عناوین روزنامه‌های دانشگاهی؛ ۳ مهر۱۳۹۹

روزنامه‌های دانشگاهی در مهمترین مطالب امروز خود به پرداخته‌اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مهم‌ترین عناوین امروز (۳ مهر) روزنامه‌های دانشگاهی، فرهیختگان و آفرینش به شرح زیر است:

قرارداد برد-برد وزارت نفت و دانشگاه آزاد

 فرهیختگان در گزارشی به جزئیات فعالیت‌های پژوهشی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در حوزه نفت پرداخته است. در این گزارش آمده است:

روز دوشنبه همین هفته بود که صنعت نفت کشور، ۱۳ قرارداد مطالعاتی با پژوهشگاه‌ها و دانشگاه‌های کشور امضا کرد تا بدون نیاز به کشف ذخایر جدید نفت و گاز به ثروت کشور افزوده شود. این روزها صنعت نفت به دنبال افزایش پیوند خود با دانشگاه و پژوهشگاه‌هاست تا در یک معامله برد- برد با کمک دانشگاه‌ها هم پروژه‌های ازدیاد برداشت را جلو ببرد و از این طریق ثروت‌آفرینی کند و هم دانش فنی دانشجویان و دانشگاه‌های ایرانی را ارتقا ببخشند.
در قرارداد اخیری که با حضور بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت به امضای مدیرعامل شرکت ملی نفت و دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی رسید، ازدیاد برداشت نفت و گاز در مجموع به ارزش ۳۵میلیون یورو و ۷۱۶ میلیارد تومان به ۱۳ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی کشور واگذار شد. در میان ۱۳ دانشگاه میدان خشت به واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شد. زمان اجرای این قراردادها ۱۰ سال است و ۱۴ درصد از حجم ذخایر نفتی و ۴۷ درصد از ذخایر گازی کشور را شامل می‌شود.
اما علت واگذاری این مطالعات ازدیاد برداشت نفت به دانشگاه‌ها چیست؟ بی‌شک دانشگاه و صنعت لازم‌وملزوم یکدیگر بوده و بدون هم نمی‌توانند زنده بمانند؛ بنابراین باید با یکدیگر کار کنند. در این پروژه‌ها نیز بدون کمک دانشگاه‌ها نمی‌توان کاری از پیش برد. قطعا بحث پروژه‌های ازدیاد برداشت نفت حتی از کشف یک میدان جدید نفتی نیز با اهمیت‌تر است چراکه با یک برداشت غیرصیانتی از یک میدان، فرصت استخراج بیشتر نفت و گاز از مخزن از دست می‌رود. 
البته موضوع واگذاری میدان‌های نفتی به دانشگاه‌ها، موضوعی تازه نیست؛ وزارت نفت پیش از این نیز ۹ قرارداد با دانشگاه‌ها امضا کرده بود. به این ترتیب نزدیک به ۵۰ درصد از ذخایر نفتی کشور تحت پوشش این پژوهش‌ها قرار دارد و صدها دانشجو و استاد در این زمینه کار می‌کنند و صدها مقاله نیز استخراج می‌شود.
حالا در قرارداد جدید، میدان خشت به دانشگاه آزاد اسلامی سپرده شده است و پیش‌تر نیز در گام نخست این تعامل فناورانه، مطالعات ازدیاد برداشت میدان کرنج به این دانشگاه واگذار شده بود. بر این اساس، تاکنون در حوزه مطالعات ازدیاد برداشت میدان‌های نفت و گاز، ۲۲ قرارداد کلان پژوهشی با مجموع ارزش ۱۰۰۹ میلیارد تومان و ۴۹ میلیون یورو میان شرکت ملی نفت ایران با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور امضا شده و درحال پیگیری است.
 زمان زیادی صرف شد تا صنعت و دانشگاه ظرفیت‌های همدیگر را بشناسند و اکنون این شناخت ایجاد شده و سرعت پیشرفت پروژه را نیز افزایش یافته است. پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی نیز ایده فناورانه خود را برای ازدیاد برداشت از میدان نفتی کرنج ارائه داده و یک انستیتوی نفت نیز برای انتقال دانش فنی از کشورهای دیگر در واحد علوم و تحقیقات ایجاد شد. در میدان کرنج با استفاده از بانک داده‌های مخازن کربناته در دنیا که توسط دانشگاه آزاد اسلامی تهیه شده است، نرم‌افزار بومی APT-EOR با هدف غربالگری روش‌های ازدیاد برداشت استفاده شد که براساس غربالگری اولیه با این نرم‌افزار، روش‌های تزریق امتزاجی گاز دی‌اکسیدکربن و تزریق گازهای هیدروکربوری بیشترین کاربرد در مخازن مشابه با مخزن آسماری میدان کرنج در دنیا را دارند. بر این اساس، آزمایش‌های اولیه برای بررسی دقیق‌تر روش‌های ازدیادبرداشت پایه‌گازی روی نمونه‌های سنگ و سیال میدان کرنج طراحی شده‌اند.

ایده دانشگاه‌های دنیا برای مقابله با موج جدید همه‌گیری کرونا

فرهیختگان در گزارش دیگری، تازه‌ترین تحقیقات علمی  دانشگاه هنگ‌کنگ درباره کرونا را بررسی کرده است. در این گزارش آمده است:

دانشگاه هنگ‌کنگ در چین یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌های شرق آسیا در زمینه تحقیقات علمی کرونایی در ماه‌های اخیر بوده است. این دانشگاه در کنار آموزش‌های جامع، سعی می‌کند دانشجویان را در مراحل تحصیل برای ورود به بازار کار آماده کند و از قابلیت فارغ‌التحصیلان خود به‌عنوان نیروهای متخصص در بخش‌های نوآوری استفاده می‌کند تا بتوانند صنعت و بازار را رونق دهند. این مرکز آموزشی به‌ویژه در ماه‌های اخیر که دنیا با بحران کرونا دست‌وپنجه نرم می‌کند، در کنار آموزش‌های آنلاین به تحقیق و مطالعه پیرامون این ویروس پرداخته و توانسته در عرصه نوآوری و فناوری و تازه‌های پزشکی حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشد.
اعضای هیات‌علمی دانشکده پزشکی دانشگاه هنگ‌کنگ به‌منظور ارتقای استفاده از داده‌ها و اطلاعات دقیق و پیشرفته برای شناسایی بهتر، واکنش سریع‌تر و حساب شده‌تر و امکان بازیابی در همه‌گیری‌های احتمالی بعدی در جهان، به ائتلافی جهانی پیوستند. ۲۲ عضو این چالش را علاوه‌بر غول‌های فناوری چون «تنسنت»، گوگل و فیسبوک، موسسه‌های آموزشی و دانشگاهی چون دانشگاه هنگ‌کنگ، دانشگاه کمبریج و دانشگاه سلطنتی لندن تشکیل می‌دهند. در ابتدای کار، ۱۰ میلیون یورو جایزه برای بهترین ایده‌ای تعیین شده که بتواند توانایی جهانی را برای شناسایی، واکنش و بهبودی وضعیت همه‌گیری و دیگر تهدیدهای جهانی سلامت ارتقا دهد. هدف این چالش، محافظت از یک میلیارد نفر در موقعیت‌های بهداشتی و سلامت است.
بعد از مشاهده ویروس کووید- ۱۹ و استخراج RNA ویروسی از مدفوع انسان، بحث احتمال انتقال ویروس از مدفوع انسان مبتلا به افراد سالم مطرح شد. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مرحله پایانی عفونت، نمونه‌های گرفته شده از مدفوع افراد تحت بررسی، مثبت اعلام شد. محققان در مطالعات خود، ریزذرات ویروس را در توالت سیار بیماران در یکی از بیمارستان‌ها شناسایی کردند و این می‌تواند یکی از راه‌های انتقال ویروس در بیمارستان‌ها باشد.
گروهی از دانشجویان مقطع کارشناسی این دانشگاه با مدیریت و هدایت چند نفر از استادان خود در گروه مهندسی عمران دانشگاه طی مدت‌ها تحقیق و مطالعه موفق به تولید انواعی از ماسک‌های صورت شدند که دارای فیلترهای جدید هوا هستند. ویژگی منحصربه‌فرد این فیلترها به‌گونه‌ای است که در تولید آنها از ساختارهای نانوفایبر و با فناوری الکتروریسی استفاده می‌شود. در این روش، فرآیند جداسازی ذرات در مقایسه با مواد فیلتر استفاده شده برای ماسک‌های صورت بسیار کارآمدتر است. علاوه‌براین، فیلترهای به‌کار رفته در این ماسک‌ها به‌گونه‌ای است که بعد از شست‌وشو و خشک کردن دوباره قابل استفاده است.
آزمایشگاه State Key دانشگاه هنگ‌کنگ که روی بیماری‌های عفونی فعالیت می‌کند، با همکاری دانشگاه ژیامن و شرکت زیست دارویی وانتای، از مدتی پیش فعالیت خود را روی تولید واکسنی برای مقابل با ویروس کرونا آغاز کرده‌اند. این واکسن، تاییدیه سازمان ملی تولیدات پزشکی چین را برای تست‌های بالینی انسانی دریافت کرده است. به نظر می‌رسد که واکسیناسیون درحال حاضر موثرترین روش پیشگیری از بروز عفونت و کاهش شدت بیماری به‌منظور کاهش نرخ مرگ‌ومیر ناشی از آن بیماری باشد.

ظرفیت ۸ هزار نفری ۳ رشته پرطرفدار علوم پزشکی در کنکور سراسری

آفرینش در گزارشی به ظرفیت رشته‌های پرطرفدار گروه آزمایشی علوم تجربی پرداخته است. در این گزارش آمده است:

ظرفیت دوره علوم تجربی کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ اعلام شده است و از جمع ۵۴ هزار نفری ظرفیت این گروه، سه رشته پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی ۸ هزار و ۴۱۹ نفر ظرفیت دارند. بررسی ظرفیت پذیرش رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی علوم تجربی در دوره‌های مختلف روزانه، نوبت دوم (شبانه)، مناطق محروم، دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و پیام نور نشان می‌دهد که این ظرفیت۵۴ هزار و ۲۷۸ نفر است.

رشته پزشکی به عنوان یکی از پرطرفدارترین رشته‌های کنکور در کنکور سراسری سال ۱۳۹۹ دارای ۵ هزار و ۸۶۱ نفر ظرفیت است که از این میان۳ هزار و ۸۳۶ نفر ظرفیت دوره روزانه و یک هزار و ۱۹۴ ظرفیت دوره شهریه پرداز است. ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی جدای از ظرفیت روزانه و شهریه پرداز ۶۵۱ نفر است.

رشته دندانپزشکی اما ظرفیت پایین‌تری از پزشکی دارد. ظرفیت کل پذیرش دندانپزشکی در کنکور ۹۹ تعداد ۱ هزار و ۳۷۳ نفر است که ظرفیت دندانپزشکی دوره روزانه و شهریه پرداز را شامل می‌شود. ظرفیت دوره روزانه دندانپزشکی ۸۹۶ نفر و ظرفیت دوره شهریه پرداز ۲۷۲ نفر است. ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در رشته دندانپزشکی نیز ۲۰۵ نفر است.

رشته داروسازی نیز به عنوان دیگر رشته پرطرفدار دکتری عمومی دارای ۱ هزار و ۱۸۵ نفر ظرفیت مجموع روزانه و شهریه پرداز است. ظرفیت روزانه۷۵۴ نفر و ظرفیت شهریه پرداز این رشته ۲۹۱ نفر است. ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی در رشته داروسازی در کنکور ۹۹ تنها ۱۴۰ نفر است.

اعطای وام ۲۰ میلیونی و حمایت از دانشجویان مناطق محروم

آفرینش در خبری به حمایت دانشگاه پیام نور از دانشجویان خود در مناطق محروم پرداخته است.رئیس دانشگاه در پیام نور درباره  این موضوع گفته است: وام ۲۰ میلیونی و حمایت از دانشجویان مناطق محروم، از جمله تسهیلات ویژه برای دانشجویان این دانشگاه است.

محمدرضا زمانی درباره انواع وام‌های تحصیلی دانشگاه پیام نور به دانشجویان این دانشگاه افزود: یکی از رایج‌ترین تسهیلاتی که برای همه دانشجویان در نظر گرفته شده از طریق صندوق رفاه دانشجویی وزارت علوم است که دانشجویان مقاطع مختلف می‌توانند از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

وی با بیان اینکه از ترم گذشته ۱۱ میلیارد تومان به دانشجویان دانشگاه پیام نور تسهیلات ویژه بانکی از جمله وام دانشجویی اختصاص داده شد، گفت: سال گذشته دانشگاه پیام نور برای دانشجویان این دانشگاه تسهیلات مختلفی از جمله وام دانشجویی به مبلغ ۱۱ میلیارد تومان در نظر گرفته بود که بازپرداخت این وام‌ها بعد از تحصیل از دانشجو دریافت می‌شود.

رئیس دانشگاه پیام نورافزود:در ترم جاری با چند بانک عامل قرارداد برای اعطای تسهیلات جدید به دانشجویان بسته شده و دانشجویان تنها با یک بار مراجعه به بانک می‌توانند از طریق این تسهیلات کل شهریه سنوات مختلف را با کارمزد یک و چهاردهم درصد دریافت کنند.

وی اضافه کرد: سقف وامی که برای دانشجویان درنظر گرفته شده چه در مقطع کارشناسی و چه در مقطع کارشناسی ارشد، فعلا ۲۰ میلیون تومان است و دانشجو یا در طول ترم به صورت اقساط این وام را بازپرداخت می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =