رئیس اسبق اطلاعات سعودی: ترامپ درباره فلسطین میانجی صادقی نیست

رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی در مصاحبه با رسانه‌ای آمریکایی ضمن انتقاد ضمنی از نوع سازش ابوظبی و منامه با تل‌آویو به دلیل بی‌توجهی به فلسطین، گفت، آمریکا هم در خصوص فلسطین میانجی صادقی نبوده‌ است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، در حالی که برخی خبرها از اختلاف بین ولی‌عهد و شاه عربستان سعودی بر سر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی حکایت دارد و از سوی دیگر، رئیس‌جمهور آمریکا درباره الحاق ریاض به توافق سازش با تل‌آویو ابراز امیدواری کرده، رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی اعلام کرد که آمریکایی‌ها در موضوع فلسطین میانجی صادقی نبوده‌اند.

بنا بر گزارش «سی‌ان‌بی‌سی»، ترکی فیصل رئیس پیشین سازمان اطلاعات عربستان سعودی در گفت‌وگو با این شبکه درباره ایفای نقش دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در خصوص توافق سازش بین امارات عربی متحده با رژیم صهیونیستی ابراز تردید کرد.

طبق گزارش این رسانه آمریکایی، «شاهزاده ترکی (فیصل) سعودی در مصاحبه روز سه شنبه (دیروز) گفت که ترامپ در موضوع تشکیل کشور فلسطینی، صادق نبوده است. این شاهزاده افزود، ملک فیصل پدر مرحوم او که در دهه‌های ۱۹۶۰ و ۱۹۷۰ حاکم پادشاهی (عربستان سعودی) بود، (اگر زنده بود) از اینکه امارات عربی متحده و بحرین بدون وجود یک راه حل برای فلسطینیان توافق اخیر (با رژیم صهیونیستی) را امضا کردند، ناامید می‌شد».

ترکی فیصل به «سی‌ان‌بی‌سی» درباره مواضع پدرش گفت: «تصمیم او برای اعمال تحریم‌های نفتی علیه ایالات متحده بعد از آن اتخاذ شد که آمریکایی‌ها تصمیم گرفتند در جریان جنگ رمضان (در سال ۱۹۷۳) کمک‌های بیشتیر به اسرائیل بکنند و دلیل او برای این کار، فشار آوردن بر ایالات متحده به منظور تبدیل شدن به یک میانجی صادق بین اسرائیل و جهان عرب بود».

وی افزود: «و من باید این را هم بگویم که رئیس‌جمهور ترامپ هم، چنین میانجی صادقی نبوده است. به همین سبب باید بگویم قطعا ملک (فیصل) مرحوم، ناامید می‌شد».

مصاحبه ترکی فیصل با سی‌ان‌بی‌سی

سی‌ان‌بی‌سی از رجوع خود به سخنگوی کاخ سفید برای اظهارنظر درباره سخنان ترکی فیصل درباره فلسطین و تاکید او بر «میانجی صادق» نبودن ترامپ خبر داد و نوشت که این سخنگوی برای اظهارنظر در دسترس نبوده است.

در ادامه گزارش این رسانه آمریکایی آمده است: «عربستان سعودی از مدت‌های مدید متعهد به (تشکیل) دولت فلسطینی بوده است اما در سال‌های اخیر روایتش را تغییر داده است. محمد بن سلمان ولی‌عهد (عربستان سعودی) در مصاحبه با آتلانتیک گفت که اسرائیلی‌ها "حق داشتن سرزمین خودشان" را دارند».

ترکی فیصل در ادامه مصاحبه خود با سی‌ان‌بی‌سی مدعی شد: «پادشاهی (عربستان سعودی) هنوز هم متعهد به طرح صلح عربی و ایجاد یک کشور فلسطینی به پایتختی قدس است».

طرح صلح عربی که در اجلاس سران عرب در بیروت پایتخت لبنان در مارس ۲۰۰۲ توسط همه کشورهای عضو تصویب شد، شامل مفادی است که از عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی جلوگیری می‌کند  تا زمانی که اسرائیل به بازپس‌دهی حقوق فلسطینی‌ها بر اساس قطعنامه‌های بین المللی متعهد نباشد و از خاک کشورهای عربی که در سال ۱۹۶۷ اشغال کرده عقب نشینی نکرده باشد.

اظهارات ترکی فیصل درباره فلسطین در شرایطی انجام شده که پیشتر رسانه‌ها از چراغ سبز عربستان سعودی به بحرین به منظور سازش و عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی خبر دادند.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا بعد از مراسم امضای توافق سازش بین بحرین و امارات با رژیم صهیونیستی مدعی شد که دست کم ۷ الی ۹ کشور به زودی به «دایره صلح» خواهند پیوست.

وی افزود: «عربستان سعودی نیز بزودی در وقت مناسب به روند صلح خواهد پیوست».

این اظهارنظر رئیس‌جمهور آمریکا در شرایطی منتشر شد که «وال استریت ژورنال» چندی قبل مدعی اختلاف بین پادشاه و ولیعهد عربستان سعودی بر سر عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی شد
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073470

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =