چاه‌های گاز ترکیه در مدیترانه غیراقتصادی از آب درآمدند

فاتح دونمز، وزیر انرژی ترکیه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: همه هفت چاه گازی که ترکیه در شرق مدیترانه حفاری کرده است، غیراقتصادی ارزیابی شدند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، دونمز گفت: با وجود فقدان ذخایر تجاری، چاه‌هایی که تاکنون حفاری شده اند، اطلاعات مهمی درباره وضعیت زمین شناسی منطقه فراهم کرده اند و حفاری هشتمین چاه توسط کشتی یاووز ادامه دارد.

وزیر انرژی ترکیه اظهار کرد: شرکت TPAO طبق برنامه حفاری بلندمدت در حال فعالیت در شرق مدیترانه و دریای سیاه است و  چاه‌های بیشتری حفاری خواهد شد.

کشتی یاووز در حال حاضر در بلوک 6 قبرس در جنوب غربی این جزیره قرار دارد و دومین کشتی حفاری به حفاری در دریای سیاه ادامه می دهد.

فعالیت اکتشافی ترکیه در آبهای مورد مناقشه با قبرس محکومیت بین المللی را به دنبال داشته و اتحادیه اروپا سرگرم بررسی وضع تحریمهای جدید علیه آنکارا به دلیل برنامه حفاری در این منطقه است.

ترکیه جزییات فعالیتهای حفاری خود را اعلام نمی کند اما تصور می رود کشتی فاتح حداقل دو چاه در منطقه مورد مناقشه میان قبرس و جمهوری قبرس شمالی که از سوی ترکیه به رسمیت شناخته شده، حفاری کرده است.

تصور می رود کشتی یاووز پیش از این در بلوک 7 و بلوک 9 قبرس حفاری کرده است.

وزیر انرژی ترکیه در این مصاحبه اظهار کرد که شرکت TPAO قصد ندارد از شریک بین المللی برای توسعه میدان گازی ساکاریا در دریای سیاه کمک بگیرد. با این حال وی اذعان کرد که این شرکت قادر نیست این میدان را به تنهایی توسعه دهد و قصد دارد مناقصه های بین المللی برای برون سپاری خدمات برای این میدان برگزار کند و ممکن است هر دو عملیات حفاری چاه و تست گاز تحت مناقصه قرار گیرد.

دونمز گفت: تولید از این میدان به دلیل عمق آب در محلی که این میدان واقع شده است، ممکن است با استفاده از سکوی شناور انجام گیرد.

آنکارا بر این باور است که نخستین گاز از این میدان می تواند تا سال 2023 تحویل مشتریان شود و گاز تولید شده از این میدان می تواند نسبت به گاز وارداتی اقتصادی تر باشد.

بر اساس گزارش پلاتس، فاتح دونمز با اشاره به این که تقاضای سالانه ترکیه برای گاز بر اساس شرایط سرمای زمستان بین 45 تا 50 میلیارد متر مکعب متغیر است، اظهار کرد: علاوه بر هزینه، امنیت تامین انرژی هم موضوع مهمی برای آنکارا است.
منبع:ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1073416

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =