توزیع بیش از یک میلیون شناسنامه الکترونیکی در افغانستان؛ درج نام مادر اختیاری شد

به گفته مقامات افغانستان تاکنون بیش از یک میلیون شناسنامه الکترونیک در این کشور توزیع شده و قرار است درج نام مادر در این شناسنامه‌ها اختیاری باشد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، «جاوید رسولی»، رییس اداره ملی آمار و اطلاعات افغانستان گفت که تاکنون بیش از یک میلیون شناسنامه الکترونیک در این کشور توزیع شده است.

رسولی روز چهارشنبه، دوم میزان در یک نشست خبری اعلام کرد که تقاضا برای گرفتن شناسنامه‌های الکترونیک افزایش یافته است.

به گفته او، از نیمه‌های سال گذشته به این سو روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک سرعت گرفته و هم‌زمان با آن تقاضا نیز برای گرفتن شناسنامه افزایش یافته است.

جاوید رسولی همچنین گفت که مراکز توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در سراسر افغانستان فعال شده و افزون بر آن چند مرکز در ایران نیز به تازگی کار خود را آغاز کرده است.

به گفته او، ۴۷ مرکز فعال توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در داخل و خارج افغانستان وجود دارد و این اداره برای افزایش این مراکز تلاش می‌کند.

هرچند رییس اداره ملی آمار و اطلاعات افغانستان گفت که سهولت‌های لازم در توزیع شناسنامه الکترونیک به وجود آمده است، اما مردم از طولانی بودن این روند شکایت دارند.

روند توزیع شناسنامه‌های الکترونیک در ۱۳ اردیبهشت سال ۱۳۹۷ با صدور شناسنامه‌ای برای رییس جمهور افغانستان، آغاز شد.

اداره ملی آمار و اطلاعات افغانستان همچنین اعلام کرد که درج نام مادر در شناسنامه اختیاری است.

جاوید رسولی، گفت که براساس طرح تعدیل قانون ثبت احوال اجباری نیست.

به گفته وی، نام مادر یکی از اطلاعات الزامی برای شناسنامه الکترونیک بود، اما روی شناسنامه درج نمی‌شد.

وی افزود که پس از تعدیلات قانون ثبت احوال، نام مادر در شناسنامه درج می‌شود.

به گفته او، به صورت رسمی نام مادر در شناسنامه الکترونیک اضافه می‌شود، اما این موضوع اجباری نیست و افراد بر اساس نظر خود می‌توانند این کار را انجام دهند.

جاوید رسولی گفت که مطابق تعدیل قانون ثبت احوال شناسنامه‌هایی که قبلا توزیع شده از اعتبار کامل برخوردار است و برای درج نام مادر در این شناسنامه‌ها نیز طرحی را تهیه می‌کند.

اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان در بیست‌وهفتم شهریور با صدور فرمانی ایزاد و تعدیل در برخی از ماده‌های قانون ثبت احوال را امضاء کرد.

با امضای این قانون، نام مادر به صورت رسمی در شناسنامه الکترونیک درج شده است. تعدیلات در قانون ثبت احوال پیش‌تر از سوی کمیته قوانین و کابینه تصویب شده بود.

قانون ثبت احوال پس از آن تعدیل و از سوی رییس جمهور امضاء شد که شماری از فعالان عرصه حقوق زن خواهان درج نام مادر در شناسنامه شده بودند.

فعالان حقوق زن از مدت‌ها پیش تاکنون با راه‌اندازی پویش «نامم کجاست؟» از دولت افغانستان خواسته بودند که نام مادر را در شناسنامه درج کند.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073319

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =