دانش آموزان مناطق محروم از حداقل‌های بهداشتی برخوردار نیستند

جیب خانواده‌های دانش آموزان مناطق محروم باید پاسخ بی‌تدبیری مسئولان وزارت آموزش و پرورش بدهند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با آغاز سال تحصیلی جدید، مدارس برخی از استان‌ها به صورت کامل دایر و در برخی نیز حضور دانش آموزان اجباری نیست. آموزش و پرورش موظف است برای حضور دانش آموزان در مدارس پروتکل‌های بهداشتی مصوب ستاد کرونا رعایت کنند؛ اما متاسفانه در مناطق محروم و حاشیه‌ای این پروتکل‌ها به درستی اجرا نمی‌شود یا برای اجرای آنها از والدین هزینه‌ دریافت می‌شود.

علی خیراندیش با انتقاد از عملکرد وزارت آموزش و پرورش در اجرایی نکردن پروتکل‌های بهداشتی در مدارس مناطق محروم و  حاشیه‌شهرها بیان کرد: مسئولان این وزارتخانه و مدیران مدارس تا مهرماه فرصت کافی برای تامین زیرساخت‌های لازم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مدارس داشتند اما متاسفانه در این موضوع عملکرد مناسبی دیده نشد.

خیراندیش با اشاره به آغاز سال تحصیلی و بازگشایی مدارس عنوان کرد: طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش از شروط بازگشایی مدارس و آموزش حضوری دانش آموزان، تامین پروتکل‌های بهداشتی، تخصیص بودجه و امکانات جهت رعایت مسائل بهداشتی توسط مدارس بوده است.

وی ادامه داد: وزیر آموزش و پرورش در مصاحبه‌ای از تخصیص  ۱۳۰ میلیارد تومان جهت تامین پروتکل‌های بهداشتی خبر داد. حتی اخیرا هم برخی مسئولان وزارتخانه مدعی واریز مبلغ تخصیص یافته به حساب مدارس شدند؛ اما در واقع به گفته مسئولان مدارس، وزارتخانه و ادارات تابعه‌اش هیچ اقدامی برای خرید و تجهیز مدارس به لوازم بهداشتی نکرده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان یزد با اشاره به الزامی نبودن دانش آموزان برای حضور در مدارس یادآور شد: در مدارس مناطق حاشیه شهر استان‌ها به علت عدم دسترسی خانواده‌ها به اینترنت و نرم‌افزار شاد، خانواده‌ها خواستار برگزاری کلاس‌های حضوری هستند.

وی با بیان اینکه مدارس مناطق محروم و حاشیه‌نشین کلان‌شهرها با مشکلات زیادی مواجه هستند، گفت: مدارس مناطق محروم از یک طرف با جمعیت زیاد دانش آموز خواستار آموزش حضوری هستند و از طرفی با تخصیص نیافتن و عدم واریز بودجه جهت تامین پروتکل‌ها توسط وزارتخانه و در واقع این وضع به شدت باعث نگرانی و فشار روانی خانواده‌ها شده است.

به گفته خیراندیش؛ در روزهای گذشته شاهد بودیم تامین هزینه مسائل بهداشتی مدرسه توسط خانواده‌ها انجام شده، و متاسفانه این دریافت هزینه را بیشتر در مناطق محروم شاهدیم که به هر حال کاملا خلاف قانون کشور است.

این دانشجومعلم دانشگاه فرهنگیان دریافت هزینه برای خرید مواد ضدعفونی از دانش آموزان را خلاف قانون دانست و گفت: آنچه که مسئولان آموزش و پرورش بر آن تاکید دارند این است که اگر مدرسه‌ای به اجبار از دانش ‌آموزان هزینه‌ای برای تهیه مواد ضدعفونی دریافت کند، برخلاف قانون است. آموزش و پرورش موظف است مدرسه را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی باز کند تا فضای آموزش برای دانش ‌آموزان مهیا شود.

وی اضافه کرد: آموزش و پرورش استان یزد با تهیه  20 لیتر مایع وایتکس برای مدارس به رعایت پروتکل‌ها پرداخته چنان که فقط رعایت پروتکل تهیه و استفاده از وایتکس است.

خیراندیش در تکمیل سخنان خود گفت: جان و سلامت کودکان این سرزمین مهم هست و هم حق برخورداری از تعلیم و تربیت، آموزش و پرورش با بازگشایی مدارس بدون تخصیص اقلام بهداشتی مدرسه از جمله تب سن، مواد ضد عفونی و سلامت کودکان را جداً در خطر خواهد انداخت.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان یزد با تاکید بر اینکه مدارس خاص و غیرانتفاعی به علت دریافت شهریه‌های کلان از والدین دانش آموز، مشکل چندانی با تامین بودجه ندارند؛ گفت:  مدارس دولتی و مدارس محروم  واقع در حاشیه شهرها  باتوجه به بی‌تدبیری‌ مسئولان جهت امور روزانه و مدیریت مدرسه خود دچار مشکل هستند و درحال حاضر هم برای گذران امور روزمره مدرسهباید هزینه‌های بهداشتی از جیب والدین پرداخت شود.

وی با انتقاد از اینکه وزارت آموزش و پرورش چندین ماه تا آغاز سال تحصیلی فرصت داشت که برای بازگشایی مدارس برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد، عنوان کرد: چرا کماکان  بعد از چند روز از بازگشایی مدارس هیچگونه بودجه برای تخصیص رعایت مسائل بهداشتی به مدارس واریز نشده است و دانش آموزان مخصوصا در مناطق محروم از حداقل‌های بهداشتی هم برخوردار نیستند؟ آیا جواب بی‌تدبیری مسئولان وزارت‌خانه را باید جیب خانواده‌های محروم و در خطر افتادن سلامت کودکانشان بدهد.

خیراندیش در پایان خاطرنشان کرد: تسریع در واریز مبالغ تخصیص یافته و خرید اقلام ضروری بهداشتی برای مدارس است. با توجه به شرایط کنونی و اولویت تضمین کردن سلامت دانش آموزان با حضور در مدارس، با هدایت کمک‌های خیرخواهانه خیرین مدرسه ساز، می‌توان گوشه‌ای از خلاهای کنونی را پوشش داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073243

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =