با پرداخت شهریه استعداد درخشان هم می‌شوی!

برنامه‌های آموزش و پرورش برای دانش آموزان مستعد گاها برخلاف عدالت آموزش در کشور بوده و مدارس سمپاد به این ناعدالتی دامن می‌زند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، چند سالی است که طرح تنوع مدارس در نظام آموزش و پرورش اجرایی می‌شود طرحی که نظرات موافق و مخالف بسیاری را به همراه داشته است. از انتقاد به سمپادها و منفک کردن نخبگان تا مدارس غیرانتفاعی.

امسال آمار قبولی دانش‌آموزان مدارس غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور حدود ۸۰ درصد بوده که برخی معتقدند این آمار تعجب برانگیز حکایت از تفاوت روش‌های آموزشی یا محتوای آموزشی این مدارس نسبت به مدارس دولتی دارد. همچنین از سوی دیگر این نقد به مدارس دولتی وارد است که چرا سطح آموزش و کلاس‌های درس را ارتقا نداده و خود را به مرتبه مدارس سمپاد نمی‌رسانند.

به بهانه ارائه آمارهای قبولی دانش‌آموزان غیرانتفاعی و سمپاد در کنکور ایسکانیوز در نظر دارد تا پرونده‌ای در همین مورد آغاز کرده و به مسائل پیرامون آن بپردازد.

اینکه آیا وجود غیرانتفاعی‌ها و سمپادها نشان از بی‌عدالتی آموزشی است؟ اساسا می‌توان کلمه نخبه به دانش‌آموزان سمپادی اطلاق کرد؟ چرا قبولی این دو نوع مدرسه از دانش‌آموزان دولتی به طرز شگفت‌آوری بیشتر است؟ هدف و سیاست ایجاد مدرسه سمپاد چه بوده و در حال حاضر چه جایگاهی دارند؟ 

پرونده «تبعیض در آموزش و پروش» در شماره چهارم خود به سراغ یکی از دانشجومعلمان فعال رفته و نظرات وی را در خصوص موضوعات مطرح شده جویا شد.

حمید رفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به فعالیت مدارس سمپاد بیان کرد: در حال حاضر مدارس سمپاد در ریل نخبه‌پروری و پرورش استعدادهای درخشان حرکت نمی‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر پرورش استعدادهای درخشان کشور به درستی انجام شود، برای آینده حوزه تعلیم و تربیت فرصت محسوب می‌شود، گفت: پرورش استعداد در بستر جداسازی دانش‌آموزان و تمایز نباید اتفاق بیفتد.

جانشین بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با اشاره به اینکه با پرورش استعدادهای درخشان موافق هستیم، گفت: اگر استعدادهای دانش آموزان نخبه به خوبی پرورش یابد قطعا آنها در آینده به مدیران موفق در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و علمی تبدیل می‌شوند.

وی با انتقاد از عملکرد مدارس سمپاد عنوان کرد: در حال حاضر فعالیت این مدارس را در ابعاد مختلف می‌توان مورد بررسی و نقد قرار داد که در بیشتر آنها نمره قابل قبولی ندارند.

رفیعی درباره نحوه پذیرش دانش آموزان در مدارس سمپاد یادآور شد: امروزه نظام جذب دانش آموزان و ورود آنها به این مدارس براساس شایسته سالاری و استعدادهای واقعی دانش‌آموزان نیست بلکه مباحث مالی و جایگاه اجتماعی خانواده‌ها تاثیرگذار است.

این دانشجومعلم مطرح کرد: دانش آموزان قشر مرفه با پرداخت هزینه و رفتن به آموزشگاه‌های سطح یک؛ مهارت در مباحث مختلف از جمله تست زنی را یاد می‌گیرند. این مهارت ربطی به استعداد ذاتی دانش آموزان ندارد و تنها به مباحث اقتصادی مرتبط است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جهت گیری مدارس سمپاد به سمت پرورش استعدادهای درخشان نیست، گفت: فعالیت این مدارس تنها در توانمندسازی دانش‌آموزان برای موفق شدن در کنکور خلاصه شده است.

رفیعی با اشاره به اینکه مدارس سمپاد با جداسازی دانش‌آموزان از 2 جهت به آنها آسیب وارد می‌کند، گفت: دانش آموزانی که در مدارس سمپاد مشغول تحصیل هستند در واقع از جامعه جدا شده‌اند و زمانی که قصد بازگشت به جامعه برای کشنگری و نقش آفرینی را  دارند با مشکل مواجه می‌شوند.

این کارشناس حوزه تعلیم و تربیت ادامه داد: جداسازی دانش‌آموزان توانمند از سایر دانش‌آموزان موجب ضعف بیشتر دانش آموزان شده چراکه افرادی  که توانایی تحصیلی مناسبی دارند با هم افزایی و فعالیت‌های گروهی می‌توانند به بقیه اعضای کلاس نیز کمک کنند.

وی با تاکید بر اینکه مدارس سمپاد به گسترش ناعدالتی آموزشی در کشور کمک می‌کنند، گفت: معلمان توانمند و آشنا با شیوه‌های نوین تدریس تمایل دارند که در مدارس سمپاد تدریس کنند. در چنین شرایطی به صورت نا خود آگاه مدارس دولتی در مناطق میانی شهر یا  مناطق کم برخوردار از وجود معلمان خوب محروم هستند.

به گفته رفیعی؛ پولی سازی مدارس سمپاد خلاف عدالت آموزشی است. این مدارس مبالغی را تحت عنوان شهریه از دانش‌آموزان دریافت می‌کنند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه دانش آموزان قشر مرفه امکان راهیابی به مدارس سمپاد را دارند، گفت: برخی از دانش آموزان با کمک کلاس خصوصی و کتاب‌های کمک درسی به رشد تحصیلی می‌رسند و وارد این مدارس می‌شوند.

وی ادامه داد: دانش‌آموزان قشر ضعیف جامعه به دلیل نداشتن تمکن مالی امکان بهره‌مندی از معلمان و کلاس‌های خصوصی را ندارند و استعداد واقعی آنها شکوفا نمی‌شود. همچنین بسیاری از دانش‌آموزان امکان پرداخت شهریه مدارس سمپاد را ندارند.

رفیعی با اشاره به تنوع مدارس خاطرنشان کرد: در حال حاضر مدارس نمونه دولتی و سمپاد وضعیت مناسبی ندارند و از اهداف آموزشی خود فاصله گرفتند.

وی ادامه داد: آنچه باید برای تمامی ابعاد آینده حوزه تعلیم و تربیت ترسیم کرد  باید بر اساس تعلیم و تربیت اسلامی و فلسفله تعلیم و تربیت باشد. همچنین  وضعیت آموزش و پروش در تمام ابعاد به صورت مطلوب  باید ناظر بر سند تحول بنیادین آموزش و پروش باشد.

جانشین بسیج دانشجویی  دانشگاه فرهنگیان درباره اینکه وضعیت مدارس سمپاد یا استعدادهای درخشان در آینده چگونه خواهد بود، گفت: محور فعالیت مدارس سمپاد و هدایت تحصیلی دانش آموزان جزو استعدادهای درخشان باید براساس سند تحول بنیادین و آموزه‌های اسلامی باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073344

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =