تلاش برای ارزان‌سازی مسکن با استفاده از روش‌های رانتی؟!

در حالی که وزارت صنعت با عرضه فولاد و قیر خارج از ساز و کار بورس کالا مخالف است، وزیر راه و شهرسازی می‌گوید توانسته دستور رئیس جمهور برای انجام این کار را کسب کند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم معارفه نماینده جدید ولی فقیه در بنیاد مسکن در جمع خبرنگاران در پاسخ به پرسشی درباره گرانی مصالح ساختمانی و راهکار وزارت راه و شهرسازی برای ارزان کردن برخی نهاده‌های ساختمانی پُر مصرف، پس از آنکه نظارت بر قیمت فروش و عرضه مصالح ساختمانی را وظیفه ستاد تنظیم بازار و وزارت صمت دانست، گفت: از رئیس جمهور درخواست کردیم تا دو قلم کالای ساختمانی پُر مصرف فولاد (میلگرد و تیرآهن) و قیر را برای اجرای پروژه‌های عمرانی و طرح ملی مسکن در خارج از مکانیزم کشف قیمت بورس کالا خریداری کنیم.

جاده یک طرفه وزارت راه به ستاد تنظیم بازار

به گفته وزیر راه و شهرسازی، رئیس جمهور دستورات لازم در این خصوص را به وزارت صنعت و ستاد تنظیم بازار ابلاغ کرده است.

اگرچه منظور وزیر راه و شهرسازی، عرضه بخشی از محصولات فولادی و قیر که برای کاهش قیمت تمام شده ساخت و ساز مسکن در پروژه‌های طرح اقدام ملی مورد استفاده قرار می‌گیرد، در خارج از بورس کالا بود و بخش دیگر که برای سایر مصارف استفاده می‌شود، در همان بورس کالا به فروش می رسند، اما بلافاصله پس از این اظهار نظر وزیر راه و شهرسازی بود که مهدی صادقی نیارکی معاون امور صنایع وزارت صنعت از مخالفت شدید این وزارتخانه با عرضه تمام یا بخشی از محصولات فولادی و قیر در خارج از ساز و کار بورس کالا خبر داد.

معاون صنایع وزارت صمت: با عرضه هر میزانی از قیر و میلگرد خارج از بورس کالا مخالفیم

صادقی نیارکی گفت: علت اینکه وزارت صمت تاکید بر عرضه محصولات در بورس کالا را دارد این است که شرکت‌های تولیدکننده فولاد از مزایای بورس استفاده کنند و در همین راستا باید کل تولید کارخانجات فولاد در بورس قیمت گذاری و عرضه شود.

وی افزود: وی افزود: قیمت کالاهای عرضه شده در بورس تابع مکانیسم‌های قیمت جهانی است و نمی‌شود با عرضه کم و وجود تقاضای زیاد قیمت را ذیل قیمت جهانی تعیین کنیم و مدعی کشف قیمت باشیم و خارج از بورس با هر قیمتی که مورد نظر است عرضه را انجام دهیم.

کارشناسان: هر گونه خروج از شفافیت بورس، ایجاد رانت می‌کند

همچنین بسیاری از کارشناسان نیز تلاش وزیر راه و شهرسازی برای اخذ مصوبه فروش فولاد و قیر در خارج از ساز و کار کشف قیمت با بورس کالا را، تلاشی برای تخصیص رانت به تعدادی از پیمانکاران خاص و مفسده زا بودن این اتفاق عنوان کردند.

به گفته کارشناسان، برخی پیمانکاران یا انبوه سازانی که میلگرد و قیر را با قیمت دستوری و پایین‌تر از قیمت کشف شده در بورس کالا دریافت می‌کنند، بعضاً ممکن است اقدام به فروش آن در بازار آزاد کنند که یک اقدام رانتی از سوی وزیر راه خواهد بود.

این در حالی است که اخیراً مجلس شورای اسلامی بار دیگر عرضه قیر رایگان به پیمانکاران راه روستایی را که در قانون بودجه امسال حذف شده بود، تصویب کرده و اجرای مجدد آن را با قید دو فوریت به قانون بودجه سال جاری خواستار شدند؛ اما به دلیل مغایرت آن با اصل ۵۷ قانون اساسی، با مخالفت شورای نگهبان روبه‌رو شد؛ چرا که قوانین بودجه سنواتی باید با لایحه دولت اصلاح شود نه طرح‌های نمایندگان.

مشاور وزیر راه: طرح جهش تولید مسکن تصویب شود، عرضه غیر بورسی میلگرد و قیر به بخش مسکن قانونی می‌شود

سید حسین میرشفیع مشاور وزیر راه و شهرسازی درباره اینکه آیا این اقدام وزیر راه و شهرسازی، قانونی است یا خیر؟ اظهار داشت: اگر طرح دو فوریتی «جهش تولید مسکن» در مجلس به تصویب برسد، امکان قانونی انجام این درخواست وزیر راه فراهم خواهد شد.

وی درباره رانتی بودن این اقدام نیز افزود: قرار است متناسب با نیاز و مصرف پروژه قیر و فولاد را چه خودمان و چه کسی که قرار است ساخت و ساز کند، اختصاص داده می‌شود.

مشاور وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در حال حاضر سیستم‌های کنترلی خوبی وجود دارد و دیگر آن دورانی که هر سازنده‌ای هر مقداری که بخواهد، نهاده‌های ساختمانی دریافت کند، گذشته است.

میرشفیع یادآور شد: ما اگر بخواهیم قیر برای پروژه عمرانی اختصاص دهیم، متناسب با مصرف پروژه به پیمانکار قیر می‌دهیم؛ در قانون هم پیش بینی‌های لازم شده است؛ اگر هم فولاد برای ساختمان مسکونی بخواهیم اختصاص بدهیم، ابتدا تناژ میلگرد و تیرآهن لازم در هر بنا بر اساس متر مربع آن برآورد می‌شود، سپس اختصاص می‌یابد؛ بنابراین جایی برای فروش مازاد این نهاده‌ها در دیگر بازارها باقی نمی‌ماند.

رئیس کمیسیون عمران مجلس: علت گرانی میلگرد، فروش آن در بورس کالاست

محمد رضا رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس نیز درباره طرح جهش تولید مسکن افزود: تأمین مصالح ساختمانی از دیگر مؤلفه‌های اساسی در تولید انبوه مسکن است، در شرایط فعلی قیمت مصالح به دلیل عرضه این محصولات در بورس افزایش چشمگیری یافته و قیمت‌های فعلی سازندگان توان تولید مسکن را نخواهند داشت.

وی تصریح کرد: از این رو در طرح جهش تولید انبوه مسکن مقرر شد که وزارت راه و شهرسازی پیش از عرضه مصالح به بورس، محصولات و تجهیزات مورد نیاز را در اختیار انبوه‌سازان قرار دهد تا قیمت تمام شده مسکن کاهش چشمگیری یابد.

معاون مسکن (فروردین ۹۹): عرضه همه مصالح ساختمانی باید به بورس کالا برود

تلاش وزارت راه و شهرسازی برای غیر بورسی شدن خرید و فروش مصالح ساختمانی در حالی است که محمود محمودزاده معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی در ابتدای امسال در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، از مذاکره این معاونت با سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف انتقال خرید و فروش سایر مصالح ساختمانی به بورس کالا در کنار میلگرد و تیرآهن و با تابلوی مستقل مصالح ساختمانی خبر داده بود.

وی افزود: قرار است تأمین منابع مالی و عرضه مصالح ساختمانی در بازار سرمایه صورت گیرد.

محمودزاده تأکید کرد: در حال حاضر از میان کل نهاده‌های ساختمانی، صرفاً فولاد در بورس کالا عرضه می‌شود که کالایی فراتر از میلگرد و تیرآهن را شامل می‌شود؛ ما خواهان راه اندازی تابلوی جدیدی در بورس کالا با عنوان مصالح ساختمانی هستیم که بتوان با قیمت کمتری پروژه‌های مسکونی اجرایی شوند.

وی در این خصوص که با توجه به اینکه منطق بازار سرمایه، اساساً کشف قیمت بر اساس عرضه و تقاضاست، نه قیمت گذاری، آیا ممکن است عرضه مصالح ساختمانی در بورس کالا، به افزایش قیمت‌ها منجر شود؟، بیان داشت: ایجاد بستر عرضه مصالح ساختمانی در بازار سرمایه که تا پیش از این وجود نداشته، در مقیاس کلان می‌تواند تأثیر قیمتی خود را داشته باشد.

به گفته این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی، بورس کالا مجوزهای عرضه مصالح ساختمانی تحت تابلوی مستقل را از سازمان بورس و اوراق بهادار اخذ کرده است که زمان اجرایی شدن آن را سازمان بورس اعلام خواهد کرد.
منبع:مهر
انتهای پیام

کد خبر: 1073813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =