دیپلماسی اقتصادی با همسایگان فراموش شده

عضو هیأت رئیسه مجلس با تاکید بر اینکه باید دیپلماسی اقتصادی وزارت امور خارجه فعال باشد گفت: نیازمند وزارت امور خارجه اقتصادی- سیاسی هستیم که بخش اقتصادی آن به بخش سیاسی بچربد تا با همسایگان مراوده تجاری بیشتری داشته باشیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، روح‌الله متفکرآزاد عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره انتقاد مردم به وزارت صمت در عمل به ایفای وظایفش اظهار داشت: متاسفانه حال صنعت خوب نیست و ما در سال جهش تولید در کشوری که در حال تحمل فشار تحریم‌هاست و با انواع فشارهای اقتصادی دست و پنجه نرم می‌کنیم ماه‌هاست وزیر صنعت معدن تجارت نداریم.

وی افزود: ‌این گلایه از دولت وجود دارد که چرا حدود 130 روز وزارت مهم و استراتژیک صمت بدون وزیر است.

**وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی اقدامات تخصصی خودش نیست

عضو هیأت رئیسه مجلس تصریح کرد: برخی مدیریت‌ها و شوراها که باید در وزارت جهاد کشاورزی باشد به وزارت صمت و زیرمجموعه معاونت بازرگانی آن رفته است وحتی نمی‌دانیم برای مثال پیگیری موضوعات مربوط به نخود، لپه، گندم، جو و نهاده‌های داخلی را از کدام وزارتخانه جویا شویم.

متفکرآزاد گفت: از سال 92 تاکنون وزارت جهاد کشاورزی پاسخگوی اقدامات تخصصی خودش نیست زیرا خیلی از مدیریت‌های آن به وزارت صمت منتقل شده است.

وی با انتقاد از فقدان دیپلماسی اقتصادی در کشور خاطرنشان کرد: با و جود اینکه مجلس مصوباتی درباره توسعه دیپلماسی اقتصادی داشته و وزارت خارجه را موظف به تغییر ساختار و تشکیل معاونت اقتصادی کرده و باید رایزن‌های اقتصادی هر چه سریع‌تر فعالیت خود را از سر گیرد ما خیلی اقدام خاصی مشاهده نمی‌کنیم.

**معاونت اقتصادی وزارت خارجه را کف عملیات بین‌المللی تجاری کشورمان نمی‌بینیم

نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: باید بهبود در این شرایط را با راه‌اندازی معاونت اقتصادی وزارت خارجه می‌دیدیم اما خروجی این دیپلماسی را در کف عملیات بین‌المللی تجاری کشورمان نمی‌بینیم هر چند که بخشی از عدم عملیاتی شدن این موضوع به فشارهای تحریمی بازمی‌گردد اما ما باید از ظرفیت کشورهای منطقه و همسو بتوانیم استفاده کنیم.

متفکرآزاد خاطرنشان کرد: کشوری که می‌تواند با آوردن 40 میلیارد دلار تراز تجاری خود را سامان دهد این ظرفیت را در پیرامون خود به راحتی می‌تواند فعال کند و همین نیاز را با استفاده از پتانسیل 15 کشور همسایه رفع کند. 

وی افزود: ‌مهمترین بخش وزارت امور خارجه باید معاونت اقتصادی آن باشد و شاید ما وزارت خارجه اقتصادی- سیاسی نیاز داریم که عملا بخش اقتصادی آن به بخش سیاسی بچربد هر چند که نمی‌توان آن را از یکدیگر تفکیک کرد.
منبع:فارس
انتهای پیام

کد خبر: 1073725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =