به بدنه انقلاب وارد می‌کردند، عراق آغازگر جنگی تحمیلی به ایران شد که کشور را در تنگنای سختی قرار داد. آغاز جنگ، ‌نبود امکانات دفاعی لازم، خروج متخصصان و مهندسان خارجی از ایران، اوضاع آشفته داخلی و عدم آشنایی متخصصان و مهندسان ایرانی به صنایع پیچیده‌ای که تا آن زمان مدیریت آن را آمریکایی‌ها به‌عهده داشتند، موجب شد فشار مضاعفی به همه بخش‌های کشور وارد شود. در همین زمان بدنه علمی کشور وظیفه سنگین‌تری را به‌عهده داشت. جهاد دانشگاهی به‌عنوان یکی از ارگان‌های علمی مهم در کشور، مسئولیت سنگینی را بردوش گرفت. در آن زمان کشور در زمینه‌ها و حوزه‌های مختلف دریایی، هوایی، زمینی و حتی نیروهای مختلف سپاه، نیازهای متعددی داشتند که مسئولیت تامین آنها به جهاد دانشگاهی سپرده شد.

در ادامه این گزارش فرهیختگان به برخی از کارهای تحقیقاتی که در زمان جنگ توسط محققان دانشگاهی برای تامین نیازهای ضروری جنگ صورت گرفته است، اشاره شده است. هواپیماهای نظامی عراق در زمان جنگ، برای موشک‌باران تهران با عبور از دره‌های اطراف تهران و نقاط کور منطقه وارد آسمان تهران می‌شدند و به‌صورت غافلگیرانه شهر را بمباران می‌کردند. در همین زمان جهاد دانشگاهی، اقدام به طراحی و ساخت بالون‌هایی کرد که با گاز نیتروژن پر می‌شد. این بالون‌ها در دره‌های اطراف تهران و مناطقی که احتمال ورود جنگنده‌های عراقی از آن داده می‌شد، ‌کار گذاشته شد. این بالون‌ها درواقع به‌عنوان پدافند غیرعامل عمل و مسیر ورود جنگنده را مسدود می‌کرد. قطر این بالون‌ها ۱۴ متر بود و در کارخانه‌های پلاستیک‌سازی داخلی تولید می‌شد. سپس در ارتفاع ۲۰۰-۱۰۰ متری زمین قرار می‌گرفت و از این طریق مانع بمباران می‌شد. به این بالون‌ها، مین‌های هوایی گفته می‌شد که در مناطق مختلف کشور که دائما در تیررس بمباران جنگنده‌های عراقی قرار داشت، نصب می‌شد.

رمزگشایی از مخابرات، مکاتبات و تعاملات دشمن، یکی از مهم‌ترین اقداماتی بود که جهاد دانشگاهی در طول دفاع مقدس از خود به یادگار گذاشت. در آن زمان جهاد دانشگاهی تحقیقات فراوانی برای کشف رمز و همچنین تولید رمزکننده انجام داد. نتیجه این تحقیقات پروژه‌ای بود به نام «رحمت» که از آن به یک پروژه معجزه‌آسا یاد می‌شود. متخصصان جهاد دانشگاهی برای تولید رمزکننده، تا حد امکان رمزکننده‌های بزرگ دنیا را شناسایی کرده و درصورتی‌که قابل دسترسی بود، تهیه می‌کردند و از طراحی هرکدام از آنها، ایده‌های مختلفی می‌گرفتند. سپس با جمع‌بندی ایده‌ها، رمزکننده جدید تولید می‌کردند.

هواپیمای اف۵ یکی از پیشرفته‌ترین سیستم ناوبری و نظامی را در میان هواپیماهای نظامی داشت. ازاین‌رو اگر سیستم‌های این هواپیماها دچار نقص فنی می‌شد، هواپیما از کار می‌افتاد و قابل استفاده نبود. حتی ساده‌ترین تعمیرات این هواپیما نیز در اوایل جنگ امکان‌پذیر نبود و اگر یکی از بردهای الکترونیکی هواپیما سوخته و از بین می‌رفت، کل سیستم هواپیما مختل می‌شد. از طرف دیگر، قطعات یدکی اف‌۵ نیز کم و غیرقابل دسترسی بود. در همان زمان، اهمیت وجود هواپیمای اف‌۵ موجب شد متخصصان جهاد دانشگاهی با روش مهندسی معکوس بتوانند قسمت‌های الکترونیکی جدید بسازند. رفته‌رفته، مهندسان توانستند علاوه‌بر طراحی و تولید بردهای الکترونیکی، بردهایی کوچک‌تر و با مصرف برق کمتری طراحی کنند. به‌عبارت دیگر، سیستم ناوبری هواپیماهای اف‌۵ به دست متخصصان و مهندسان جهاد دانشگاهی تولید و عرضه شد.

در مورد عملیات‌های نظامی پژوهش نکرده ایم

فرهیختگان در گزارشی دیگری به قلم زهرا رمضانی وضعیت پژوهش های دانشگاهی با محوریت جنگ تحمیلی را بررسی کرده است. در این گزارش آمده است:

امروز خیلی‌ها نگران تحریف وقایع جنگ و بالاتر از آن فراموشی این برهه تاریخی از کشورمان هستند. به‌عبارت دقیق‌تر کم نیستند افراد و جریان‌هایی که ترجیح می‌دهند داستان آن روزهای ایران به گوش نسل سوم و چهارم انقلاب نرسد و به‌تدریج حوادث طولانی‌ترین جنگ دنیا که درنهایت نیز با تنبیه متجاوز همراه شد، از یادها برود. طبیعی است در چنین شرایطی نقش ادبیات و سینما بیش از پیش پررنگ می‌شود، اما جامعه دانشگاهی کشور نیز باتوجه به حضور نسل جوان کشور در آن و همچنین برخورداری از ابزار پژوهش نقش تعیین‌کننده‌ای در این زمینه دارد. علاوه‌بر آن دانشگاهیان می‌توانند با تحقیق روی حوزه‌های مختلف دفاع مقدس از تحریف این واقعه نیز جلوگیری کنند.

حمله عراق به ایران به «دفاع مقدس» شهره است؛ مساله‌ای که دانشگاه‌ها نیز از آن غفلت نکرده و از سال ۶۲ تاکنون ۱۰۹۵ مقاله و رساله دکتری درباره آن نوشته و منتشر کرده‌اند. جالب اینجاست که به‌گواه آمار، تحقیقات دانشگاهی درباره این موضوع از سال ۸۷ بیشتر موردتوجه قرار می‌گیرد.

دانشگاه‌های کشور از سال ۱۳۵۹ یعنی تنها یک سال بعد از حمله عراق به مرزهای کشور تا امروز ۱۰۸۳ پایان‌نامه و رساله با موضوع «جنگ ایران و عراق» نوشته‌اند و فعالیت‌های پژوهشی در این‌باره از سال ۱۳۸۷ تا ۱۳۹۷ روند صعودی به خود گرفته است.

از کلیت جنگ که بگذریم، دانشگاه‌ها وضعیت رزمندگان، جانبازان، ایثارگران و آزادگان را که قطعا هرکدام به‌نوبه خود نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت جنگ داشته‌اند را هم موردبررسی قرار داده‌اند. سهم رزمندگان از مقالات دانشجویی تنها ۲۲۴ مقاله بوده و اوج فعالیت‌های پژوهشی درباره آنها هم مربوط به سال‌های ۹۵، ۹۶ و ۹۷ است که در هرکدام از این سال‌ها به‌ترتیب ۲۸، ۲۸ و ۲۷ مقاله به چاپ رسیده است.

در کنار بررسی ابعاد مختلف نیروی انسانی حاضر در میدان‌های نبرد، باید گفت «جانبازان» بیشتر نظر دانشگاهیان را به خود جلب کرده‌اند؛ قشری که ۴۴۰ مقاله و رساله درباره آنها منتشر شده و جالب‌تر اینکه از همان اوایل دهه ۶۰ تحقیق در این‌باره روند صعودی به خود گرفته بود و این فعالیت‌ها سه دهه بعد و در سال ۹۷ به اوج خود رسید، چراکه در این سال ۴۹ مقاله در ارتباط با جانبازان منتشر شده است؛ قشری که درکنار آزادگان هنوز بعد از گذشت چهار دهه از پایان جنگ تحمیلی با اثرات ناشی‌از آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند و هر ازگاهی خبر شهادت رزمنده سابق و جانباز امروز به گوش‌مان می‌رسد.

جنگ اتفاقات تلخ زیادی داشت، اما شاید بتوان حمله شیمیایی عراق و بمباران سردشت و حلبچه را جزء بدترین‌های آن دانست؛ مساله‌ای که از چشم پژوهشگران دانشگاهی کشور نیز دور نمانده و هرچند اندک اما به آن ورود کرده‌اند. درمجموع ۲۹ مقاله و پایان‌نامه درباره این سه موضوع به چاپ رسیده که طبیعتا بیشترین آن نیز مربوط به «حمله شیمیایی عراق» بوده است.

 قطعا آزادسازی وجب‌به‌وجب از خاک کشور مستلزم انجام عملیات‌های نظامی بود؛ عملیات‌هایی که بعضا دنیا را از قدرت نظامی ایران آن روزها به تعجب واداشت. ایران عملیات‌های زیادی را حتی در بازه‌های زمانی کوتاه انجام داد تا نه‌تنها نیروهای نظامی دشمن را از مرزها عقب راند، بلکه به دروازه‌های بصره رسید و فاو را نیز دراختیار گرفت، با این‌حال جای خالی بررسی این عملیات‌ها در پژوهش‌های دانشگاهی به چشم می‌خورد؛ البته در طول دو دهه گذشته بعضا مقالاتی درباره برخی از عملیات‌ها مانند مرصاد، طریق‌القدس، والفجر، کربلا، خیبر و... صورت گرفته است، اما براساس آمار سایت گنج مجموع آنها از ۳۰ مقاله فراتر نمی‌رود.

آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری ۹۹

آفرینش در خبری به آغاز انتخاب رشته کنکور سراسری سال ۹۹ از امروز دوم مهرماه ۹۹ در سایت سازمان سنجش آموزش کشور اشاره کرده است. کارنامه تمامی شرکت کنندگان در آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ بر روی سایت سازمان سنجش قابل مشاهده است و دفترچه انتخاب رشته گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی نیز بر روی سایت سازمان سنجش منتشر شده است.

داوطلبان می‌توانند به منظور اطلاع از نتیجه آزمون خود و مشاهده کارنامه نتایج اولیه و تهیه پرینت از آن به سایت سازمان سنجش مراجعه و با وارد کردن شماره پرونده، نام کاربری، رمز ورود و شماره‌شناسنامه یا شماره داوطلبی، نام‌خانوادگی، نام، شماره‌شناسنامه و سال تولد و یا شماره پرونده، کد رهگیری و شماره شناسنامه اقدام کنند.

همچنین دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی برای دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی سال ۱۳۹۹ حاوی تمامی شرایط و ضوابط اختصاصی رشته‌های مختلف تحصیلی دوره‌های روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مجازی، پردیس خودگردان و ظرفیت مازاد، دانشگاه پیام‌نور، مؤسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی بر روی سایت سازمان سنجش منتشر شده است. هریک از متقاضیان گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی، علوم انسانی، هنر و زبان‌های خارجی که مجاز به انتخاب رشته شده‌اند، باید دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه آزمایشی ذیربط را منحصراَ از طریق سایت سازمان سنجش دریافت و مطالعه کنند.

متقاضیان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون سراسری سال ۱۳۹۹ می‌توانند از امروز چهارشنبه ۲ مهر تا روز شنبه ۵ مهر ۹۹ بر اساس دستورالعمل نحوه انتخاب رشته اینترنتی، ۱۵۰ کدرشته مورد علاقه خود را انتخاب کنند.

پس از تائید نهایی کدرشته‌های انتخابی توسط متقاضی، شماره ۱۵ رقمی توسط سیستم به عنوان رسید انتخاب رشته در اختیار متقاضی قرارداده خواهد شد. این رسید پس از انجام کامل مراحل و ارسال اطلاعات در یک صفحه مجزا ارائه می‌شود.

متقاضیان باید توجه داشته باشند که فقط یک بار اجازه انتخاب رشته به هر متقاضی داده می‌شود. ضمناً پس از انتخاب رشته و دریافت رسید ۱۵ رقمی نیز متقاضیان تا پایان زمان مشخص شده برای انجام انتخاب رشته می‌توانند فرم انتخاب رشته خود را تصحیح و یا ویرایش کنند.

۲۰ دانشگاه علوم پزشکی دانشجوی خارجی جذب می‌کنند

آفرینش در یکی دیگر از اخبار امروز خود به پوشش مصاحبه معاون وزیر بهداشت پرداخته است.

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته است:۲۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور پذیرای دانشجویان خارجی است که نشان از توانمندی نظام آموزشی در رشته‌های پزشکی است.

علی اکبر حق‌دوست به خبرنگاران در سمنان افزود: شیوع کرونا محدودیت‌هایی در جذب دانشجوی خارجی ایجاد کرد ولی زیرساخت‌های مطلوب دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای جذب این افراد مهیا است.

وی با بیان اینکه دانشگاه های علوم پزشکی در کشور با تلاش فراوان در این زمینه ادامه مسیر می‌دهند، گفت: تحصیل ۱۱۰ دانشجوی خارجی در دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان سمنان نمونه ای از کیفیت آموزش و جذابیت در دانشگاه های کشور لازم برای جذب دانشجوی خارجی است.

حق‌دوست یادآور شد: تغییر چندانی در پذیرش دانشجویان رشته های علوم پزشکی در سال تحصیلی ۱۴۰۰- ۱۳۹۹ حاصل نشد ولی پذیرش دانشجو بیشتر به ترم بهاره و در ورودی بهمن برنامه‌ریزی شده است. وی گفت:بسیاری از افراد ساکن در خارج از کشور به دلیل زیرساخت‌های قابل قبول در دانشگاه های علوم پزشکی کشور، برای بسیاری از خدمات به ایران می‌آیند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =