استفاده از مدل های سه بعدی برای درمان بیماری‌های ریوی کشنده

مدل زیست مهندسی شده سه بعدی از بافت ریوی بوسیله محققان دانشگاه میشیگان تولید شده است که میتواند جایگزین مطالعات دو بعدی متداول باشد و اطلاعاتی را در مورد نحوه پیشرفت فیبروز ریوی ارائه دهد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز) ،  دلیل فیبروز ریوی به طور کامل مشخص نشده است اما این مشکل با تشکیل بافت اسکار درون ریه‌ها مشخص می‌شود. بافت اسکار دیواره کیسه‌های هوایی ریه‌ها را سفت می‌کند و در اشکال پیشرفته کل این این کیسه‌ها یا آلوئول‌ها را اشغال می کند. این امر منجر به مشکلات تنفسی و کاهش تبادل اکسیژن با خون می‌شود؛ فرایندی که به نوعی برگشت ناپذیر است و منجر به نارسایی ریوی و مرگ می‌شود. در مورد بیماری COVID-۱۹ نیز بیماران بعد از دوره ای طولانی ماندن در ICU دچار شکلی از فیبروز ریوی می شوند.

در تلاش برای یافتن درمان های بهتر، تاکنون محققین بیشتر از مدل های دو بعدی استفاده کرده‌اند که بیشتر منتج به یافتن داروهای تسکین دهنده علایم و آهسته کننده پیشرفت بیماری شده است، هر چند مکانیسم عمل داروها در این مدل ها نیز به خوبی مشخص نیست. در همین راستا محققین مدل سه بعدی از فیبروز ریوی را ارائه کرده اند که متشکل از میوفیبروبلاست ها و فیبروبلاست های ریوی است و به خوبی سفتی بافت فیبروزه شده ریوی را شبیه سازی می کند. به عقیده محققین این مدل سه بعدی می تواند پلت فرم مناسبی را برای تست های سمیت دارویی و هم چنین غربالگری داروها برای فیبروز ریوی ارائه کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073348

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =