مارکاریان: تیم فلیک نه، بایرنِ هاینکس قوی‌ترین تیم تاریخ باواریایی‌هاست

مربی و کارشاس فوتبال کشورمان نتیجه دیدار بایرن مونیخ و شالکه را منعکس کننده سطح اختلاف فنی این دو تیم نمی داند.

باشگاه خبرنگاران دانشجویی (ایسکانیوز) - تینا نجفی؛ سرژیک مارکاریان مربی و کارشناس فوتبال کشورمان در گفتگو با خبرنگار ورزشی ایسکانیوز به تحلیل بوندسلیگا در قالب دیدار دو تیم بایرن مونیخ و شالکه که با نتیجه عجیب هشت بر صفر به سود شاگردان دیتر فلیک همراه بود، پرداخت.

مارکاریان با اشاره به این موضوع که این نتیجه منعکس کننده تفاوت کیفیت فنی دو تیم نیست خاطرنشان کرد: معمولا در مسابقاتی این چنینی که برتری یک تیم با اختلاف بیش از چهار گل رقم می خورد، گل های پایانی از روی ضد حملات و با بهره بردن از بازی احساسی تیم بازنده و تلاش او برای جبران گل بدست می آید. بنابراین نمی توان به چنین نتایجی برای انعکاس تفاوت سطح فنی دو تیم استناد کرد. در تاریخ فوتبال، مسابقاتی از این دست کم نبوده است. مثلا دیدار دوستانه آلمان و انگلیس در سال ۲۰۰۱ در شهر مونیخ که با برتری ۵ بر ۱ انگلیسی ها به پایان رسید و یا پیروزی ۷ بر ۱ آلمان ها در برابر برزیل در چهارچوب جام جهانی که هیچ کدام نمی تواند نمایانگر چنین اختلاف فاحشی بین دو تیم حاضر در مسابقه باشد.

او ضمن اشاره به صنعتی بودن شالکه، احتمال تاثیرگزاری بیشتر شیوع ویروس کرونا را بر روی این تیم نسبت به بایرن مونیخ زیاد دانست. موضوعی که می تواند در موفقیت باواریایی ها در آمادگی برای این مسابقه تاثیرگزار بوده باشد.

مارکاریان ضمن اشاره به پیشگام بودن فوتبال آلمان در زمینه برگزاری مسابقات افزود: پس از وقفه ای که شیوع ویروس کرونا در برگزاری مسابقات ایجاد کرد، آلمان ها بعنوان اولین کشوری که شروع به ازسرگیری مجدد مسابقات لیگش کرده، سوت آغاز فوتبال را به صدا درآوردند. بعد از اقدام آن ها، کشورهای دیگه به شجاعت و جسارت لازم برای ادامه فوتبال رسیدند. حالا می بینیم که بوندس لیگا بعنوان اولین لیگ، مجوز ورود تماشاگران فوتبال را به ورزشگاه هر چند در تعداد محدود، صادر کرده تا نشان دهد که فوتبال این کشور بر مبنای داشتن ساز و کارهای اساسی اداره می شود و می تواند برای سایر کشورها و لیگ های فوتبال، الگوی مناسبی باشد. این موضوع همچنین نشان می دهد که فوتبال آلمان بی دلیل به چنین جایگاهی در میان بهترین تیم های دنیا نرسیده است.

وی همچنین در تحلیل عملکرد دیتر فلیک گفت: کمی عجولانه است که در این برهه زمانی، نتایج فلیک را ارزیابی کنیم. چرا که این نتایج در غیاب تماشاگران فوتبال بدست آمده است. در تاریخ فوتبال، اثر حضور تماشاگران و هیاهوی ناشی از آن از فردی به فرد دیگر متفاوت است. به نوعی هم می تواند مثبت و کمک کننده باشد و هم منفی و آسیب زا.

مارکاریان در پاسخ به این سوال که آیا تیم فعلی بایرن، قوی ترین تیم تاریخ این باشگاه می باشد یا خیر گفت: با تمام نتایج درخشانی که شاگردان فلیک کسب کرده اند، باز هم این تیم در مقایسه با بایرن سال ۲۰۱۳، در رده پایین تری قرار می گیرد. تیم رویایی آن سال، هم به دلیل تفکرات یوپ هاینکس و هم به یمن حضور آرین روبن و فرانک ریبری تیمی با عملکرد و نتایجی تاریخی بود. چرا که هیچ تیمی در طول تاریخ، وینگر چپ و راستی این چنین باکیفیت، به صورت همزمان نداشته است. تصورم بر این است که اگر در یک بازی تخیلی، این دو بایرن به مصاف هم روند، نتیجه با اختلاف سه گل به سود شاگردان هاینکس رقم می خورد.

کارشناس فوتبال کشورمان همچنین در تحلیل خریدهای بایرن مونیخ گفت: سیاست بایرن در انجام خریدها، باعث می شود این تیم با یک تیر دو نشان بزند. یعنی علاوه بر جذب مهره های با کیفیت، حریفان خود را در بوندسلیگا تضعیف می کند. به گونه ای که حتی اگر بازیکن با کیفیت دیگری با هزینه معقول تر در لیگ های دیگر وجود داشته باشد، بایرن باز هم خرید مهره های بوندسلیگا را به آن ترجیح می دهد. دقیقا همان اتفاقی که برای لوواندوفسکی رخ داد. البته بسیاری از فوتبال دوستان، روش بایرن مونیخ را نقد می کنند و آن را در راستای تحقق هدف تضعیف رقبای دیگر می دانند که البته من به آن معتقد نیستم.

او فلیک را الگویی مناسب در طی مسیر مربیگری آن هم بدون کمترین عجله ای دانست و افزود: فلیک، بیش از ۱۰۰ بازی در بایرن انجام داده است. همچنین در کسوت مربیگری نیز، ۱۲ سال سابقه دستیاری در تیم ملی آلمان و قبل از آن در بسیاری از تیم های دیگر تجربه بالایی را برای این مربی به بار آورده است. بنابراین او با گذراندن مراتب مربیگری، می تواند در این مسیر الگویی مناسب برای تمام مربیان از جمله مربیان ایرانی باشد.
اتفاق جالب دیگر در کارنامه فلیک آن است که او با چنین سابقه ای دستیار نیکو کواچ سرمربی کروات باواریایی ها بود که البته پس از آنکه این مربی کروات به دلیل تداوم نتایج ضعیف، اخراج شد و از آنجایی که در چنین مواقعی دستیار، سرمربی موقت می شود، هدایت این تیم را برعهده گرفت و به این نتایج شگفت انگیز دست یافت. بنابراین نمی توان همیشه این گونه تصور کرد که دانش، توانایی و تجربه یک مربی از دستیارانش بیشتر است. حتی میزان دستمزد هم نمی تواند دلیلی بر بالا بودن سطح فنی مربیان باشد.

این مربی فوتبال، همچنین در تحلیل بردهای پرگل متوالی باواریایی ها، این تیم را تیمی گلزن نامید که به یک مهاجم خاص متکی نیست و افزود: هم اکنون بهترین مهاجم تمام کننده فوتبال دنیا، در بایرن عضویت دارد. اما باز هم شانس گلزنی میان تمام بازیکنان تقسیم می شود. حتی مدافعین بایرن هم در گلزنی سهیم هستند. برای مثال در برد پرگل مقابل شالکه در وهله اول ممکن است تصور شود بیش از چهار گل را لوواندوفسکی به ثمر رسانده باشد. اما تنها یک گل که آن هم از روی نقطه پنالتی به ثمر رسید، سهم بهترین شماره ۹ حال حاضر فوتبال دنیا بود.

مارکاریان ضمن تمجید از عملکرد بازیکنان بایرن گفت: یکی از نام هایی که درخشش او بر موفقیت های متوالی بایرن مونیخ بسیار تاثیرگزار بوده، گورتسکا هافبک این تیم است که البته آن طور که باید در رسانه ها به او پرداخته نشده است. با وجود آنکه نقش او بیشتر از نام هایی بوده که همواره در میان اصحاب رسانه بعنوان عامل موفقیت شاگردان فلیک مطرح می شوند.

او در پایان با انتقاد از تحلیل های گاها اشتباهی که از سوی برخی کارشناسان فوتبال در تمام طول تاریخ پیرامون فوتبال آلمان چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی انجام شده است، افزود: یکی از این نظرات، ارتباط دادن موفقیت تیم ملی آلمان در جام جهانی سال ۲۰۱۴، به حضور پپ گواردیولا در بایرن مونیخ بوده است که اساسا نظر نادرست و بی منطقی است. چرا که گواردیولا عهده دار بایرنی شد که توسط هاینکس بهترین و درخشان ترین تیم تاریخ این باشگاه بود. اما اثرات مخرب حضور این مربی، آنقدر بر پیکره بایرن خسارت وارد کرد که با تعویض چندین مربی هم، این آسیب جبران نشد. اینکه عده ای، سبک تیکی تاکا و بازی مالکانه ای را که آلمان ها در جام جهانی ۲۰۱۴ ارائه دادند به حضور گواردیولا نسبت می دهند، نمی تواند تحلیل درستی باشد. چرا که آلمان در دهه ۸۰ و ۹۰ نیز با این روش در میادین حاضر می شد. برای مثال دیدار نیمه نهایی جام جهانی سال ۹۰ بین دو تیم آلمان و انگلیس که در آن پاس هایی به مراتب فراتر از پاس های تیم های تحت هدایت گواردیولا رد و بدل می شد. متاسفانی اظهاراتی از این قبیل برای نخستین بار در برنامه های تلویزیونی مطرح می شود و سپس با تکرار این بیانات، در اذهان عمومی ماندگار می شود.

کد خبر: 1073422

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =