لازمه تحول اقتصادی ارتباط سیستماتیک صنعت و دانشگاه است

نماینده مردم کرج در مجلس با تاکید بر اینکه ارتباط صنعت و دانشگاه به صورت سیستماتیک رخ نمی‌دهد، گفت: اگر چنین کاری صورت گیرد، می‌توانیم شاهد یک تحول در کشور از نظر رشد اقتصادی و ایجاد اشتغال باشیم.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی عسکری عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه اکنون ارتباط بین دانشگاه و صنعت مبتنی بر سلیقه افراد است، گفت: اگر رئیس یک دانشگاه و مدیر یک شرکت تولیدی تمایل داشته باشند با هم ارتباط برقرار کرده و در یک پروژه موردی با هم همکاری می‌کنند، چنین چیزی خوب است ولی پاسخگوی نیازهای کشور نیست.

وی با تاکید بر اینکه ما باید صنعت و دانشگاه را به صورت ساختاری به هم متصل کنیم، اظهار کرد: صنایع و واحدهای تولیدی ما باید بتوانند به سهولت با مراکزی که تولید دانش می کنند ارتباط برقرار کنند، شبیه چیزی که در دانشگاه علوم پزشکی وجود دارد که دانشگاه‌ها بخشی از پازل وزارت بهداشت و درمان و شبکه سلامت کشور هستند و این حلقه های متصل به هم با یکدیگر کار می‌کنند و هم افزایی داشته و نیازهای یکدیگر را برطرف می‌کنند.

این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: اگر بتوانیم الگوی وزارت بهداشت در بخش تولید و صنعت را شبیه‌سازی کنیم، بخشی از مواد اولیه‌ای که راه تامین آن خارج کشور است را می توانیم از طریق دانشگاه ها و مراکز دانش بنیان تامین کنیم.

عسکری با بیان اینکه باید به صورت نقطه‌زن تولیدی‌های وابسته به خارج از کشور را  شناسایی کنیم، خاطرنشان کرد: با تشکیل یک سامانه و ایجاد ارتباط بین این تولیدی‌ها و مراکز دانش‌بنیان می توانیم بخش قابل توجه ای از نیازهای فعلی که مصرف ارز دارند را در داخل تامین کنیم.

وی درباره متولی طراحی این سامانه و ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه گفت: این یک امر بین بخشی است، در مجلس هم کمیسیون آموزش به عنوانی جایی که دانشگاه‌ها و وزارت علوم ذیل آن تعریف می‌شوند و هم کمیسیون صنایع که متولی بخش صنعت است باید کمک کنند تا به یک مدل واحد برای این کار برسیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه زمینه اجرایی و انگیزه لازم برای انجام این‌کار در کشور وجود دارد، ادامه داد: ما در محاصره صنعتی و علمی هستیم و دانش روز و خیلی از قطعات مورد نیاز را به ما نمی‌دهند، اگر بخواهیم این محاصر را بشکنیم چاره‌ای جز ایجاد ارتباط بین صنعت و دانشگاه نداریم.

عسکری در پایان با اشاره به اینکه طراحی این ساختار یک کار فردی نیست، افزود: من به سهم خود می‌توانم این قول را بدهم که به صورت جدی پیگیر این موضوع باشیم اما این یک کار فرایندی است که باید مسیر آن طی شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1073803

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =