طراحی فرایند واردات بدون ارز دارو در دستور کار ستاد کرونا تهران

رییس ستاد فرماندهی مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با تاکید بر این که طراحی فرآیند واردات بدون ارز دارو در دستورکار ستادفرماندهی عملیات مدیریت کرونا در تهران است، گفت: در شرایط فعلی و محدودیت منابع این راهکار می‌تواند در تیراژ محدودتر و یا به شکل عددی فرمول بندی شده عرضه شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(کرونا-تهران">ایسکانیوز)، در جلسه ستاد شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران که با حضور جمعی از مسئولان حوزه تولید، تجهیزات و واردات دارو برگزار شد، دکتر علیرضا زالی با اشاره به پیچدگی وضعیت  شیوع کرونا در تهران خواستار ایجاد کمیته تجهیزاتی دارویی مستقل در این ستاد شد.

وی استفاده از خرد جمعی و تجارب گران سنگ فعالان دارو و تجهیزات را برای کنترل ویروس کووید ۱۹ مورد تاکید قرار داد و افزود: بدون تردید در شرایط سخت تهران به لحاظ افزایش بار مراجعان با علائم کرونا به بخش‌های درمانی و بهداشتی، استفاده از ظرفیت‌ها، راهکارها و میان‌برهای این کمیته می‌تواند راهگشا باشد.

زالی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت شیوع کرونا در تهران، از شکل‌گیری پیک سوم این بیماری خبر داد و افزود: افزایش شمار مبتلایان در مقایسه با بهبودیافتگان، تغییر معنی‌دار آمارها و طولانی‌تر شدن پروسه‌ درمان و ماندگاری بیماران در مراکز درمانی نشان از بروز موج گسترده این اپیدمی جهانی دارد.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران عدم مراجعه افراد به مراکز بهداشتی و درمانی به دلیل ترس و واهمه از ابتلا به کرونا و در ادامه مراجعه دیرهنگام برخی دیگر از مبتلایان با وضعیت بالینی وخیم و پیشرفت بیماری به مراکز درمانی را از جمله دلایل تغییر الگوی ابتلای کرونا در کشور ذکر کرد.

وی مراجعه مبتلایان کرونایی به مراکز جامع سلامت را راه حل مناسبی برای دریافت خدمات موثر تر و کاراتر ذکر کرد و اتصال بیش از پیش بخش خصوصی به مراکز بهداشتی و درمانی دانشگاهی را خواستار شد.

تامین واکسن آنفولانزا از چالش‌های پیش روی وزارت بهداشت

وی در ادامه با اشاره به این که تامین واکسن آنفولانزا در پاییز امسال به یکی ازچالش‌های پیش روی وزارت بهداشت مبدل شده توضیح داد: تا به امروز آنفولانزا و تهیه واکسن هرگز به عنوان چالش و یا گفتمان اصلی سلامت کشور در دستورکار نبوده ولی در پاییز و زمستان پیش رو با توجه به افزایش متقاضیان این مشکل می‌تواند به عنوان چالشی جهانی باشد.

زالی تامین واکسن آنفولانزا را برای گروههای حساس، کادر درمان، زندانها، مددجویان سازمان بهزیستی، کارکنان بهشت زهرا و سایر گروه‌های در معرض خطر ضروری ذکر کرد و مواردی همانند افزایش تراکنش‌های بانکی، تامین ارز مورد نیاز واردات دارو، تعامل بیشتر با بخش خصوصی، استفاده از منابع ارزشمند خیرین، تولید وتامین ماسک، استفاده بیشتر از ظرفیت دورکاری کارکنان دولت و ترددهای بین شهری و ایجاد جرائم بازدارنده برای افراد متخلف را تا ریشه کنی کامل کرونا ضروری دانست.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران طراحی فرآیند واردات بدون ارز دارو را فصل مشترک این نشست ذکر کرد و گفت: در شرایط فعلی و محدودیت منابع این راهکار می‌تواند در تیراژ محدودتر و یا به شکل عددی فرمول بندی شده عرضه شود.

زالی با اشاره به اعتبارات مناسب اقتصادی و نهادهای پرتوان و اثرگذار وارد کننده دارو در کشور، بهره‌مندی از این ظرفیت‌ها را خواستار شد.

تاکید بر ایجاد سازوکارهای تشویقی و حمایتی از تولیدکنندگان داخلی

وی در ادامه حمایت از تولیدکنندگان داخلی را مورد تاکید قرار داد و ارزبری محدودتر، ایجاد اشتغال و مقرون به  صرفه‌تر بودن در مقایسه با تولیدات خارجی را وجه تمایز این تولیدات ذکر کرد و افزود: باید سازوکارهای تشویقی و حمایتی از تولیدکنندگان داخلی در دستور کار باشد.

زالی گفت: تسهیل فرآیندها، بازتوزیع ارزی وتعیین تکلیف به موقع مواد اولیه، داروها و تجهیزات وارداتی در گمرک می‌تواند از اقدامات موثر تشکلیل کمیته تجهیزاتی دارویی مستقل باشد.

وی ضرورت حضور مستمر و پایدار بخش خصوصی با هدف ریشه کنی پاندمی کووید ۱۹ را ضروری دانست.

فرمانده عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران با بیان این که عبور از بن بست‌های تامین و تهیه دارو و تجهیزات با خرد جمعی و همگرایی ممکن خواهد بود تاکید کرد: با اتکا به ظرفیت‌های دانشگاهی، شرکت‌های دانش بنیان، مشارکت بخش خصوصی و سرمایه اجتماعی فعالان حوزه دارو در داخل و خارج کشور می‌توانیم برای مهار کرونا گامهای پرتوانی را برداریم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در جلسه ستاد شورای فرماندهی عملیات مدیریت بیماری کرونا در کلان شهر تهران مواردی نظیر ضرورت و نحوه تامین منابع دارویی، ارائه پروتکل‌های جامع‌تر برای دریافت خدمات به بیمار سرپایی، توزیع منسجم تر داروها، نحوه استاندارد سازی داروها، ضرورت تامین ارز، تصمیم گیری و اطلاع رسانی روشن تر مسایل مربوط به دارو و تجهیزات، تعریف چارچوب‌های بین المللی کمیته‌ها و تامین بودجه به موقع تامین داروهای استراتژیک مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

 انتهای پیام

کد خبر: 1073357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =