افراد با تجربه مدیریت بحران به دلایل غیرفنی کنار گذاشته می‌شوند

مدرس کارگاه مبانی مدیریت بحران با اشاره به اینکه کشور ما در معرض بحران های طبیعی مختلفی قرار داد، گفت: تجهیزات مناسب، مدیران و افراد آموزش دیده متخصص در این حوزه مدیریت بحران وجود ندارد. مدیران باتجربه هم در این حوزه به دلایل غیرفنی کنار گذاشته می‌شوند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، مسلم سارانی درباره کارگاه‌ مجازی «مبانی مدیریت بحران» عنوان کرد: اعتقاد ندارم که با برگزاری یک جلسه کارگاه می‌شود راه‌حل‌ها و روش‌های سلامت در بلایا و فوریت‌های پزشکی را منتقل کرد. در سالیان گذشته ده‌ها بحران اعم از زلزله، حوادث در معدن، بیماری‌های مختلف در کشور به وقوع پیوست و افرادی نیز به عنوان گروه‌های جهادی و داوطلب در صحنه حضور پیدا کردند که متاسفانه شوق کمک داشتند؛ اما اساس کار را نمی‌دانستند.

مدرس کارگاه‌ مجازی «مبانی مدیریت بحران» اضافه کرد: پزشک یا پرستاری که قصد کمک در بلایا را دارد، باید در کوله‌پشتی‌اش وسائل مربوط به کار و غذا داشته باشد و بتواند غذا و اسکان خودش را برای یک هفته تامین کند. این اصل کمک می‌کند که او با آگاهی در منطقه بحران‌زده حاضر شود و ضمن رفع نیازهای خود تا رسیدن به شرایط مساعد بتواند مفید واقع شود. داوطلب باید در لحظه اول بداند چه توانایی دارد. ممکن است دانشی که او دارد با نیاز آنجا هماهنگ نباشد و لازم است که کارها طبقه بندی شوند.

سارانی ادامه داد: از هفت هزارسال قبل در فلات ایران گسل‌های مختلف داریم و کشور در معرض زلزله است. سیل نیز به طور متناوب در کشور وجود داشته و در بازه‌های مختلف حوادث طبیعی احتمالی بحران‌آفرین می‌شوند، با این حال تجهیزات مناسب، مدیران و افراد آموزش دیده متخصص در این حوزه وجود ندارد.

این مدرس درباره اهداف برگزاری کارگاه‌ مجازی «مبانی مدیریت بحران» اشاره کرد: قصد ما این است که اصول کلی مقابله با بحران را منتقل کنیم. به عنوان مثال شخصی که در منطقه بلادیده و محروم حضور پیدا می‌کند باید ظاهرش طوری باشد که افراد بومی بتوانند از او کمک بگیرند و با او احساس بیگانگی نکنند. نگاه ما این است که با توجه به بحران باید اقدامات مناسب را انجام داد و به مدیران و دانشجویان آموزش بدهیم که برای حضور در بحران باید چه نیروهای داوطلبی را به منطقه اعزام کنند.

وی افزود: فرستادن داوطلب حتما باید با مکاتبه صورت بگیرد. زمانی که در منطقه بحران‌دیده حضور پیدا می‌کنیم، ارزیابی اولیه از منطقه داریم و می‌دانیم به چه تخصص‌هایی نیاز هست و کمک افراد داوطلب باید متناسب با نیازهای آن جامعه باشد. کلیه افرادی که دست خیر دارند نیز باید از طریق هلال احمر اقدام کنند تا تجهیزات و وسائل بر اساس مشکلات واقعی آن منطقه تامین شود. در این شرایط باید افراد و امکانات در جایی استفاده شود که مفید باشد.

سارانی درباره تدوین هندبوک مداخله در بحران اشاره کرد: تدوین چنین راهنماهایی در سطح بین المللی وجود دارد تا افرادی که در منطقه بلازده حضور پیدا می‌کنند، ماسک مناسب، داروی مناسب و وسائل مناسب داشته باشند. این کتاب راهنمای فرد داوطلب است تا هر زمان که خود این شخص نیز دچار مشکل شد به راهنمای خود مراجعه کرده و از کارهای نامناسب در آن شرایط حساس جلوگیری شود.

وی عنوان کرد: در بحران‌های مختلف دستورالعمل یکسان و واحدی وجود ندارد. در سطح استراتژیک و ملی دستورالعمل واحدی به چشم نمی‌خورد و در این بخش دچار مشکل هستیم. در حال حاضر دستورالعمل مدیریت بحران در مجلس و در سطح کارشناسی در حال چکش‌کاری است. در مدیریت بحران وزارت کشور نقش هماهنگ‌کننده دارد و مانند هماهنگ‌کننده عمل می‌کند؛ اما وزارت کشور علاوه بر هماهنگی در این حوزه باید نقش تنبیهی و تشویقی نیز داشته باشد.

سارانی درباره تاکتیک‌های توانمندسازی در بحران‌ها بیان کرد: از هفت هزارسال قبل در فلات ایران گسل‌های مختلف داریم و کشور در معرض زلزله است. سیل نیز به طور متناوب در کشور وجود داشته و در بازه‌های مختلف حوادث طبیعی احتمالی بحران‌آفرین می‌شوند با این حال تجهیزات مناسب، مدیران و افراد آموزش دیده متخصص در این حوزه وجود ندارد. معمولا مدیران باتجربه در این حوزه به دلایل غیرفنی کنار گذاشته می‌شوند و تجربه‌ها انباشته و منتقل نمی‌شود.

این متخصص سلامت در بلایا و فوریت‌ها در پایان اشاره کرد: آدم‌های عملیات باید مانند نیروهای نظامی از پیش آموزش دیده باشند تا در زمان بحران از آن‌ها بهره برداری شود. در بحران باید آدم‌های چند منظوره داشته باشیم که از موازی‌کاری پرهیز شود و به مسائل مختلف آگاه باشند. تدوین هندبوک مداخله در بحران بیش از آن‌که بر مسائل تئوریک و دستورالعمل‌های مقابله با بحران تاکید داشته باشد، به عملیات و توانمندسازی افراد در آن تاکید دارد تا خدمت به خدمت گیرنده برسد.

سلسله کارگاه های «هندبوک مداخلات دانشجویی در بحران» با هدف ارتقاء سطح علمی دانشجویان و عملی نمودن دوره‌های آموزشی در حوزه مدیریت بحران ویژه دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073772

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =