حفظ برجام برای اروپا اهمیت دارد/وظایف دستگاه دیپلماسی در مقابله با فشارها

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: مخالفت اروپایی ها با سیاست های دولت ترامپ در کنار دلایل اقتصادی و امنیتی آنها در جهت حفظ برجام، باعث اتخاذ مواضعی از سوی اروپا در تضاد با خواست دولت آمریکا شده است.

رضا حجت شمامی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص دلایل شکست های سیاسی آمریکا و عدم همراهی اروپا با ایالات متحده در شورای امنیت علیه ایران، اظهار داشت: این موضوع دلایل زیادی میتواند داشته باشد، یکی بحث استقلال رفتاری اروپا است به این معنا که یک روزی آنها مرکز و قطب دنیا بودند و از یک پرستیژ و حیثیت سیاسی مرکزی برخوردار که البته این ویژگی در جنگ های جهانی اول و دوم از بین رفت و به دلایل مختلف زیر سایه آمریکا رفتند.  

وی گفت: در سال های اخیر اروپایی ها تلاش کردند استقلال سیاسی خودشان را نشان بدهند اما بنا به دلایلی نتوانستند این کار را انجام دهند.  

این کارشناس مسائل بین الملل افزود: چرایی این رفتار اروپا به دلیل نیاز آنها به برجام است چرا که نقطه عطف خوبی در این توافق بین المللی برای خودش ایجاد کرد و به دنبال حفظ آن است.

اروپا با سیاست های ترامپ مخالف است 

وی در پاسخ به این سوال که چرا اروپا به دنبال حفظ برجام است؟ گفت: یکی از دلایل اروپا برای این مواضع، شخصی‌سازی سیاسی آنها است که به دنبال مخالفت با سیاست‌های ترامپ هستند و این هم به دلیل یکجانبه گرایی آمریکا است که به با نادیده گرفتن اروپا همراه بود و این موضوع با رگه‌های میل به استقلال رفتاری اروپایی ها در تضاد است.  

این کارشناس مسائل بین‌الملل در خصوص تفاوت گرایشات طرف‌های اروپایی، چین و روسیه نسبت به فرد پیروز در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا بیان کرد: چینی ها خواهان حضور بایدن هستند و روس ها تمایل به ترامپ دارند و شاید برای ایران هم به گونه‌ای شرایط ایجاب می کند که خواهان عدم پیروزی آقای ترامپ باشد.

حجت شمامی ادامه داد: با توجه به سیاست های ترامپ در قبال آنها در قالب حمایت از افراط گرایی در اروپا، نگاه ضد اتحادیه گرایی، رویکرد ضد جمع گرایی و مواردی از این دست، تعدادی از کشورهای تاثیرگذار اروپا به این نتیجه رسیدند که عدم پیروزی ترامپ در انتخابات می تواند به نفع آنها باشد.

وی در خصوص این که اروپا از حفظ برجام چه منفعتی می تواند داشته باشد، گفت: منافع اقتصادی برجام برای اروپا کم نیست و این موضوع می‌تواند برای کشوری چون فرانسه بیش از دیگر کشورهای اروپایی با اهمیت باشد چراکه آنها بیش از دیگر کشورهای اروپایی خواهان حضور شرکتهای تجاری خود در ایران هستند و البته تمایلات آلمان هم در خصوص همکاری اقتصادی با ایران چندان کمتر از فرانسه نیست.

این کارشناس مسائل اروپا اظهار داشت: به هر حال کشورهای اروپایی از سال ۲۰۰۸ به این سمت دچار مشکلات اقتصادی شدند و سومین بحران بزرگ اقتصادی خود را پشت سر گذاشتند. اخیرا هم ه طور مثال شاهد بودید که بخش قابل توجهی از مطالبات مردم فرانسه در اعتراضات اخیرشان مشکلات معیشتی و اقتصادی آنها بود.  

حجت شمامی افزود: رویکرد اروپایی ها این موضوع را یادآور می شود که تفکرات لیبرالیستی و دفاع از حقوق بشر از سوی آنها بدون تامین بودن شرایط مناسب اقتصادی، به راحتی نادیده گرفته می شود.

نگرانی های امنیتی اروپا در قبال نبود برجام

وی افزود: یکی دیگر از دلایل حفظ برجام از سوی اروپا اهمیت امنیتی آن است چرا که اروپا به لحاظ جغرافیایی به منطقه غرب آسیا نزدیک است و نگران برخی کنش واکنش‌هایی است که می‌تواند منطقه را بار دیگر را به هم بریزد. بنابراین اروپایی ها نگران این موضوع هستند که با ایجاد و افزایش تنش ها در منطقه، کشورهای اروپایی هم درگیر مسائل امنیتی شوند که از جمله آنها می تواند نگرانی‌ها از بابت گروه‌های تروریستی و بحران آوارگان باشد.

این کارشناس مسائل بین ااملل گفت: از طرف دیگر اروپا نگران این موضوع است که آمریکا با تداوم سیاست های یکجانبه گرایانه خود به عنوان یک غول شرور حرف شنوی کمی دارد و کاملاً بر اساس منافع و میل شخصی خود قدم بر میدارد و به منافع اروپا اهمیتی نمی دهد.

وی ادامه داد: شکنندگی اروپایی ها در مقابل آمریکا بسیار بالا است و آنها به لحاظ توانمندی نظامی از روسیه و آمریکا سطح پایین تری دارند و بنابراین نگران هرگونه امنیتی سازی جهان هستند، لذا هر جا که بتوانند تمایل دارند که از راه دیپلماتیک کار خود را پیش ببرند.

ائتلاف سازی و تجاری سازی دیپلماسی

حجت شمامی در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی در مقابله با تشدید سیاست های کاخ سفید تا زمان انتخابات آن کشور، تصریح کرد: ایران باید همچنان ستون‌های دیپلماسی خود را تقویت کند و همزمان باید حوزه‌های دفاعی، امنیتی و سیاسی خود را تقویت کنیم چرا که بدون پشتوانه این مولفه ها نمی توان دیپلماسی قوی داشت.  

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: ما امروز در عصر جدید ائتلاف ها هستیم و ائتلاف های جدیدی در جهان در حال شکل گیری است که بسیار مهم است. این ائتلاف سازی ها می تواند عامل بازدارندگی در برابر اقدامات دیپلماتیک آمریکا علیه ایران به حساب آید.

وی افزود: به طور مثال توافق میان ایران با چین و روسیه که مورد انتقاد بسیاری هم قرار گرفت، می‌تواند اقدامی مهم در قالب ائتلاف سازی های جدید به حساب آید.

حجت شمامی تصریح کرد: ایران می‌تواند ائتلافی دوجانبه اقتصادی و امنیتی با روسیه را تدوین کند، می توانیم روابط دو جانبه خود را با کشورهای دیگر افزایش دهیم و همزمان دیپلماسی خود را با کشورهای غربی و اروپایی به طور فعال حفظ کنیم. اعلام مواضع اصولی و به حق جمهوری اسلامی ایران در مجامع بین المللی از سوی دستگاه دیپلماسی از هر طریق و به هر شیوه ای که ممکن است، می تواند یکی از اقدامات مهم دستگاه دیپلماسی محسوب شود.

این کارشناس مسائل بین الملل گفت: دیپلماسی اقتصادی و تجاری سازی روابط یکی دیگر از وظایف مهم دستگاه دیپلماسی به حساب می‌آید، ما هر چقدر بتوانیم کشورهای مختلف را نیازمند و وابسته به اقتصاد کشور کنیم به همان اندازه می توانیم کشور را از حالت امنیتی خارج کرده و روابط ایران و آنها را به سطوح غیر نظامی و امنیتی هدایت کنیم.

«هسته ای هراسی» ایران از بین نرفته است

وی ادامه داد: بنابراین تجاری‌سازی روابط دو و چندجانبه و همچنین نیازمند سازی اقتصادی کشورهای مختلف به بازار متنوع و گسترده ایران امری لازم و واجب در دوره کنونی به حساب می‌آید.

حجت شمامی در پایان در خصوص وضعیت پرونده برنامه هسته ای صلح آمیز ایران در سطح بین‌المللی و دیدگاه افکار عمومی جهان در قبال آن، خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران به کلیه تعهدات هسته ای خود متعهد بوده و گزارش های مکرر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم موید این مطلب به حساب می‌آید، اما با همه این شرایط شاهدیم که به آن اندازه که لازم است نتوانستیم فضای هسته ای هراسی را از ایران دور کنیم که این مهم با استفاده همزمان از دیپلماسی عمومی و رسانه ای می‌تواند محقق گردد.

کد خبر: 1073285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =