دلایل افول دوران طلایی پنبه؛راههای افزایش دوباره تولید طلای سفید در مزارع

امروز کشاورزان نمونه کشوری در کاشمر از دلایل افول دوران طلایی پنبه در کشور گفتند و راههای افزایش دوباره تولید طلای سفید را بیان کردند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، امروز کشاورزان نمونه پنبه کار کاشمر در کنفرانس خبری از مشکلات کشاورزی و دلایلی که باعث شد کشت طلای سفید طی سالهای گذشته در این منطقه بسیار کمتر شود صحبت کردند.

این کشاورزان از عدم حمایت دولت در سال های گذشته و مجموعه عواملی که باعث شد کشت پنبه در این منطقه به عنوان قطب تولید این محصول توجیه اقتصادی نداشته باشد بحث کردند.

هادی تقوی 62 ساله که در سال 72 با تولید 8 تن در هکتار به عنوان پنبه کار نمونه کشور معرفی شده بود امروز کشت طلای سفید را رها کرده و به تولید محصولات دیگری روی آورده است و به جای پنبه محصولاتی مانند انگور، جو و ذرت می کارد.

به گفته این کشاورز نمونه کاشمری عدم حمایت دولت در سال های گذشته از محصول استراتژیک پنبه باعث شد  آنها این محصول را رها کنند.

تقوی گفت: در حالی که در آن زمان تولید پنبه در اوج بود و حتی صادرات  به کشورهای آسیای میانه و ترکمنستان داشتیم، با اجازه دولت وقت  پنبه به ویژه الیاف مصنوعی وارد شد که همین واردات بی رویه تولید کنندکان داخلی را فلج کرد.

تقوی در توصیف وضعیت تولید پنه در دهه هفتاد گفت: کارخانه های پنبه به طور مستمر فعالیت  داشتند و صنایع نساجی در کنار آنها فعالیت میکردند و در مقاطعی پنبه ایران به فرانسه و آلمان صادر می شد، اما بااوج گرفتن واردات این وضعیت بر عکس شد و تولید پنبه روز به روز به افول گذاشت.

این کشاورزی نمونه با بیان اینکه در دهه هشتاد 40 هکتار پنبه کاری داشته است اما اکنون همه آنها را به کشت محصولات دیگر اختصاص داده است، گفت: تولید این محصول دیگر برایش صرفه اقتصادی ندارد.

وی اظهار داشت: نرخ خرید پنبه از کشاورزان بسیار پایین است و در خوش بینانه ترین حالت 20 میلیون تومان در هکتار برای کشاورزان در آمد ایجاد میکند  که البته با کسر هزینه های جاری واقعا چیزی برای پنبه کار باقی نمی ماند.

 هزینه نهاده های کشاورزی بسیار بالاست

وی اظهار داشت: هزینه بالای نهاده های کشاورزی از جمله کود شیمایی بالا است به طوری که قیمت کود فساته و پتاسه به بسته ای 500 هزار تومان برای سال جاری رسیده است.

 وی افزود:  از آنجا که پنبه محصول هزینه بری است باعث شده که کشت آن برای کشاورزان زیادی از جمله من به صرفه نباشد.

قربان علی اسدی یکی دیگر از کشاورزان پنه کار حاضر در این نشست به دلایل دیگری از کاهش سطح زیر کشت پنبه در سال های گذشته اشاره کرد و گفت: کمبود آب یکی دیگر از دلایلی بود که باعث شد کشاورزان به سمت تولید محصولات دیگری بروند.

وی اضافه کرد: هوشمند سازی چاه های آب باعث شده که کشاورزان نتوانند به حد کافی مزارع خود را آبیاری کنند و برای استفاده از آب محدودیت ایجاد شده است.

مدیر جهاد کشاورزی خلیل آباد نیز دراین مراسم گفت: تغییرات آب و هوایی تاثیر زیادی در کشت نکردن پنبه  از سوی کشاورزان دارد در سال های گذشته این منطقه گرم تر شده است و از آنجای که پنبه آب بیشتری نیاز دارد کشاورزان مجبور به کشت محصولات دیگری شده اند .
تولید پنبه هزینه بر است و سالانه باید این هزینه ها تکرار شود اما در باغ انگور کشاورز یک سال می کارد و چند سال برداشت می کند و در نتیجه هزینه های کمتری دارد.
در این نشست مجتبی صمیمی نماینده یک کارخانه نساجی نیز حضور داشت و از وضعیت کاهش تولید پنبه و آینده این صنعت ابراز نگرانی کرد و گفت: واردات بی رویه پنبه اکنون نیز ادامه دارد و دو ماه قبل از فصل برداشت ثبت سفارش انجام و همزمان با فصل برداشت داخلی واردات صورت می گیرد و این شائبه ایجاد ماه ی شود که فسادی در پشت پرده است. 
وی به امضاهای طلایی در وزارت صنعت اشاره کرد و گفت: وزارت صمت در پاسخ به نامه رئیس جمور که واردات پنبه در فصل برداشت بررسی شود نوشته است« هرگونه ممنوعیت و محدودیت در واردات پنبه خلاف است »
صمیمی ادامه داد موضوع وزارت صمت درباره محدودیت واردات پنبه درحالی است که همه کارشناسان اعتقاد دارد ایران از اوج شکوفایی تولید پنبه و خودکفایی در این محصول فاصله زیادی بگیرد واردات است 
این کارشان همچنین گفت سیاست های حمایتی ازتولید پنبه وجود ندارد وبسته های تشویقی نیز برای ترقیب کشاورزان پیش بینی نشده است که همه اینها باعث نگرانی پنبه کاران شده است و تضمینی ندارند که اگر دوباره به سمت تولید پنبه بروند وضعیت آنها بهبود می یابد و از حمایت های دولت برخودار می شود. 
وی ادامه داد:مدیریت دو وزارتخانه صمت و جهاد کشاورزی به صورت پراکنده است که حلقه های زنجیره تولید در میان این وزاتخانه ها منقطع شده است درحالی در تمام دنیا تولید را در قالب زنجیره پیش می برند.
عباش زابلی مقدم یکی دیگر از پنبه کاران که در سال 94 پنبه کار نمونه شده بود گفت مشکل اصلی کمبود اب است و دولت اگر می خواهد کشاورزان پنبه به سمت پنبه بروند باید مشکل آب آنها را برطرف کند، آب ها سرگردان در منطقه زیاد است و می توان با ارائه تسهیلاتی به کشاورزان  به ذخیره آب کمک کرد.
منبع: فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073405

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =