واردات برنج تاثیری بر قیمت برنج داخلی ندارد

دبیر ستاد تنظیم بازار گفت: حذف گوشت قرمز از فهرست دریافت ارز ۴۲۰۰ تومانی، منجر به افزایش تولید داخل و متعادل شدن گوشت قرمز و جلوگیری از رشد شتابان قیمت این کالا شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمدرضا کلامی با اشاره به اینکه بر اساس گزارش سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولید کنندگان، هم اکنون که در فصل برداشت برنج داخلی قرار داریم افزایش قیمت برنج داخلی حدود یک درصد زمان مشابه سال قبل بوده است، اظهار داشت: پیش بینی می‌شد تغییر نرخ ارز مرجع برای واردات برنج از برنج دولتی به ارز نیمایی، قیمت این کالا را در سبد معیشتی مردم به صورت غیر متعارف بالا ببرد که خوشبختانه این اتفاق نیفتاد و قیمت برنج در بازار نشان داد که درآمد سرانه مردم می‌تواند ترمزی برای افزایش نرخ کالاهایی باشد که بخشی از آن در داخل تولید می‌شود و بخشی از خارج کشور وارد می‌شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص تغییر نرخ ارز مرجع واردات برنج نیز گفت: اقتصاددانان زیادی اعتقاد داشتند که باید ارز تک نرخی ایجاد شود و ارز یارانه‌ای حذف گردد که مشابه این سیاست در کالاهایی نظیر شکر و گوشت قرمز نیز جواب خوبی داده است.

وی افزود: زمانی که گوشت قرمز با ارز ۴۲۰۰ تومانی عرضه می‌شد صف خرید ایجاد می‌شد و بخش زیای از مردم هم دستشان به گوشت یارانه‌ای نمی‌رسید، چون واردات پاسخگوی نیاز یارانه‌ای گوشت نبود، اما حذف این کالا منجر به افزایش تولید داخل و متعادل شدن گوشت قرمز و جلوگیری از رشد شتابان قیمت این کالا شد.

کلامی ادامه داد: وقتی کالایی از گروه یک به گروه دو منتقل می‌شود یعنی باید ارز نیما ملاک واردات آن قرار گیرد و اگر ارز نیما دچار نوسان باشد بهای تمام شده در نوسان خواهد بود و دولت نمی‌تواند هر روز نرخ آن کالا را برمبنای قیمت‌های متغیر اعلام کند چراکه این امر منجر به بروز مشکلاتی در عرضه و کالای موجود در شبکه توزیع خواهد شد.

سرپرست معاونت بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص قیمت برنج خارجی، گفت: در برنج شاخصی نظیر برنج ۱۱۲۱ میانگین قیمت آن در سراسر جهان و در بنادر جنوبی کشور حدود یک دلار است که با دلار نیمایی، حدود ۲۵ هزار تومان محاسبه می‌شود، اما قیمت این کالا در بازارهای سراسر کشور حدود ۱۹ هزار تومان است.

وی افزود: این قیمت نشان می‌دهد که اولاً واردکنندگان برای حفظ بازار از سود خود کاسته اند و از طرف دیگر کشورهای تولید کننده برنج که می‌دانند افزایش قیمت منجر به کاهش تقاضا می‌گردد برای حفظ بازار ایران کالای خود را پایین‌تر از قیمت جهانی عرضه می‌کنند.

کلامی گفت: مصرف کنندگان می‌توانند با توجه به قیمت برنج‌های موجود در بازار که نسبت به قیمت ارز نیمایی قیمت‌های مناسبی است، هم برنج داخلی و هم برنج خارجی استفاده کنند.

انتهای پیام

کد خبر: 1073617

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =