جلوگیری از دستکاری بورس با هوش مصنوعی

کارشناس بازار سرمایه گفت: با توجه به گستردگی معاملات و پیچیده بودن آن در بازار مالی به راحتی نمی‌توان یکسری معاملات پیچیده را تشخیص داد که آیا دستکاری شده است یا نه؟ هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مناسبی برای شناسایی دستکاری بازار سرمایه باشد چرا که این امر مهم سبب کاهش تخلفات در این بازار می‌شود.  

به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، طی سال‌های اخیر هوش مصنوعی در تمام عرصه‌های اقتصادی و کشاورزی و صنعتی کاربردی شده است به طوری که در اکثر کشورها شاهد تحول بزرگ در این حوزه‌ها هستیم. بسیاری از کارشناسان اعتقاد براین دارند که به زودی هوش مصنوعی بازارهای مالی را دگرگون خواهد کرد. براساس تحقیقات صورت گرفته در  یک شرکت تحقیقاتی در انگلستان، معاملات الکترونیکی ۴۵ درصد سود حاصل از دارایی‌های نقدی را بر عهده دارند. با این‌که صندوق‌های تامین مالی تمایل زیادی به خودکارسازی ندارند، بسیاری از آن‌ها از تحلیل‌های مبنی بر هوش مصنوعی برای شکل‌دهی ایده‌های سرمایه‌گذاری و سبد سهامی خود استفاده می‌کنند.

می‌توان گفت؛ اوراق بهادار روش مطمئنی است برای جلب اعتماد عمومی جهت سرمایه‌گذاری در انواع اوراق بهادار با خطرهای متفاوت است و با این روش می‌توان سرمایه‌های کوچک و پراکنده را که به تنهایی نمی‌توانند مورد بهره‌برداری قرار گیرند جمع آوری و از آنها سرمایه هنگفتی جهت توسعه و پیشرفت اقتصادی فراهم آورد. در بورس‌های اوراق بهادار حساسیت‌های زیادی نسبت به روند قیمت وجود دارد این امر باعث گردیده تا تحولات مرتبط با چنین پدیده‌ای مورد تحلیل‌های منظم قرار گیرد. در سال‌های اخیر مدل‌های متفاوتی جهت پیش‌بینی قیمت سهام توسط محققان مورد استفاده قرار گرفته است و از آنجایی که تکنیک‌های هوش مصنوعی که شامل شبکه‌های عصبی، الگوریتم ژنتیک است که نتایج موفقیت‌آمیزی در زمینه حل مسائل پیچیده حاصل شده است.

میثم رادپور استاد دانشگاه شریف و کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با ایسکانیوز، در رابطه با کاربرد هوش مصنوعی در بورس اظهار کرد: معاملات الگوریتم می‌تواند طیف وسیعی از بازار سرمایه را در برگیرد، در این میان هوش مصنوعی موقعیت‌ها را سنجیده و برنامه‌ریزی می‌کند.

وی تصریح کرد: برنامه‌های کامپیوتری با پردازش سریع‌تر و کیفیت داده‌ها به بازار سرمایه کمک کرده تا بازار گردانی بهتر انجام شود یا برای عرضه اولیه سهام و معاملات. هوش مصنوعی و برنامه‌های کامپیوتری برای شناسایی بهتر عرضه‌ها کمک می‌کند تا از بروز خطرات احتمالی انسانی به  بازار بورس کمک کند.

این کارشناس ادامه داد: با توجه به گستردگی معاملات و پیچیده بودن آن در بازار مالی به راحتی نمی‌توان یکسری معاملات پیچیده را تشخیص داد که آیا دستکاری شده است یا نه؟ هوش مصنوعی می‌تواند جایگزین مناسبی برای شناسایی دستکاری بازار سرمایه باشد چرا که این امر مهم سبب کاهش تخلفات در این بازار می‌شود.  

رادپور خاطرنشان کرد: نمی‌توان از طریق قوه تحلیلی انسان بازار بورس را سروسامان داد و یا جلوی دستکاری احتمالی را گرفت اما از طریق هوش مصنوعی می‌توان به بهبود بازار کمک کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =