وابستگی ۹۸ درصدی به واردات آفت کش

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با اشاره به مصرف سالانه ۳۵ هزارتن آفت‌کش در کشور، گفت: بیش از ۹۸ درصد این آفت کش ها از خارج کشور تامین می شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، کیخسرو چنگلوایی در مصاحبه با رادیو اقتصاد، اظهار داشت: سالانه معادل ۱۸ میلیون هکتار در کشور بر علیه بیماری‌ها، آفات و علف‌های هرز مبارزه می‌شود که در این ارتباط کم و بیش ۳۵ هزار تن انواع آفت کش مورد مصرف قرار می‌گیرد.

وی افزود: بیش از ۹۸ درصد این آفت کش‌ها به یک معنا صد در صد از خارج کشور تأمین می‌شود. ورود این آفت کش‌ها که برای تضمین امنیت غذایی و تولید حیاتی بوده به صورت تام و تمام به تأمین و تخصیص ارز وابسته است.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: از ۲۰ فروردین ماه سال جاری وقتی مبنای ارز از ترجیحی به نیمایی تبدیل شد وارد کنندگان برای واردات سموم و انواع آفت کش‌ها با افزایش قیمت پنج برابری مواجه شدند.

وی افزود: برای مثال وارد کننده که پیش از این سمی را با یک واحد وارد می‌کرد اکنون باید با پنج واحد وارد کند.

چنگلوایی اظهارداشت: پس از تغییر گروه کالایی آفت کش‌ها و افزایش نرخ ارز، مشکلاتی در زمینه تأمین نقدینگی مورد نیاز برای وارد کنندگان سموم و آفت کش‌ها به وجود آمد.

وی ادامه داد: با توجه به پیگیری‌های که به عمل آمد دیروز با حضور مدیران عامل انجمن وارد کنندگان و تولید کنندگان سموم و آفت کش جلسه‌ای با روح الله خدا رحمی مدیرعامل بانک کشاورزی برگزار شد.

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در این نشست مقرر شد از سوی بانک کشاورزی و از محل منابع داخلی اعتباری معادل ۸ هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات سرمایه در گردش برای این منظور تخصیص یابد.
منبع:مهر
انتهای پیام

کد خبر: 1073615

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =