ساخت میکروسکوپی تعیین ضخامت لایه‌های نانومتری

یکی از شرکت‌های دانش بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه شریف موفق به ارائه میکروسکوپ الکترونی روبشی (SEM) با قدرت تفکیک ۲۰ نانومتر شده است و برای مطالعه مورفولوژی و ترکیب شیمیایی سطح و تعیین ضخامت لایه‌های نازک پوشش‌دهی شده روی یک زیرلایه کاربرد دارد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، میکروسکوپ‌های الکترونی روبشی از جمله تجهیزات مهم مورد استفاده در فناوری ‌نانو هستند که فناوری ساخت آنها در اختیار تعداد محدودی از کشورها است. میکروسکوپ‌های الکترونی یکی از مهمترین ابزارهای آنالیز مواد در مقیاس نانو هستند که معمولا برای بررسی ابعاد، مورفولوژی و ساختار مواد نانو مقیاس (نانوذرات، نانوالیاف و نانولوله‌ها) از میکروسکوپ الکترونی روبشی استفاده می‌شود.

یکی از شرکت‌های دانش بنیان اقدام به ارائه فناوری ساخت این نوع میکروسکوپ‌ها در داخل کشور کرد و میکروسکوپ SEM این شرکت بزرگنمایی ۱۰۰ هزار برابری داشته و در آن از تفنگ الکترونی کاتد حرارتی تنگستنی استفاده شده و ولتاژ شتابدهی این SEM بین ۱ تا ۳۰ کیلو الکترون ولت است.

سیستم اسپری پیرولیز، سیستم اسپری اولتراسونیک و پروفایلومتر از دیگر تجهیزات این شرکت است.

مشابه میکروسکوپ‌های نوری که از نور مرئی برای تصویرسازی بهره می‌برند، در SEM نیز برای تصویربرداری از الکترون‌ها استفاده می‌شود و با توجه به اینکه طول موج الکترون‌ها بسیار کوتاه‌تر از طول موج نور مرئی است، قدرت تفکیک SEM بسیار بیشتر از میکروسکوپ‌های نوری است. بنابراین مطالعه مورفولوژی سطح در قدرت‌های تفکیک بالاتر مستلزم استفاده از SEM است.

بر اساس اعلام ستاد نانو، زمینه کاری عمده این شرکت دانش‌بنیان مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی شریف طراحی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی با کاربرد در آنالیز سلول‌های خورشیدی است و علاوه بر آن طیف بزرگی از مواد آزمایشگاهی مورد استفاده در سلول‌های خورشیدی، LED و الکترونیک پرینتی نیز در این شرکت تولید می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =